2025 vuoden ulkopuuhia

Täälläkin piti sataa reippaasti, no tynnyrin pohjalla on nyt noin 30cm vettä, eli ei ihan hulluna.

Kävin bauhausissa raisiossa, niin jo vaan matkalla satoi kunnolla.

Toisaalta tuo tihku ei runno kukkia, että pakko kelvata, kunhan tulis riittävän kauan.

Todellakin mieluummin kitken kuin kastan, täällä on lähes aina kuin saharan autiomaassa. :wink:

1 tykkäys

Meillä tänään onnisti ennusteen kans,kerranki meni mynkään.
Piti sataa koko päivä,mutta aamusta tihuutteli vähän,päivällä jopa aurinko näky.
Nyt kolomesta asti satannu,alakaa olemaan jo maat märät,eioo hyväksi liiallinen sajekkan.
Taimet nyt tsekattu ja istuteltu,loput oottaa noutajaa.
Jätin vielä muutaman paikkotaimen itelle,näyttää että kukkapenkit on kokenu inflaation talaven aikana.
Harvensin nauriin taimia taas,levittelin katetta valakkareille,parsalle,kurpoille ja härkäpavuille.
Huomen aletaan kitkemäön kasvimaata ja saan loput katteet leviteltyä.

1 tykkäys

Meillä meni kans ennuste mynkään. Tänään ei pitäny sataa kuin aamulla vähän mutta lähes kokopäivän on tullu vettä.
Vain iltamassa yritin puuhastella ulkona.
Kolme matalaa auringonkukkaa ja kolme neilikkaa sain ruukutettua kun alkoi taas satamaan.
Olis pitäny vielä istutella mutta alkoi tympimään koko homma.
Kylmä ja sateet kasvattaa vain rikkoja ettei kerkee kierrosta loppuun kun jo pitäis aloittaa uusi.
Kasvimaan olen jo kahdesti kitkeny joten onneksi se on ihan jees.

Täälläkin meni sade-ennusteet pieleen. Piti sataa taukoamatta sit kun se 11 maissa alkoi. Ei kyllä paljoo tuntia enempää sadellut ja sekin oli tosi vähästä.

Tarkotti sitä että iltapäivällä pääsin vihdoin kitkentähommiinkin. Tänä vuonna on ihan hirveen rehevää, saa jatkaa kitkemistä vielä pitkään ja hartaasti :roll_eyes:

2 tykkäystä

Minulla on taimien istuttamiset pahasti kesken. Joka ilta olen yrittänyt saada jotain tehtyä, mutta tänään oli liian kylmä tuuli ja oli pakko tulla sisälle. En saanut kuin kolme tomaattia istutettua ruukkuihin, jotka vein vielä kasvihuoneeseen. Lisäksi istutin taimiruukuissa olleita kannoja ja oxaliksia isoihin ruukkuihin.

3 tykkäystä

Tomaattien ruukutusta täälläkin sateiden lomassa ja nyt illalla oli poutaa.
Kaikki jo aikaisemmin ruukutetut kannoin tomaattimökkeihin ja osan kylmästi ulos. Harsolla kyllä peittelen vielä öiksi ja jos on kova auringonpaiste niin suojaan päivälläkin alkuun että tottuvat ulkoelämään.

1 tykkäys

Ihana helpotus mulla että kaikki tomskut on jo ulkona ja ilman suojia. Ja kaikki hyötikset on istutettu ja kesäkukan taimet paikoillaan myös.

No hankikylvötaimet alkaa olla koulimisvaiheessa ja istutettava jossain vaiheessa, ja ens viikolla on taimivaihtotapaaminen eli taimien istuttelua on edessä kesän mittaan edelleen, mut sehän on vaan ihanaa kun saa etsiä ja laitella paikkoja kasveille joita puutarhaystävät ovat antaneet. Ihan erityistä :smiling_face_with_three_hearts:

4 tykkäystä

Eilen kasvimaan kitkemistä kotipihalla,osa saatiin tehtyä,mutta vielä isompi puoli tekemättä.
Oli niin kylymä,että sormet ei toiminu kunnolla,lopetettiin.
Tänään jatkuu.

1 tykkäys

Molemmat pihat ajettu ja trimmröity. Pari mattoa pesin. Vähän kitkin ja revin levinneitä. Vielä pitäisi ruukkuja kastella.

1 tykkäys

Kasvimaat kotipihalla siivottu,vielä vuokraplanttu.
Pakko tehä pikkuhilijaa,niska todella kipiä ja huippaa ällöttävästi.

1 tykkäys

Tällä viikolla olen vasta perennamaan/-penkit puhdistanut, kun näkee mitä on nousemassa. Yllättävän hyvin on perennojen talvehtiminen mennyt.
Tänään kohahti verenpainelukemani varmaan vuosituhannen huippuunsa. No.. Laitoin eilen pari keittiön pitkää mattoa saaviin likoamaan ja että tänään menisin sitten kaupungin ylläpitämälle matonpesupaikalle ne pesemään. Toki ne olisi voinut pihallakin pestä,mutta tykkään varsinkin siitä “mankelista” joka puristaa ylim. vedet pois ja muutenkin faciliteetit kunnossa. No raskaitahan ne matot oli viedä ja nostaa auton kyytiin paljussa. Kuten myös nostaa pois pesupaikallla. Sitten tulikin jymy-yllätys. Ei tullut vettä, paikkaa ei oltu aukaistu ja juhannus ovella :scream:. Kyllä haukuin mielessäni tolloiksi ja pösilöiksi koko kaupungin vesilaitoksen porukan. Ei käynyt mielessäkään, etteikö olisi pesupaikkaa avattu. No matot uudelleen kyytiin ja sitten “ååkautin” matot naapurikunnan matonpesupaikalle ja Kemijoen maisemissa sain matot pestyä.Nyt on taas verenpaine tasaantunut.

6 tykkäystä

Niin kohosi mullakin verenpaine, hyvä että en pompannut autosta keskellä tietä ojentamaan mopopoikia.

Oltiin stoppi merkin takana, mun edessä oli pakettiauto ja risteävällä tiellä paljon liikennettä.

No eikö nämä tulevaisuuden toivot riehuneet ihan urakalla siellä mun takana, autoon sisälle asti kuului, v..tu , saa..na mene nyt siitä ja ajoivat auton viereen riekkumaan ja huusivat siellä.

Mihin mä siitä menen, ei oo siipiä golffissa.

No sitten kun paku lähti ajoin merkille ja katsoin että ei ketään tuu, siinä on myös suojatie ja huono näkyvyys, niin huutelu sen kuin yltyi.

Lähdin siitä sitten yli ja käännyin noin 200 metrin päästä vasemmalle, laitoin hyvissä ajoin vilkun, niin eikö toinen meinannut ajaa kylkeen käntyessäni vasemmalle.

Lupaa hyvää tulevaisuutta, kunhan nuokin saavat ajokortin (varmaan 17- vuotiaana erityisluvalla).

Jos isäntä olis ollut kyydissä, niin veikkaan, että ei olis hermo pitänyt.

Vaan eipä se auta vaikka miten ohjeistaisi, jos on tuossa mallissa käytös, niin se ei kohene.

Rekkarin olisin halunnut, olisin sen edes ilmoittanut poliisille.

Tämä olisi enemmän jurppis, mutta olin hakemassa lehtikaalin taimia, niin sen verran liittyy ulkopuuhiin. :wink:

3 tykkäystä

Aamupäivä meni matto- (ja muussakin) pyykissä, ihana puhdas tuoksu leijaili pihassa kuivuvien mattojen ympärillä. Mäntysuovalla perinteisesti joka kesän alussa kun aurinko kuivattaa.

7 tykkäystä

Nyt kaikki kasvimaat putsattu.
Mukava ylläri vuokraplantulla,tosi vähän rikkiksiä.
No,vielä niitä ehtii tulla ja tuleeki
Tänään viimiset kasvatit lähti maalimalle :hugs:
Amppelitomaatti oli niin iso että hyväku sai vietyä autolla kotiin.
Nyt hyvä mieli ja ootella juhannusta :smiling_face_with_three_hearts:

3 tykkäystä

Rikkisten ja heinien perkuuta.

Vähän kastelua.

Kauniista ilmasta nautiskelua.

1 tykkäys

Tulin rantaan, kahvia termarissa. Onnellinen olotila.

10 tykkäystä

Päivä rippijuhlissa. Sen jälkeen vaan vähän kastelua.

1 tykkäys

Ajoin mökillä polut kasvimaan ympäri, vain kahdesti osui roudan nostattamaan kiveen, toisella kerralla sammui.

Norlett 245 tai 246 B&S ruohonleikkuri vuodelta 1966?

lähti käyntiin ensimmäisellä vedolla. Talvehti taas mökin alla kuormalavalla muovitynnyrin puolikkaalla peitettynä. Ei siis ole robottiruohonleikkuri eikä sähköjohtovetoinen eikä akkukäyttöinen. Vähän saavutti aluksi, kuulosuojaimia käytin.

6 tykkäystä

Kastelua ja hiukan rikkisten perkuuta ja leikkelyä.

Niinpä, ennen tehtiin tavarat kestämään ! Ei olis kehdattu tehdä sellasta “laatua” kuin nykyään.