2025 vuoden ulkopuuhia

Vielä löytyi vadelmia, pieniä olivat.

Tänään aamusta kuuelta verkoille,tuli 25 isoa siikaa(en saa täältä kuvia lähtemään)
Sitten aamuainen ja purolle.
Yli kolome tuntia ramuttiin jokivarressa,paistettiin makkarat ja syötiin.
Kitimatkalla käytiin siulomassa verkot.yks siika.
Mökillä tulien teko ja saunan lämmitys.
Nuotiolla ruoan valamistus,omia pottuja,voisipuli kastike paistetut tammukat.
Nyt istuskelua nuotioilla ja oottelua kahavia ja lättyjä :kissing_face:

5 tykkäystä

Härkäpavut keräsin ja kesäkurpitsoita.
Kukkineita keräilin ja kastelua iltamassa.

1 tykkäys

Mä kastelin aamusella tunnin verran, ruukut ja vastaavat plus isoille kurpitsoille lannotusvettä.
Sit kaveri hakikin jo mustikkametsään jossa meni yli kaks tuntia. Mulle pitkä aika, aina alle tunnin yleensä oon mustikassa ollut. No kun nyt menin kaverin autossa niin ei voinu heti lähteä kun alko siltä tuntumaan. Ja hyvä niin. Kotipihalla myöhemmin siivosin saaliin ja lopputulema oli n. 5 litraa. Ihan hyvä lisä tulevan talven tuoremarjoihin. Enempää en meinaa käydä mustikoita enää hakemassa.

Kotiin tultua piti samantien lähteä tutun luota sovitusti hakemaan maasta pois kaivettu piparjuuri, ja samalla sain mättään kreikkalaista oreganoa ja sitruunatimjamia itelleni.
Piparjuuren jakaminen ja potteihin ruukutus pääs alkamaan myöhemmin iltapäivällä ja paljon sain paljon valmista. Vain pelkät juurenpalaset jäi myöhemmin ruukutettaviksi. Niitä kyllä sit riittää vielä useampaan kymmeneen pottiin . Noi kaikki piparjuuret menee paikallisen Ekoideat -yhdistyksen ens kevään taimimyyntiin jolla keräätään yhdistyksen toimintaan varoja.

Ulkona vietin päivän jatkonkin. Ajelin kahvitermarin kanssa venerantaan, istuin, tuijotin ja kuuntelin rantakivien vastaanottamaa vettä puolisen tuntia. Sit kotiin ja grillaamaan wingsejä iltapalaksi.

Mä oo outo olio, tykkään kun päivä on ollut täynnä jollain tavalla aikaansaavaa tohinaa niinku tänään oli. Huomenna tiedossa täys tohinapäivä myös, erilaista kuin tänään mutta täyttä elämää sekin :heart_exclamation:

Muoks; ja mitään en näköjään osaa lyhyesti sanoa :laughing:

6 tykkäystä

Pelkään joutuvani huomenna vadelmapöheiknöön. Valtavasti olisi mutta pieniä. Isommat malleissa, tietysti. Päivä mennyt muonituspuuhissa, pikkasen juutuin veneellä pohjaan kyyditysreissulta palatessa. Kastellin pitkään ja hartaasti kasvimaata letkulla ja pesin pari mattoa ja ksllioita. Rakentelin illalla koskelonpönttöä.

3 tykkäystä

Taikkosin vanhasta mansikkapenkistä puolet n. 5m. Vanhat puskat pois ja kuustenjuuria+ruusunjuuria. Toinen puoli sittä kun taas jaksan. En huolinut isäntää kaveriksi kun ei siihen oikein mahtunut molemmat.
Isäntä keräs saskatoonia ja vattuja.

Seuraavaksi kastelua ja kastelua

2 tykkäystä

Aamulla kävin etsimässä vattuja, en löytäny, keräsin mustikoita ( ei enää pitänyt)

Siivosin kukkapenkkejä ja kastelin oman pihan penkit.

1 tykkäys

Kastelua

1 tykkäys

Aamupäivällä kastelua, iltapäivällä soutelua. Saattoi olla tän kesän viimeinen lämmin tyyni päivä, eli viimeinen soutelukerta. Vaan saattaahan syyskuu yllättää positiivisesti :+1:

Aamulla tein kesän ärsyttävimmän työn, levitin harsot kurpitsalle. Ärsyttävän siitä tekee ajankohta ja syy peittämiselle. Viime vuoden tyyliin ne siivekkäät tihulaiset, harakat, olivat taas kurpitsojen kimpussa. Illalla kastelun jälkeen näin maassa kukkien riekaleitä ja pikku palleroissa reikiä. Kun aamulla menin harsojen kanssa työhön, löysin appelsiinin kokoisessa ja toisessa vähän pienemmässä vaurioita. Onko muilla pihoissaan yhtä ilkeitä siivekkäitä?

Tomaattien ja chilien kimppuun käyviä ilkimyksiä.

Yksi omppopuu vähemmän, Pirja pois. Vielä on kolme jäljellä joista yhdessä ei ole yhtäkään raakiletta.

Tästä Se lähtee. Päätökseni olla tekemättä uutta istutusaluetta pitää, mutta laajentaahan aina voi. Kesä-aamuinen rutiini on ollut kierrellä kahvikupin kanssa pihalla ja etupihan penkki on alkanut häiritsemään. 5 m x 1 m on nyt liian kapea.Nyt sitten levennystä tiedossa ja reunalaattojen siirtoa + uuden valamista.Tällä hetkellä kukkiviakin on liian vähän.

5 tykkäystä

Niin kauan kannattaa lisätä ja uusia istutuksia kuin vain jaksaa. Paljon ikävämpää on sitten kun niitä joutuu vähentämään tai jättää hoitamatta. :thinking:

Totta kirjoitat ja se ikävämpi tilanne voi tapahtua minä päivänä tahansa. Reilu 5 vuotta sitten heräsin aamulla sängyssä ja ihmettelin miksi kattolamppu pyörii ja niin pyöri taulutkin seinillä. Siitä sitten könysin keittiöön aamukahville ja sama olo jatkui. Olin aivan ihmeissäni ja puolisoni sitäkin enemmän. Ei maistunut kahvi, mutta buranan nappasin suuhun. Teki mieli päästä ulko-ilmaan. Eihän siitä mitään tullut, seilasin kuin juoppolalli. Takaisin sänkyyn ja pikkuhiljaa alkoi maailma kirkastua ja tasapainokin löytyi päivämittaan. Aivan ihme juttu ja säikäyttikin. Mietin pitkään mistä se voisi johtua ja uskon että tasapainoelimeni oli mennyt sekaisin, mikä on minun normaali asentoni. Olin useana päivänä sitä ennen käynyt useamman tunnin marjareissuilla. Pääriepuni meni sekasin asennoista.
Itse olen ajatellut niin, että kun olo/terveys alkaa pahemmin krakaamaan, silloin pitää täältä syrjästä muuttaa ihmisten ilmoille ja panna kämppä myyntiin.Toivottavasti piha on myyntiä edistävä tekijä tai sitten ei.

2 tykkäystä

Aamusta loput sipulit nostettiin vuokraplantulta.
Keräilin pensaspapuja,härkäpapua ja spahettikurpitsoja.
Muutamalle talavikurpalle styroksi alle ja harsoa niskaan.
Kotipihalla porkkanojen harvennusta,siivoilua ja mussukka putsas verkot.

Saavillisen leikkelin puuhamaalta kukkineita. Pesin pari ikkunaa, keräsin omppoja ämpärillisen, kastelin vähän.

Sadetta odotan, saa nähdä kuinka käy?

Eilisen työn lopetus. Taimet istutin ja laitoin toivomuksen yläilmoihin että jos vielä kerkeäisin saada mansikoitakin.

9 tykkäystä

Mansikkamaan laittoa täälläkin. Revin vanhat pressut ylös ja tasoitin maan. Päälle paksu juurikangas ja siihen laatikot, jotka vielä vuorasin juurimatolla. Sitten multaa, ja vielä ohut katekangas päälle, jonka läpi taimet istutettiin.

Laatikot oli tori.fistä, missähän ihme käytössä nämä on olleet?

Sitten vielä hakkeet päällä, johan pitäisi pysyä rikkikset poissa.

4 tykkäystä

Upea auringonlasku palkitsi vaivannäön.

8 tykkäystä