Auttaako se paarmoihinkin, luulin että vain itikoihin. Täytyy heti kysyä sitä tyttäreltä, sillä on sellainen.
Meillä on joku sellainen kaasulla toimiva hyttyskarkotin, ei Thermacell mutta joku vastaavan tyyppinen. Se ei tapa hyttysiä, vaan imee ne säiliöön, jonne sitten kuolevat. En ihan tarkkaan tiedä, miten se toimii, mutta toimii hyttysiin. Paarmoihin se ei valitettavasti auta, niitä on nyt kamalasti.
Leikkasin viiniköynnöksen ja kävin yhden pitkän käytävämaton pesemässä pesupisteellä rannassa. Jätin sen kuivahtamaa. Ja kävin puulajipuistossa kierroksella. Oli ihan pakko katkoa avosäärin ja sandaalein lupiininsiemenkodat roskikseen (sisälle!)
Kastelujumppaa illalla, 20 mm letku keittiästä kasvihuoneelle, vesitynnyri täyteen automaattiikastelu. Muuten meillä ei kastella, koska piha ilman sadettajaa.
Kyllä meillä auttaa.
Vesiheinä, voi vesiheinä,sitä on, ja paljon ja joka paikassa,se on ollu melkonen työllistäjä pihalla, aivan älyttömiä määriä on saanu repiä , ja korkeeta, hyvä ettei köynnöskasvia leiki, On se vahinko ettei nyt oo kanoja, oli entisessä pihassa kanojen herkkua.
Ei voi käyttää termocelliä sanoo tytär, vahingoittaa perhosia, kimalaisia ja kaikkia muitakin pikku eliöitä. Niitä on tietenkin paljon mun pihalla.
Aina pitää tehä valintoja.
Tytär teki paarmanpelottimen. Rautalangasta ja muovista sudenkorennon heilumaan mun hattuun. Kuulemma paarmat kammoaa sudenkorentoja. Tuntu toimivan mutta aamulla nään kunnolla toimiiko. Nyt siellä on liian kuuma, en voi tehdä mitään.
Meidän pihalla ei näy perhosia, ei myöskään paarmoja. (kopkop) Ruokaa olisi mielestäni hyvin niille. Joskus niitä perhosia oli paljonkin. En tiedä miksi ovat hävinneet.
Aivan mahtava idea tuo sudenkorentomyssy
Mökiltä tultua ajoin puuhamaan nurmen ja trimmeröin reunat.
Kastelin ruukut ja täytin kasvarin säiliöt.
Meijjän pihalla monta sudenkorentoa lentelee
Laitoin ahonoidanlukon tippaan
Onhan tuo iätkaiket tosssa ollut. Ei muutu nyt rusinaksi
[Ladataan: IMG_20250718_192347.jpg…]
Å
Onko nokkosia missään, niitä tarvitaan toukkia varten ja jos on pieni niittyalue sekin auttaa moneen asiaan.
Siis mitä, nyt en ymmärrä?
On. Olen niitä pitänyt eri puolilla tonttia ihan perhosia varten. Joskus niissä oli toukkia vaan ei ole näkynyt enää.
Laita kuva ja käyttökokemus niin voidaan apinoida joukolla.
Hyttyset ja mäkärät on helle vieny, paarmoja piisaa.
Eilinen päivä kului metsätaitokilpailussa, edellinen kerta oli 2018. Mukava päivä muuten, muttei tulosten suhteen. Olin naisten sarjan jumbo.
Kastelin eilen letkulla kasvimaalla pitkästä aikaa. Osa jäi tälle päivälle.
Nyt meinaan ottaa pistolapion ja kaivaa istutuskuopan suopayrteille jotka on jo viikon oottaneet vesiastiassa istutustaan.
Yhdistän ne mielessäni iltahelokkiin, voi kun olis sitäkin laittaa nyt samantien siihen viereen.
Kastelua ja ruusutarhan siivoilua.
Ruusutarhassa riittää aina siivottavaa, eihän siellä kukaan muu kuin minä niitä edes katsele, mutta siivottava on silti.