Vaikka tämä on vanha piha, niin en ole yhtään rojua maasta löytänyt. Talon rakentaja on ollut muutenkin tarkka mies.
Meillä löytyy kiviä ja kaiken kokosia,semmosiaki joitei pysty iliman koneita liikuttelemaan.
Muutama vuosi sitten naapuri näytti meille mitä hänen pihastaan löytyy, kun vähän kaivaa. Muistattekos vielä milloin maito myytiin pusseissa? Sieltä nousi ihan hyvän näköisiä maitopusseja muun roskan mukana.
Ihan aarteen kaltaisikin he oli löytäneet, kun kukkapenkin paikalta oli löytynyt kymmenkunta palkintolusikkaa. Suurin osa oli jostain hiihtokilpailuista.
Meidän tontille on rakennettu vasta 80-luvulla, eikä tästä ole kaivaessa löytynyt kuin kiviä.
No ne onkin lähinnä sympaattisia kun löytää satunnaisesti jonkun 80-luvun viilipurkin. Mutta oliskin vain “ennen vanhaan”… Meidän edeltäjät oli täällä 7 vuotta ja heidän jäljiltään on löytynyt kaatopaikkoja ihan 2010-luvulta maitopurkkien päiväyksistä päätellen. Yksi oli marjapuskien välissä, sai lähdön sekä moottorit että marjat .
Muistan kun olin ostanut tämän nykyisen tontin, tuli maamittaaja tarkistamaan rajapyykit.
Täälläpäin vanhoja rajapyykkejä ei ole pahemmin, joskus joku laittanut pitkulaisen kiven pystyyn että siinä on kulma
Maamittaaja alkoi sitten siirtämään lapiolla maata ja hiukan kaiveli niin vastaan tuli suomen sisällissodan ”kenttäsairaalan” tarvikkeita. Pohjois Kirkkonummella on kuulemma useita tällaisia paikkoja.
Oli metallisia pihtejä, lasiampulleja ja pikkuisia lasipulloja, kaiken näköistä….
Hän sitten naurahti ja kysyi olinko tietoinen että tällä paikalla oli joskus ollut tilapäinen ”hoitopaikka”.
Olin kyllä kuullut mutta en ollut itse mitään löytänyt
Kun vitsinä kysyin että pitääkö varoa käyttämästä pistolapiota suurempia työkaluja tontilla, niin hän nauroi ja vastasi ettei siitä varmasti ollut haittaa.
Ehkä en edes halua tietää mitä tontilla on, pinnan alla
Minun tonttia kun lohkottiin 20 vuotta sitten niin ne mittaajat kysy mikä tulee tontin nimeksi. Enpä osannut sellaista ajatella niin kysyin saako olla kukan nimi? Ihan miten haluat, niin sanoin että sitten tulee nimeksi Kaunokainen. Vähän niitä nauratti kun sanoin että tästä pihasta tulee vielä nimensä mukainen.
Meillä nimettiin yksi pieni lohkottu metsäpalsta Perämetsäksi. Mieheni oli maanmittauslaitoksella lohkomisessa sitten todennut, että jos se hakataan, siitä tulee peräaukko. Muutama vuosi sitten siinä ollut yli-ikäinen kuusikko hakattiin ja seuraavana keväänä kävimme pottiputkilla polkemassa männyn ja kuusen taimia peräaukkoon
Nyt on potkittu taimia ulos kun lämpötila on jopa 12 astetta! Huomenna ostan toisen samanlaisen, eihän tuohon mahtunu kuin puolet.
Reilu viisi tuntia pihaa siivoamassa, aivan ihanaa. Nyt taas aivan loppu.
Ekat ulkopuuhat aloitettu!
Pelargonit saivat uudet mullat. Yöt ne viettävät vielä kuistilla, kunnes sää lämpenee kunnolla.
Puutarha hommissa sananmukaisesti. Kävin ostamassa sytytystulpan moottorisahaan ja työttö pätki loput sembramäntyjen ja yhden pihlajan rungot polttopuiksi.
![IMG_20250415_072543|324x499]
(upload://19OgehA7QSU9HC79NZYyEhYdRKI.jpeg)
Sahaa piti avata ja puhdistaa sisältä purut pois, jotta ketju saa öljyä. Onnistui hyvin, toinen teki ja minä neuvoin
koska olen katsonut kun mies käyttää mökkisahaa.
Ei ole enään kun puolikas penkki putsaamatta. Sain myös pestyä talon ja saunan pohjoisen puolen vihertymät. Taas ihan loppu.
7h pihalla, nyt on penkit siivottu. Upea lämmin päivä.
Vähän jo kastelin, kuivaa on.
Nyt vois pikkuhiljaa alkaa leikkelemään talventörröttäjät, pahemmin en penkkejä siivoile. Sinne maatuvat melko nopeasti ja madot saa syötävää. Nyt olen myös huomannut miten linnut siellä kaivelee, löytyy paremmin syötävää lehtien alta ja jos tulee kuiva kevät niin kosteuskin pysyy paremmin.
Osasyy on myös ettei millään jaksa eikä kerkiä paneutua enemmän tähän asiaan kun on niin paljon
muuta tärkeämpää.
Samoin, en pahemmin siivoile.
Pisimmät varret katkaisen ja pilkon sinne mullan päälle.
Muutamat ruohotupsut ja leinikit olen repinyt sentään.
Risuja ja käpyjä meillä joutuu kyllä siivoomaan joka paikasta, ei pelkästään kukkapenkeistä.
Pihalla keskimäärin 40 cm lunta. Kävin lapioimassa betonilaatoitettua patioaluetta paljaaksi lumesta, jotta edistäisi lumen sulamista ympärillä olevasta perenna-alueesta. Ulkolämpötila n 7 C, mutta mereltä tuulee kylmästi, joten takki päällä häätyy vielä olla.
Oli suunnitelmia tälle päivälle mutta voimat on ollut kateissa. Jotain sentään sain tehtyä kuten vein auton renkaiden vaihtoon, otin oksia heräilemään sisään, lakasin terassit ja tein jokavuotiset yrttilaatikot ulos (kaupan yrteistä).
Huomenna viimeistään pitää saada viimeisetkin vesitynnyrit valmiiksi keräämään sadevettä kun luvassa on sateita useana päivänä
Hyvä huomio Chali. Olin ite aatellut ihan samaa mut todennäköisesti oisin unohtanut sen ellet olis maininnut . Tulossa on vielä yks pakkasyö tässä lähipäivinä mut se ei haittaa.
Vein isän haudalle muutaman orvokin. Narsisseja olisin halunnut vaan eipä niitä ollut paikallisissa kaupoissa. Orvokkeja oli hyvät valikoimat, olivat jopa halpoja.