2025 vuoden ulkopuuhia

Puolisen tuntia satamatta. Sain saavillisen kitkettyä. Vuohenputkea, vuohenkelloa, kannusruohoa, akankaalta yms.

Mansikkamailta siistitty/poistettu kuivia lehtiä. Muutamia lumihiutaleita leijaili ilmassa :scream:

Mä otin just toppatakin ja sateenvarjon esille. Meen ulkoiluttamaan tunniksi kaverin koiraa.
Pitää lisätä vielä nenäliinoja taskuun :thinking:

Haettiin multaa. Vettä tuli silloin ihan kivasti. Ei antanut täyttä kuormaa kun multa märkää. Täytyy hakea ensi viikolla lisää.
Multa on Metsäpirtin. 30€/0,5 kuutiota.
Nyt paistaa :smile:

Puolet levitetty.

10 tykkäystä

Mistä haitte? On nähtävästi parasta a-luokkaa! Lastataanko kuorma siellä vai pitääkö itse lappaa kärryyn? Pitäiskö äitienpäiväksi pyytää :star_struck::thinking:

Polttix nimisestä yrityksestä. Kotkan Prisman takaa.
Nuori nainen taidokkaasti koneella kapealla kauhalla lastasi.
Varmistin eilen, että miten kuomulliseen saa kyytiin.
Ei vaan ymmärretty kuinka märkä on painavaa. Kuivalla kelillä olisi saatu enemmän kerralla.
Hyvältä multa vaikutti. On siinä hiekkaa jonkun verran mukana.

1 tykkäys

Loput eilisestä multakuormasta sain levitettyä kukkapenkkeihin. Niin kylmä tuuli, ettei kukkia saanut ulkoilemaan.

1 tykkäys

Viitisen tuntia keräilin rikkoja. Ei meinaa kestää selkä eikä pää kumarassa ja vasen jalka ei ota päälle jos sen varassa könöttää pitempään.
Polvistua pitäis mutta ei oikein voi kontata kasvien päällä.
Kylmä maa ja kylmä tuuli loivat lisää tunnelmaa. Onneks en ole vielä vienyt toppavaatteita piiloon joten ei sentään ollu kylmä vaikka valkoista leijaili ilmassa ja ruhtinaalliset 3 astetta lämmintä.

2 tykkäystä

Uusi multakuorma heattu. Hyvä sää lapiohommiin :wink:
Samalla reissulla haettiin miulle uusi astisnpesukone ja vietiin vanha kierrätyskonttiin.
Onni on auttavainen miesystävä.

7 tykkäystä

Miehet on mukavia. :+1:

3 tykkäystä

Melkein puolet multakuormasta sain kukkapenkkiin levitettyä.

3 tykkäystä

Nyt enää pari kottarillista levitettävää.
Kaikille kukkapenkille tulee ohut kerros uutta multaa.

12 tykkäystä

Kasvimaitten kylvöt kylvetty ja kolminkertaisella harsolla peitetty.
Väliin satoi taas apulantaa taivaalta mutta vesi on kortilla.
Täytyy vähän huilia ja lähteä kohta kastelupuuhiin.

4 tykkäystä

Silmä lepää kun sinulla on niin penkit puhtaat ja kasvussa :hugs:

Kaikki rikat jäi mullan alle, kyllä ne sieltä vielä esiin tulee :wink:

1 tykkäys

Koko päivä meni tähän penkkiin. Enkä saanut sitä ihan valmiiksi.
Pikkutalvio on ollut riesana jo monta vuotta ja miten sitten olen repinyt sitä pois, aina hetken päästä on villinä kasvanut takaisin.
En ole sitä koskaan istuttanut, en tiedä miten se on joskus meille päätynyt.
Kuitenkin, monena vuonna se on tukahduttanut kaiken muun eikä mikään muu ole kasvanut saati menestynyt.
Nyt otin poistolapion ja talikon, kaivoin poistolapion syvyyteen ja poistin kaiken juuriston mitä näin. Kaksi kottikärryllistä sain irti.
Tähän penkkiin on ollut kiva istuttaa yksivuotista mutta nyt päätin että istutan perennoita.

6 tykkäystä

Hieno homma! Mitä perennoja meinaat istuttaa?

Aurinko paistaa tuohon penkkiin vain aamupäivällä, niin puolivarjoisten / varjoisten paikkojen kasvit ehkä menisi.
Istutin purkkeihin Tähkäkimikkiä, Tähtiputkea, Jaloangervoa, Apinanruohoa ja Brunnera.
Nämä kasvit varmasti ja sitten Kuuliljaa ja Liljoja, ehkä Iiris.
Jokunen päivä sitten oli pakko tuoda kotiin kaksi minirododendronia, valkoiset kukat.
Ne varmuudella istutan penkkiin.
Kummasti näen jo täyden penkin.
Tänä vuonna ei ole vielä minkään näköinen mutta toivottavasti ensi kesänä olisi jotain silmäniloa.

4 tykkäystä

Huoh ihanaa💚 mikä on apinaruoho?
Ja pikkusipulikukkia kevään alkuun pörriäisten iloksi

2 tykkäystä

Minulla ei ole koskaan ollut pikkutalvioo. Mietinkin että pitäisikö se penasaidan alla kurissa vuohenputken ja nokkosen ja vuohenkellon ja ja… Onko huono idea kokeilla, itse en oikein usko että olisi hyvä ajatus.