2026 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Parempi liian aikasin ku liian myähään :sweat_smile:

3 tykkäystä

Lauantaina kissanhiekkaan laitetut kellököynnökset jo lenkki näkyvillä.Valakiat saatu nealta.
Siniset tilasin siemenkauppa.comista,ei näy mitään.
Koperoin siemeniä suurin osa pehemiää löllöä.

2 tykkäystä

Ensimmäiset risiinit ja kosmoskukat itäneet. Risiinit omista siemenistä, ei tarvi liotella eikä viilailla.

Ostin pussillisen Nelsonin sinisen kelloköynnöksen siemeniä. Pussissa 20 siementä, 4 iti, joista 1 menehtyi. Siemenet ulkoisesti sellaisia kuluneita reunoilta.

Omilla siemenillä itävyys yleensä +50 %.

Koulin 50 kpl petunioita ja vielä niistä jäi koulittavaa.

Sais nähä itääkö mulla yhtään.
Kiitos vielä sulle siemenistä :hugs:

En ole aikoihin kasvattanut laventeleita siemenestä, enkä koskaan aiemmin tupsuversiota. Nyt mulla on 7.1. kylvettyjä ja pohdin pitikö näitä latvoa vai tuuhentuvatko itsestään.

1 tykkäys

Mulla oli noin 10 keijunmekon siementä vuodelta 2020. Niistä kolme iti 42 päivää kylvöstä, joten saanen tuoreita siemeniä ja kukintaa ensi kesänä. Kyllä ovat pieniä nuo taimet, eikä tartte vielä useampaan viikkoon niitä koulia.

Mullakin on Laventelia kasvamassa siemenistä. Ihan pieniä alkuja vasta, näyttää itävän hyvinkin epätasaisesti. Mut mielenkiinnolla ootan mitä tulee. LeonM sulla näyttää olevan 3 tai 4 tainta per potti. Meinaatko jättää vai koulitko ne vielä omiinsa ?

Kannattaa latvoa.

Olen kasvattanut kaupasta ostetuista tupsulaventeleista kerätyistä siemenistä uusia kasveja ja ne latvoin. Kannattaisi latvoa ehkä jopa kaksi kertaa.

Tänä vuonna en laittanut laventeleita tilan säästösyistä.

1 tykkäys

Joo, taisin laittaa neljä siementä yhtä lokeroa kohden. Mulla itivät viikossa lämpömaton päällä. Taisivat olla tuoreita, koska parasta ennen päiväys on vasta 12/28. Latvoin pisimmät nyt siten, että jäi kolme lehtiparia. En ainakaan vielä kouli näitä omiin ruukkuihinsa. Aika hentoja ovat vielä ja tilakin loppuu muuten kesken. Kunhan tästä vähän lämpenisi niin, saisi nää mökille valoon ja viileään kasvamaan.

1 tykkäys

Märän talouspaperin päälle laitetuista daalian siemenistä oli parissa päivässä itänyt 11/23, joten kaivelin ne yli viikko sitten kookosnappeihin kylvetyt itämättömät pois ja siirsin niihin itäneet siemenet. Toivottavasti niissä napeissa ei ole mitään vikaa, kun niissä ei siemenistä itänyt kuin 1/10.

Jos tarvit mekon siemeniä niin mullon ylimääräsiä.

Kirjosalviassa itäneitä.

Kylvin muutaman siemenen narsissitupakkaa, koristetupakkaa ja hämähäkkikukkaa. Oli pakko​:wink:

Kilimanjaro white isosamettikukan siemenet kylvin kokeilumielessä toissapäivänä - tänään oli jo ekat kolme itänyt! Kiitos Nuu siemenistä :slight_smile:

1 tykkäys

Muutama hopealehti ja mattimyöhäinen keijunmekko itänyt.

Joutuu useampaan kertaan päivässä käydä taimivauvoja ihailemassa ja suihkuttelemassa, kasvun ihmettä hämmästelemässä.

4 tykkäystä

Täytyypä ruveta pikkuhiljaa kaivamaan siemeniä esiin. Onhan niitä jonkin verran vaikka suoraan maahankin laitan.

MKR, eiks ne olleet niitä mun vuoden 2022 siemeniä ? Hyvä että on vielä eloa. Laitan itekin :+1:

Hieman kesäkukkia laitettu nyt tulemaan. Nuulta saadut chilit ovat jo hyvin taimella. Nyt sitten kylvin sekä mustia että valkoisia salkoruusuja. Mustat on Rayalta ja valkoiset siemenkirjeestä, oliko Nuulta vai Kurpalta?

Sitten laitoin valkoiset kelloköynnökset, siemenet oli Nealta. Sitten vielä kääpiösammareita että tavallisia ”burning embers”, nämä oli Nuulta.

Oli muuten huvittavaa, kun multasäkistä löytyi elävä mato. Säkki on ollut syksyllä maassa ja mato on jostain reijästä mennyt sisälle. Nostin syksyllä säkin kellariin ja mato on talvehtinut siellä säkissä tyytyväisenä kostean mullan seassa. No nyt se pääsi yhden ison kylvöruukun pohjalle, kai se siellä pärjää, kunnes pääsee ulos!

6 tykkäystä

Laita jotain syötävää sille madolle, on ollut varmaan horroksessa siellä säkissä kun ei oo ollut mitään syötävää. :blush: