2025 vuoden ulkopuuhia

Leikkelin kukkineita puuhamaalta ja omalta pihalta. Kastelin jotain.

Minun ei oo tarvinnu kastella koko kesänä muutako pikkutaimet, jotka olen siirtänyt penkkeihin. Nytkin taas tihuuttaa vettä.

Kastelua, hyvin vähän tomaattien keruuta.

Aamulla kerättiin mustaherukoita 15 litraa kiireesti kun piti alkaa puolilta päivin satamaan. No vähän ripeksi.
Melkein piti rukkaset hakea käteen kun paleli niin käsiä.
Grillimökissä mehustin ja siellä oli lämmintä. Välillä kastelin kukkia ja karsin tomskuja.
Kohta lähen heittelemään syyslantaa ja vähän vielä jäi kastelua.

Vuokraplantulla katkottiin potun kaalet,keräsin härkäpapua ja keräsin isoimmat spagettikurpitsat.
Kotona taas kasvimaan siistimistä,taimien istuttelua yleistä haahuilua sateitten välissä.

Kävin ahkiolla vetäen istuttamassa eilen rannasta kaivettuja alle metrisiä tervaleppiä. Isoimmat muutaman vuoden ikäiset ovat reilusti yli pituuteni. Tarkoitus on kasvattaa tervakeppäkorpi tuulen kaataminen kuusten tilalle.

Kova tuuli ja aaltojen pauhu, ulkohommat ei onnistu.

1 tykkäys

Eilen oli ennusteissa viikon ainoa poutapäivä, ei ollut poutaa. Matkalla pysyin kuivana, mutta juuri pensaiden suuntaan lähtiessä tuli ensimmäinen sadekuuro. Eipä punaherukoita paljon ollut, toin haukan sisään. Mustaherukoita poimiessa oli kyllä kylmä, kun käsiä paleli. Pois ei kannattanut lähteä ennen ämpärin täyttymistä kun pitkältä tuntuvan matkan oli pyöräillyt. Poimiminen oli hidasta, kun piti valikoida kypsiä. En muista, milloin ovat olleet näin myöhässä. Joskus on viimeisetkin saanut poimittua elokuun aikana, nyt vasta aloitin. Kotona katsoin matkamittarin, oli päivässä tullut 36 km.

3 tykkäystä

Kävimme Virolahden salpamuseon maastossa retkeilemässä.

1200km salpalinjan rakennettu 35 000 miehen ja 2000 lotan voimin.

5 tykkäystä

Iso työ on ollut tuo rakentaa, olisikohan sillä enää mitään tehoa.

Kai se jotain pitelee.

Korsut ja juoksuhaudat hyvässä kunnossa.

Sota vaan käydään nykyisin eri tavoin.

2 tykkäystä

Tänään istutin tälle syksylle ensimmäisiä pieniä kukkasipuleita. Kohtahan se on syyskuu ja lämpötilatkin laskeneet. Olen päätynyt näihin, kun tulppaanit ja narsissit eivät minulla pysy vuotta pitempään hengissä.Monta yritystä tehty.
“Maailman markkinoilta” lähti matkaan minulle mm. ennestään tuntematon Assyrian pikarililja. Eivät olleet minusta mitenkään erityisen edullisia (5 eur/10 kpl), mutta hyväkuntosen näköisiä . Nyt sitten testataan.

5 tykkäystä

Tosi hieno! Mullahan oli muutama Persian pikarililja, niistä tuli tällaisia:

Tosi nättejä olivat, mutta tänä keväänä eivät enää nousseet. Yhden kevään iloksi siis jäivät :unamused_face:

2 tykkäystä

Kastelua, 1,0 mm vettä ei paljoa auta. Toki olen vähentänyt kasteltavia kasveja, kaikkia ei viitsi enää kastella.

Kastelua täälläkin.

Ei tarvii kastella. Tuli kunnolla vettä ja rakeita. Olisko niistä syyslannaksi kun en ennättänyt loppuja kylvää ensin.
Kyssäkaaleja kerkesin hakea ennen sadetta ja joitain tomskuja keräillä.
Aamupäivä meni kaupunkireissulla.

1 tykkäys

Kauppareissu täälläkin. Käväisin iltapäivällä yksin vielä toisenkin reissun. Tullessa satoi hartaasti, onneksi veneessä on varalla suojahaalari, semmoinen valkoinen mallia rikostutkijat. Hyvin pysyi vesi ja tuuli ulkopuolella ja huppu päässä, pelastusliivit sitoi XL koon liiat lepareet kasaann.

Huussin tyhjennys/saavin vaihto jäi vaiheeseen sateen vuoksi. Ehdin tuoda järvenpohjasta haravointua kuiviketta ahkiollisen ja koota jälkikompostorin ja peitellä pressun alle. Huomenna viimevuotisen saavin talikointi ja vaihto täyden tilalle.

1 tykkäys

Alotin uuden projektin pihalla. Eilen hoksasin et tänne muutettaessa tehdyn ison kasvatuslaatikon reunalaudat on menneet huonoon kuntoon ja siitä se ajatus sit läksi että se täytyy purkaa, multa lapioida sivuun ja poistaa maanpinnalle sillon aikanaan laitettu maisemointikangas. Sen laitto oli iso virhe jota oon katunut joka vuosi ja nyt se lähti pois.
No poistettu on, siellä oottaa nyt sijoittelua pressun päällä hirmu kasa huonoa kuivaa multaa. Vähän ajatus vielä hakee paikkaansa, mut kyllä se siitä selkenee ja istutuspaikka jollekin jonnekin rakentuu tässä lähiaikoina.

Mitenköhän mansikkakangas käyttäytyisi maisemointikankaan sjaan… :thinking:

Sohvakukka, eiköhän se estäis matosten ja kosteuden nousun yhtä tehokkaasti kuin se maisemointikangas. Kangas oli ollut siellä vuosia, sanotaan nyt vaikka 5 vuotta niin menee aika oikein, ja oli ihan ehjä. Kun laitoin sen niin uskoin että lahoaa pois muutaman vuoden kuluttua. Eipä tehnyt.

1 tykkäys

Meillä kans Sallassa ja lähikylissä salpalinjat,ovat karvat nostattavan vaikuttava näky.
Nöyräksi vetää.

2 tykkäystä