Keräilin ja täyttelin hankikylyvöjen purkkeja.
Lumet häipyy ja purkit muksahtelee nurin,muuan oli purskauttannu mullat pihalle.Sais nähä tuleeko niihin mitään kasvua.
Vai,onko sitten hyvä että nakk3lee hajakylyvöt nurin,niinku kävi mulle sellerikasvatuksilke
oon aamupäivän sisähommia lukuunottamatta koko päivän vaihtanut tomskuja ja chilejä isompiin ruukkuihin. Laitoin tukikepit ja kiinnitin kasvit niihin. Ihana kun ulkona lämpösessä ilmassa voi tehdä . Varmaan 6 tuntia meni tauotta. Paljon jäi vielä koskematta, homma jatkuu ehkä jo huomenna kun on ennusteissa edelleen lämpöstä ja tyyntä keliä. Nyt on selkä ihan sökönä, ihana istahtaa koneen ääreen ja avata pentti
Istutin maassa talvehtineita amppelimansikan taimia amppeleihin.
Ja levittelin todella monta kärryllistä pollenpotkua kukkapenkkeihin, mustikoille, ruusuille , ym ym.
Laitoin myös sammareita vähän esikasvatukseen.
Laitan aina kaikki esikasvattelut aika myöhään, koska ei ole hyviä valoisia tiloja pitää niitä kauaa sisällä.
Ulkona koko päivän, puuhastelua riittää. Suuritöisin oli kun vein esikasvatetut kasvihuoneeseen. Näinä kahtena kolmena viime vuorokautena, kasvit on kasvanut kohisten sekä pituutta että leveyttä kun ovat olleet ulkona.
Päätin että kun tila sisällä ei enää oikein riitä niin kasvariin sitten.
Lämpöpuhallin / pakkasvahti ei ole vielä viritetty mutta ensi yö pitäisi olla lämmin.
Kasvariin pääsi daaliat, cannat, kuuliljat, miekkaliljat ym.
Kasvarikausi avattu
“Kasvarikausi avattu” kuulostaa ihan yhtä ihanalta kuin “Grillikausi avattu”. Sykähdyttävää, pitkä odotus päättyy vihdoin
Meillä on vuoden ympäri ”Grillikausi”
Ulkopuuhia tänään teettivät nuo pikkuiset. Kiitettävä saalis. Ferramolia vielä pitää antaa
niille jotka jäi pihaan.
Huomenna meinaan ferramonit kylvää.
Kuinka tehokasta tuo Ferramol-rae on? Vähentääkö kotiloita ihan merkittävästi?
On tosi tehokasta. Ei ole vaaraa muille eläimille. Kuivattaa etanan liman. Tähän aikaan paras kylvää.
Kannattaa ostaa 10kg säkki vaikka jonkun kanssa kimpassa.
Tänään pääsikin taas pihapuuhiin, eilen satoi ihan koko päivän.
Rönsyleinikin kitkentää ja risujen keruuta ohjelmassa.
Kiitos fetramolin tyhjiä kotilon kuoria löytyy näin keväällä enemmän kuin eläviä. Kesän myötä kotilot liikkuvat pihaan muualta.
Molemmat pihat kalkittu ja lannotettu, ferramolia levitetty. Puuhamaalla nurmi kasvanut jo leikkuukuntoon
Sain talon sokkelin paikkarapattua ja samalla pihaneito sai laastia pintaan.
Kitkin puuhamaan pitkän penkin ja nyt olen aivan loppu.
Kasattiin kasvihuoneen kehikkoa. 3 m leveä ja 4 m pitkä muovihuone.
Sain säädettyä silppurin terät niin, että nyt murskaa pätkiksi. En muistanut, että koneen käydessä kiristetään nappulasta. Käyttöohjeen lukeminen helpottaa montaa hommaa. Saskatoonit, marjapensaita ja aroniat sain leikattua,
Huomasin taas, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Jos olisin esim. viime viikon maanantaina leikannut marjapensaat, olisi ollut paljon mukavampi sää. Tänään otin itseäni niskasta ja köröttelin mökille tekemään sen. Oli sadekuuroja ja kylmä tuuli. Vanha sadeasu piti kuivana, mutta käsiä paleli. Leikatut oksat vedin lehmänketjun avulla pihaan silputtavaksi kesällä,
Mustia pensaita on enemmän, ja ne luulevat olevansa köynnöskasveja. Oksat ovat pitkiä ja ohuita, Leikattujen setviminen jäävien oksien seasta on työlästä.
Järvessä on vielä jäälauttoja, näin yhden sorsan.
niin tuttua, niin tuttua….
Tämä kirjoitus voisi olla Ärsyttää-ketjussa tai muussa ”ottaa päähän”-ketjussa.
Mitä siitä on, vajaako viikko kun vein kasvit kasvariin ja olin onneni kukkuloilla.
Tilanne elää, ja myös mieliala. Aamulla kävin tarkistamassa kasvarissa oliko kaikki ok.
Noh, periaatteessa, alin lämpötila 0,7 astetta, kasvit lurpallaan ja märät.
Lämpöpuhallin ei ole lämmittänyt yöllä kasvarissa -hitsi- Puhaltanut ilmaa kyllä.
Kun alkukauhu oli laantunut aloin koeponnistamaan sitä puhallinta ja luulen että termostaatissa on jokin häikkä. Oli miten oli, ei siihen voi enää luottaa, pitää hankkia uusi.
Tämä lämmitin on vuosia vanha ja olen ollut tyytyväinen siihen, mutta tuli tunnit täyteen.
Tarkistin kaikkien ennustuslaitosten sääennusteet ja meilläpäin seuraavat 5-6 yötä on nollassa tai miinuksella.
Ei auttanut kun siirtää kasvit sisään. Siihen meni sitten koko iltapäivä.
Aikaväli siitä kun vein ne kasvariin tähän hetkeen, kasvit on moninkertaistuneet.
Nyt on tiivis fiilis ja koira, The Toto, on ihan fiiliksessä kun hänellä on viidakkomainen polku omaan nukkumapaikkaan.
En jaksa enää kantaa / siirtää mitään kasvia mutta huomenna teen olkkarista jotain tilaa.
Tuli ilmoitus että FG-paketti toimitetaan huomenna, 32 paljasjuurista perennaa .
Ovat ilmeisen janoisia kun saan paketin, paketti on ollut matkalla yli kaksi viikkoa…
Eli tiedossa on istutustöitä. Lisää potteja.
Mulle tuli just sähköpostia, että perennat on matkalla.
Arvioitu saapumispäivä 5.5. Eli samat kaksi viikkoa.
Toivon , että 5.5. jälkeen lämpiää sen verran, että saisin ne suoraan maahan.