Muista laittaa tarpeeksi suuret reijät taimille, etteivät hirttäydy.
Ajattelin samaa kuin Kurppa.
Ite aukaisen kolmen taimen alalle reiän rivissä ja tuo uus on kokonaan keskeltä auki joten saavat paremmin vettä.
Kyllähän siihen rikkojakin ilmestyy mutta mihinkäs niitä ei tule.
Tuohon oli aikaisemmin ilmestynyt kaksi Idänsinililjaa niin näin kukka ihmisenä istutin ne sipulit kahteen mansikkapuskien väliin uudelleen.
Ei ne siinä haitannu ennen niin tuskin nytkään pahemmin. ![]()
Etkö mennyt lääkäriin ollenkaa, pitää mennä. Voi olla asentohuimaus tai menieri, mulla menieri. Suolan käyttö minimiin ja siirto Pan suolaa. Pahenee jos ei ryhdy toiminpiteisiin.
Riittääkö 10 cm levyinen aukko?
Minäkin ollut mansikanistutus puuhissa Polka, Bounty ja Honey. 40 tainta .
Aukko taimelle 14x14 eikä ole yhtään liian iso kun katson viimevuonna istutettuja.
Toiseen laitoin viime vuonna hamppukatteen ja oli todella huono idea .En tiedä oliko etana tai jokin muu siellä syönyt mansikoita. Nyt kaikki meni kaatopaikkakuormaan. Minusta pelkkä mansikkakangas on paras,läpäisee veden ja pinta pysyy kuivana
Mie olen hamppukatteesta tykännyt. Täällä ainakin orava vei osansa sadosta , joku muukin joka söi mansikasta aina vaan puolikkaan.
Minulla on verkot niin ei ainakaan linnut ja oravia ei ole pahemmin näkynyt. Täällä on niin paljon lintuja että ihan tuha mitään laitella jos ei suojaa. Saskatonit syövät jo raakana.
Meillä on tontilla riesana todella aggressiivinen naakkaparvi. Lisäksi tietysti rusakot, kauriit ja peurat. Eli elukkaa riittää. Pakko laittaa verkot. Noihin laatikoihin ajattelin askarrella sellaiset kaaret, joiden varaan saan verkot viritettyä.
No en mennyt, kun vaiva meni ohi. Netistä löysin ohjeet liittyen asentohuimaukseen. Sen verran kuitenkin siitä jäi muistutus,että 1,5 tuntia on maksimi mitä pystyn olemaan kerralla marjassa (pää alaspäin), sitten alkaa tuntumaan hieman huippausta.
Leikelty chilejä ja pensaita.
Jatkettu pensaiden leikkuuta ja levitelty syyslannoitetta.
Teki mieleni kiljasta kun sain taikottua lopun mansikkapenkin. Aamulla aloitin ja huilailin välillä ruokapuuhissa. Just sain valmiiksi taimia vaille ennenkuin alkoi satamaan vettä.
Aamulla hain metsästä jokusen litran mustikoita.
Hioin ulko-oven karmit puhtaaksi maalista ja maalasin yhteen kertaan.
Ajoin oman pihan nurmen ja trimmeröin reunat. Vähän kastelua.
Upea päivä. ![]()
Tosi lämmintä ja silti tuulee sen verran, että paarmat ei ole riesana.
Siirtelin perennoja; mun uusi iso perennamaa on jo aivan liian täynnä. Nyt pitää alkaa karsimaan. Ukonhatut saivat siirron navetan taakse. Ne vaan retkottavat pitkin pituuttaan ja ovat muutenkin levinneet aivan liikaa. Järkyttävät juurakot olivat kasvattaneet parissa vuodessa. Oli kova homma kaivaa ne ylös!
Aamulla istutin taimet siihen mansikkapenkkiin.
Hain melkein kaikki kesäkurpitsat ja tein raasteeksi(15litraa)
Sittä hain kurkkuja 4kg ja ja tein suolakurkkuja niistä.
Loput yritetään keretä syömään pellolta.
Isännän kaverina laitoin lastukkoa keltainen/valkoinen vattupuskalle. Ikivanhaa kantaa oleva vattu mutta älyttömän hyvänmakuiset marjat. Toiveena olis saada se leviämään.
Tomaattien tukemista ja kastelua loppuillan viileydessä. Ihan hyvältä tuntui kun päivällä oli välillä ihan tukalan kuumaa.
Eilen leikkelin mansika rönsyt ja istutin kolome tainta tyhyjiin paikkoihin.
Leikkelin kukkineita ja siivoilin taas kasvimaalla ed sateen tihutöitä,herneet ja pavut retkotti miten sattu.
Kukkapenkkien siivoilua ja pohdintaa mitä nostan kokonaan pois ![]()
En tullu hullua hurskaammaksi ![]()
Mun on hirveän vaikea luopua kasveista. Olen niin innoissani niitä haalinut, että ihan pahaa tekee kaivaa ylös.
Nyt ei ole paikkoja enää uusille ja entisetkin leviää. Mihin tässä joutuu? Alan varmaan purkittamaan ja myymään tori.fissä.
Noin on käynyt monelle, vuosien kuluttua sitä jättää jäljelle mieluisimmat. Minulta on lähtenyt paljon kun olen ruvennut laittamaan pioneja. Ne lisääntyy joka vuosi, ottaa paikan joltain joka ei oo enää niin tärkeä, tai liikaa levinneeltä.
Eilen leikkasin nurmikkoa. Kyllä +15 astetta on paljon mukavampi sää kuin tuplasti lämpimämpi. T-paidassa tarkeni hyvin ja itikatkin olivat harvassa.