2026 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Heh, mulla 2 (kaksi) daalian siementainta :sweat_smile:

Ja unohtui vastata ruukkuasiaan. Nyt koulin 7*7*6,4 cm Soparcon kertakäyttökesäkukkaruukkuihin, joita tilasin viime viikolla 2000+ kpl. Nuo on kierrätettyä muovia ja käytön jälkeenhän niistä tulee jätettä, jonka voi laittaa muovinkeräykseen. Kierrätän kaiken mahdollisen muovin tarkkaan.

Noita ruukkuja mahtuu juuri 5*10 kpl yhteen Bilteman kurakaukaloon. Kurakaukalossa on altakastelumatto, että kastelu on nopeaa ja tasaista. Nuo kurakaukalot on alustoina käteviä.

Daalian ja samettikukkien idettyä sisällä lämpimässä, koulin ne autotallissa (n. 10-13 astetta) ruukkuihin. Koulitut taimet viettää autotallin led-talvetusvalojen alla muutamasta päivästä viikkoon, että karaistuvat huoneenlämpöä viileämpään.

Sen jälkeen siirrän taimet kaikkineen kasvihuoneen sisällä olevaan taimihuoneeseen, jossa lämpötila vaihtelee sään, auringonpaisteen ja pörssisähkön hinnan funktiona n. 6 asteesta ylöspäin. Olen rakentanut sinne lämpötilaseurannan ja saan puhelimeen hälytyksen, kun lämpö nousee niin paljon, että pitää tuulettaa.

En latvo taimia, ehkä tänä vuonna voisi kokeilla. Toukokuussa taimissa on jo daalioiden osalta yksittäisiä nuppuja, samettikukissa lähes kaikissa, ja toukokuun puolen välin aikoihin niitä pääsee istuttamaan ulos. Ruukut on siinä vaiheessa jo täynnä juuria, eikä taimet kärsi minusta “root boundista”, eikä tätä taimimäärää saisi kasvatettua, jos käyttäisi isompia ruukkuja: silloin loppuisi tila kesken.

3 tykkäystä

Ja vielä jäi vastaamatta lajike, se on tässä: Aed-daalia "Dwarf Collarette Dandy" - seemned.ee

Kokemusta myös Impectan vastaavasta lajikkeesta, mutta tuon toisen kaupan hinta on edullisempi.

Tälle kesälle palasin nimenomaisesti näihin collaretteihin, että niissä on nuo ylimääräiset “hörselöt”. Huomasin viime vuonna laittaneeni “hörselöttömiä”, kun ihmettelin “vaatimattomampaa” ulkoasua, ja ymmärsin tämän “collaretten” eli “hörselöiden” merkityksen ulkonäölle.

Ja jos joku miettii, tekeekö nämä juurakoita, niin kyllä tekee. Ja voiko säilöä, no en ole kokeillut, kun siemenkasvatus on niin helppoa, eikä niin tilaa vievää. Mutta uskoisin, että sen juurakon voisi säilöä samalla tavalla kuin kaupasta ostetun juurakon.

Ja tietysti siemeniä voisi kokeilla kerätä, kun löytää kauniin kukkayksilön, mutta siihen jää se jännyys, että tuloksen näkee vasta vuoden päästä.

4 tykkäystä

Voitko kylvää 104 kpl lisää? :sweat_smile:

2 tykkäystä

Ai että olisi ihanaa asua Nean naapurina :hugs::grin: Ja kyllä auttaisin mielelläni.

2 tykkäystä

Nyt minidaaliat koulittu omiin ruukkuihin.
Kohta pitää käyvvä käsiksi kiinanastereihin,varmaan tällä viikolla.

2 tykkäystä

Koulin 150 samettikukkaa viime torstain kylvöistä.

3 tykkäystä

Vähän lisää sisäkylvöksiä. Kahta erilaista elämänlankaa ja tarhakukonkannusta kylvin.

4 tykkäystä

Pikkuhiljaa jatkokäsittelen vessapaperin välissä itäneitä siemeniä. Koetin laittaa maltillisesti ettei tartte pulassa käydä.

Onks sulla nimitikkuina sellaset sekoittimet (pikkulusikan korvikkeet)? Mä käytän nyt niitä kun löysin viime syksynä kaupasta. Sais olla pikkusen leveemmät mut kyl niihin just ja just saa tekstiä mahtumaan.

Tuleva kesä menee meillä ilman tomaatteja, nyt ei inspaa. Kesäkukkalinjalla sekä suorakylvölinjalla mennään ja otinkin Hankkijalta ostoskärryyn 9 pistokasta: miljoonakelloa, riippapetuniaa sekä verenpisaraa jotka juuri äsken loman kunniaksi istuttelin isompiin ruukkuihin. Amppeleihin nämä ja isoihin ruukkuihin lasten toiveesta kääpiöarskaa ja erinäisiä niittykukkasekoituksia. Huonekasveja sitten tosin kasvaa parvekkeella näiden muiden lisänä. Kääpiöauringonkukkia taidan muutaman viikon esikasvattaa.

Hiekkalaatikon, joka toiminut kasvulaatikkona, otan purkuprojektin alle, levitän mullat hietamaan päälle ja kylvän runsaasti belliksiä. Samaten lavakaulukset lähtee trampoliinin tieltä; ruukkuhommiksi menee tulevaisuudessa hyötykasvitkin. Mutta ensimmäinen vuosi ilman yksivuotisia hyötykasveja, kukkia sitten senkin edestä💪

5 tykkäystä

Joo, just sellaiset kertakäyttöisten pahvimukien tikut!

1 tykkäys

Voithan ostaa yhden valmiin tomaatintaimen ja laittaa ämpäriin kasvamaan johonkin nurkalle, saa edes vähän maistiaisia omista kasvateista, koska ostoset ei koskaan maistu niin hyvältä.

Yksi Tumbling Tom kai sentään… :tomato:

2 tykkäystä

Sain melkein kaikki tomaattien taimet siirrettyä vähän isompiin ruukkuihin joihin tuli reilusti kanankakkaa pohjalle.

Kylvin basilikaa.

Täytyy yrittää saada taimipaikan lämpötilaa laskettua yöksi. Aurinko lämmittää lamppujen lisäksi liikaa päivällä. Taimet alkavat venyä.

1 tykkäys

Kaksi päärynän taimia on itäneet. Toisessa on vieläkin siemen kuori ja yritin irrottaa sen , mutta ei vaan irtoa.

Koska vuonna 25 Suomessa oli 54 tunnistettua legionelloositapausta. Joka kymmenes tartunta todennäköisesti peräisin mullasta. Väestö ikääntyy, suurin riski sairastumiseen onk ikääntyneillä ja niillä, joilla vastustuskyky on heikentynyt. Plus keuhkosairaudet ja tupakointi lisäävät sairastumisriskiä.

Nyt alotin sammareitten koulinnan,pikkupurkit loppu.

1 tykkäys

Laitoshuoltajakurssilla opettaja kehotti ennen käsisuihkun käyttöä laskemaan suihkusta vettä vessanpöntöön. Hän sanoi legionellabakteerin lisääntyvän huoneenlämmössä, ja käsisuihkun letkun mutkaan jäävässä vedessä piilee sellainen vaara. Muutama vuosi sitten täällä oli uimahalli ja liikuntahalli suljettuna legionellan nitistämisen ajaksi.

1 tykkäys

Tuo onkin hyvä vinkki.