Rönsyleinikit kasvaa hyvin, ovat meheviä ja reheviä.
Kävin taas kaivassa aika kasan niitä.
Nyt lähtevät hyvin irti maasta, kun satoi vähän reilummin sunnuntaina ja maanantaina.
Ei voi mitään, sorry reaktio
Nään sut ennusteita plaraamassa siinä toivossa et ees joku lupais plussayötä. Ja sit pelastamassa sitä hirveetä kasvimäärää sisälle. Naurattaa väkisinkin koska oon niin mukana tossa! Mä en enää oo pariin vuoteen uskaltanut luottaa mun lämmittimeen, se teki mulle kans kerran ikävän tempun ja lakkasi yöllä toimimasta. Oli sulake mennyt. Johtuko se lämmittimestä itestään, sitähän ei voi tietää mut ei
sen varaan enää uskalla mitään laskea
Nyt sä asut näillä näkymin seuraavan viikon viidakossa. Ja sit sä kerrot vielä saaneesi lisää tilattuja kasveja
Mie en ole uskaltanut kun muutaman amppelin nostaa päiviksi rapulle. Joka kevät jotain palellutan. Nyt yritän toisin.
Ai kauheeta, tuommonen järkytys vaarantaa hengen ja terveyden. Ei olisi auttanut, vaikka olisi äänimerkillä lämpötilan laskusta varoittava hälyttävä lämpömittari. Siinä olisi yön pimeydessä flanellipyjamassa saanut hikoilla kotvan. Jaksamista!
Olisiko auton sisätilamämmittimestä katastrofiapua teoreettisesti pohtien. Esim 15 min päällä 15 min yöllä pois hätätilanteessa. Toivottavasti ei tapahdu ikinä kenellekään.
Korissa olen kasvihuoneeseen päiväksi ulkoilmaan kantanut ja harsoon peiteltynä.Tilantarve kasvaa jo muutamassa tunnissa.
Yön pimeydessä kiireesti eestaas vilkkuvat vaaleat flanellihahmot . Niiiin näen sen
! Nauran ääneen
ai kauheeta, naurusta ei tuu loppua
flanssupaidassa, paljain jaloin, kasveja kainalossa ja nurin liukkaalla terassilla liukuen päin täyttä sadevesisaavia
mutta kasvit selvisi.
Ja muulla ei väliä
Mun muulla ystäväpiirillä ei olis minkään maailman käsitystä siitä mikä tässä nyt oli muka niin hauskaa
Luettuani teidän turinoitanne muistin, että olin ajatellut varon vuoksi kääntää ämpärin huomenna 2 viikkoa pihalla viettäneiden testitomaattieni suojaksi. Ei muuta kuin otsalamppuun valo ja vilahtamaan flanelleissa pihalle .
Kiitos Teistä, on ihana jakaa hulluuttaan teidän kanssanne.
Saa nähdä selviävätkö siellä enää ensi yöstä,pakkasen puolelle uhoilevat menevän.
Paa joku viltti tai täkki siihen ämpärin päälle !
Valtsu, jotain varoittavaa summerimaista lämpötilan hälyytystä ei onnistu ollenkaan, sehän voisi johtaa jopa avioeroon!
(Hyvänen aika, se hullu juoksee tontilla kasveja pelastamassa…. pimeässä…)
Ja joku auton sis.tilanlämppäri on armotta liian tehoton vaikka olisi päällä jatkuvasti.
Tänä päivänä ne on niin ekoja ettei edes lämmitä auton sisätilaa…
Kun kasvatin kesäkukkia myyntiin, huomasin yöllä että sulake oli palanut ja kylmä yö. Oli palanut talon sulake joka on ulko-oven yläpuolella ulkopuolella. Yöllä sitten tikkailla yöpaita päällä vaihtamaan ja sen jälkeen taskulampun kanssa tarkistamaan kasvien tilanne. Huokaisin helpotuksesta kun samettikukan pikkutaimet oli pystyssä. Auringon noustessa tajusin, että olivatkin olleet yöllä jäässä.
Meillä melekeen vastaavaa,ei kuiteskaan kysymys lämmittimestä.
Täälä kolome seuraavaa päivää nippanappa plussalla,yö lämpötilat lähellä kymmentä astetta miinusta.
Sijottelin tomaatit takasin valojen alle,mutta mihin nuot muut jokkovat tosiaan moinkertaistuneet valossa.
Kohta ollaan taas lähössä kalareissulle,oman onnensa nojassa sisällä köyröttävät
Muistan ja kärsin niin kauan kun elän yhtä elokuun 3 päivää. Yöllä oli paleltuneet mun hienot Heliotrooppi ja kaksi muuta kukkivaa kesäkukka rivistöä. En kerennyt edes kuvata niitä. Itkua väänsin silloin.
Ripaus hauskaa hulluutta on hyväksi terveydelle! ja keventää arkea.
Pelkällä ämpärillä selvisivät viime yöstä kun lopulta unohdin käydä sen enempää peittelemässä.
Hiukan kylmäsi, kun n.klo12 kävin kääntämässä ämpärin pois, ja viereisellä pöydällä ollut sadevesi oli jäässä.
Ulkona leijailee lunta,huolissani mietin urheiden testi-tomaattieni selviämistä. Sitten aloin miettiä muiden pihan nousijoiden pakkaspärjäämistä.
Mieheni totesi sarkastisesti, että “tuollaista se on, pienviljelijän haastava arki” (meillä siis mikään kasvi ei tuota mitään esim säilöttäväksi asti).
Pikku-Apulaisnen tuuskahti huoliini: “mutta mieti, miten Kurpalla on. Kun hänellä on niin paljon kasveja”.
Lohdutin, että Kurppa asuu paljon meitä etelämpänä ja on fiksu ja joko suojaa kasvit, tai ei kantele niitä liian aikaisin kevään armoille.
Ihana, että huolehtii
Kukkapenkeissä ei ole mitkään kylmänherkät kasvit nousseet. Poikkeuksena särkynyt sydän. Sille pitää muistaa ämpäri laittaa yöksi päälle.
Rapulla päiviksi nostetut pääsevät yöksi lämpimään.
Eilen huolto siivosin kahden naapurin virpiangervopensaan. Keskeltä sai lahoja oksia ja versonpätkiä vetämällä irti. Leikkasin suurimmilla Fiskarsin oksasaksilla pahasti haaroittuneita pois. Sähkösahalla on pensaat hyvältä työskentelykorkeudelta leikattu latvoista. Jälki on sen mukaista, ylöspäin levenevä puska kerää lehdet ja roskat sisäänsä.