2025 vuoden ulkopuuhia

Meillä on koko kesän sadellut runsaasti, viimeksi maanantaina. Ja ensi viikolla pitäisi taas sataa.
Ihanaa, kun ei ole koko kesänä tarvinnut kastella mitään!

2 tykkäystä

Viikko poissa eikä pihaa ollut kukaan kastelemassa. Yllättävän hyvin perennat ym ovat pärjänneet muuten hyvin kuivassa ja huonossa mullassa. Alkukesän sateet varmaankin avittivat asiaa. Hyvä näin. Siivoamista riittää.

Täälon jyt yli kaks viikkoa ku on satannu niin että voi sanoa että kastuu.Pikku tirauksia,nytki muutamia vesiä nakkeli ku oli ukkonen.

Täällä satoi viimeksi 7.7. Kun lämpeni, tuli myös helle eikä juuri pilviäkään ole, ellei pikku hattaroita lasketa.

En ees muista koska on satanut viimeksi kunnolla, olisko toukokuun puolella.

Eli piha on kuin saharan autiomaa.

Joka päivä ensiavuksi sadetin pöhisee 3-5 tuntia, mutta eipä se mihinkään riitä.

Muutama jaloangervo on jo kuivunut kippuraksi, vaikka kuinka oon yrittänyt elvyttää.

Alkaa jo kypsyttää sen verran ikuinen kuivuus, että annan periksi.

Sanoin jo isännälle, että ensi vuonna en laita kesäkukkia kuin isoimpiin ruukkuihin ja patoihin, en jaksa töiden oheessa koko aikaa kastella ruukkuja ja siirrellä sadetinta, aika ei riitä mihinkään muuhun.

Samoin jätän jatkossa kaikki tomaattiamppelit ja kurkut pois, nekin lisää kastelutaakka, haen vihannekset mieluummin kaupasta ja lähipuutarhalta.

Ruusut kestää yllättävän hvyin kuivuutta, ruusutarhaa en ole kastanut kertaakaan tänä kesänä.

3 tykkäystä

Mullakin on ollut tuollaisia kesiä, esim. kaksi vuotta sitten. Perustettiin silloin iso uusi perennamaa, ja lisäksi mulla oli isoissa ruukuissa kukkia paljon pitkin pihaa. Plus kasvimaa.
Kastelin kannuilla noin 400 litraa illassa ja isot alueet letkulla. Kaikki aika meni siihen ja sain rasitusvammat jalkoihin, ne ei ole korjaantuneet vieläkään.
Nyt olen alkanut karsimaan esim. noita ruukkuja ja amppeleita. Keskityn perennoihin, jotka kestää kuivuutta.

3 tykkäystä

Täällä tämä on joka kesäinen ilmiö.

Sateet ei vaan osu tähän, ympärillä voi sataa joka puolella, mutta tässä on tyhjä sateeton kohta kerta toisensa jälkeen.

En usko yhtään mihinkään forecan runsasta sadetta ja tulvaa ennusteisiin, kun ei sada, niin ei sada.

Eilenkin työmatkalla satanut runsaasti, mutta meillä ei tietoakaan sateesta.

Osa kasveista alkaa jo selvästi kärsiä, vaikka aina sadetin pörisee, tänään se oli 8 tuntia pöhisemässä.

1 tykkäys

suokukka, mun talo Elimäellä oli sellasessa paikassa myös. Sateet kiersi molemmin puolin aina sen. En sitä tiennyt sillon kun muutettiin ja aloin perustamaan vimmalla perennapenkkejä ja kasvimaata. Aika äkkiä se tuli selväks.
Keväällä joskus alkuun levittelin kevätlannoitusrakeita ja kesän lopulla ne oli siellä maan pinnassa edelleen ihan kuin eilen laitettuna. No mä sitten vaan keskityin kastelemaan sen minkä pystyin ja kerkisin. Mulla oli todella iso kasvimaa-alue, siis todella iso. Jo sen parissa meni kastellessa päivittäin monta tuntia. Kaivosta loppui vesi monta kertaa kesässä, ei siitä oikeen perennoille riittänyt.

Tänne uuteen kotiin sateet osuu ihan normaalisti, niin luulen. Eli täällä sataa jos ennusteissa niin sanotaan. Onnen paikka.

2 tykkäystä

Miten teillä lunta tulee alueilla mitkä vesisateet kiertää…

En ole koskaan kastelu perennoita kun vain istutuksen aikaan.
Jos eivät pärjää niin olen istuttanut ne väärään paikkaan.
Minulla ovat alusta lähtien ollu istutettu tiiviisti/viidakoksi niin aurinko ei pääse porottamaan maahan.
No ruukkujen kastelua on ollu aina mutta tietoisesti niitä olen levitellyt pitkin pihaa.

Nyt on toisaalta hyväkin kun on pakko kuntoilla vesi kannujen kanssa. Muuten ei varmaan tulis ulos lähdettyä lenkille vaan möllöttelis viileässä sisällä.

3 tykkäystä

Ei tuu luntakaan.

Luulen, että tämä rannikkoalueen kuivuus on vähän eri asia kuin sisämaassa, tiedän tuolla salon seutuvilla lähellä rannikkoa olevan samanlaisia kuivuuspesäkkeitä.

No vähän tuntuu, että tätä on hankalaa selittää ja ymmärtää, jos ei ole tätä kurjuutta nähnyt.

En ole minäkään tämmösiä määriä joutunut missään aiemmin kastelemaan, tuolla missä tytär nyt asuu, en kastellut koskaan kuin vasta istutetut ja ruukut.

Ja tiiviisti istutettu on täälläkin ja yritetty löytää hyvät paikat, ostettu hyvää irtomultaa, jne jne, nappuruston avohakkuut ei ole ainakaan parantaneet tilannetta yhtään, porottaa entistäkin enemmän.

Tai sitten olen huono puutarhuri, enkä vaan osaa valita oikeita paikkoja ja kasveja.:wink: :see_no_evil_monkey:

Täällä meinaa maksaruohotkin kuivua kuoliaaksi ilman kastelua, eli jos sitä peilaa, niin aika vähiin jäisi kasvit.

No eipä ole koskaan meillä myöskään piha lillunut vedestä, eikä kovin montaa kertaa ole tullut lumi-infernoakaan.

Välillä kärventää, kun joku on tuskissaan kun ei oo kahteen viikkoon satanut ja pitää kastella, täällä on pahimmoillaan mennyt lähes 3kk ilman pisaaraakaan taivaalta.

Asuinpaikkavalinta on huono, tiedän, sanoin työkaverillekin , että metsä tuoksuu metsäpalolta, kaikki ritisee kuivuuttaan ja yksikin kipinä, niin pam. :worried:

Tämä on kivaa kun täältä saa sentään hyväntahtoista taustatukea ja ymmärrystä.:joy:

Odotan ohjetta , että en ole muistanut karaista kasvejani, ja jatkuva kastelu tuo juuret pintaan tai että kunnan vesi on kallista. Taitais olla parempi kun antais olla ja katsoisi moniko jää henkiin, ruusut, männyt ja katajat taitais jäädä henkiin, kukista tuskin monikaan.

Aloha, lähden kauppaan ja jatkan taistelua kuivuutta vastaan sen jälkeen taas.

Ensi viikon runsaiksi ennustetut saderintamat ei saa minua kovinkaan suureen toivontunteeseen.

1 tykkäys

Kyllä onkin tosi kuivaa jos ei maksaruohotkaan viihdy. Harmillista.

1 tykkäys

Mulle kävisi huonosti jos noin kuivaa olisi. On se harmi kun laittaa hienoa puutarhaa ja sitten taivas ei avita ollenkaan. Toivotaan että edes jossain vaiheessa osuis kohdalleen.

3 tykkäystä

Juu ja tilannetta ei auta yhtään, että kalliota on mullan alla aika lähellä pintaa.

Eli vaikka sataisi, aika äkkiä on kuivaa taas.

No eipä oo talossa kosteusongelmia, ainakaan ulkoapäin tiedossa, salaojat ja sadevesikaivojärjestelmät on, mutta aika vähän niille on tarvetta.

Täällä on monta kertaa linnut pesineet ränneissä hyvällä menstyksellä, en raaski poistaa pesiä ennen syksyä, kun useimmiten selviävät kuivin höyhenin pesinnästä. :smiley:

1 tykkäys

Täällä normaalisti on alkukesä toivottoman kuivaa. Silloin savimaassa isot halkeamat. Nyt poikkeus. Vaikka olin viisi päivää poissa ei näillä helteillä mitään kuollut. Savimaa on ennen helteitä kastunut kunnolla ja juuret varmaan syvällä.

Nyt olen pari saavillista leikellyt kukkineita puuhamaalta ja omassa pihassa sama edessä. Nurmi pitkää, mutta ajan vasta kun vähän viilenee.
Tosi kova kaste öisin.

No se kertoo kaiken :sun:

Uin tänään märkäpuvussa, pelastusliiveissä ja viikatteen kanssa veneväylää pitkin poikin ja niitin kasvillisuutta: siimapalpakkoa ja ärviää tarttuu potkureihin. Vesitatarta ja järviruokoa myös monta ahkiollista, kompostoidaan ettei ravinteet palaa vrdiin.

Vesitatarta kuivumassa, tuoreena tekisi uusia versoja kompostissa.

8 tykkäystä

Oman pihan kastelua ja jatkoin aamuista kukkineiden leikkelyä

1 tykkäys

Tänään tärkein,aamulla pussit pois pionien päältä ja iltapäivällä taas pussit päälle.
Terassillia istuskelua rakkaitten kans :heart_eyes:

4 tykkäystä

Viimeiset viikot samat puuhat, kastelua ja kastelua. Sillöin tällöin myöhään illalla leikannut pois kukkineita kukkia, ja sitten taas kastelua.

Sadetta ei ole saatu moneen viikkoon. Ylhäältä porottaa ja alhaalta porottaa.
Kallio on niin kuuma ettei koira mene koiratarhaan, ei suostu ja ymmärrän sen hyvin.
Maa halkeilee ja sammal on jo kalliolta varissut pois.
En jaksa enää stressata, ne kukat menee jotka menee ja jos ei mene niin meidän piha ei sovellu kasvatukseen.
Tontin maakerros on niin ”ohut”, minkäänlainen kastelu ei auta kun kallio on kuumana alla.

3 tykkäystä