2026 Kylvöt ja pistokaslisäykset

5 viestiä yhdistettiin ketjuun: Päärynä, Pyrus communis

Eka, onneksi maltillinen tilaus FG:ltä ilmestyi ovelle ja ruukutin ne. Toinenkin tilaus tulossa…

Minä olen malttanut mieleni kylvöjen ja tilausten kanssa.

Odotan, että maa sulaa.

Sammareita esikasvatan joku kuukauden ajan ennen ajateltua ulos laittoa ja suurimman osan suorakylvöä vaan, jos jotain laitan.

Ehkä kosmoskukkaa(se on kyllä kylväytynyt itsekin) ja pioniunikoitakin aattelin suorakylvönä laittaa.

Odottelen rauhassa, että miten ja mitkä FG viime kesäiset kasvaa hyvin ja sitten kevät alennuksista tilailen lisää.

Näyttää siltä, että ainakin salviat ja iirikset on hyvissä voinneissa ja kasvun alkua jo näkyy.

Kuunliljat ja jaloangervot nyt tuleekin myöhää pintaan, eli niistä ei tiedä.

Mitä kaikkea tilasit, Ylvalii?

Kellokukka Kent bellen, törmäkukka Kudo bluen ja idänunikko Pink perfectionin. Hyvin maltillisesti siis.

1 tykkäys

Tomaatin yksi siemenestä on tullut kaksi taimia. Irrotin ne, jotta voivat kasvaa kunnolla. Toisessa on lehdet.

1 tykkäys

Niin vain kävi,ettei 5 päivää sitten kylvämistä sammareista yksikään itänyt. Samaan aikaan kylvetyt lobeliat itivät tosi hyvin. Kaivoin esille jäljelle jääneet viimekesäiset sammarin siemenet ja tuntuivat sen verran pehmeiltä, että liekkö siellä kuoren sisällä edes ollut itävää siementä. No nyt tehty uusintakylvö Nelsonin boy o boy-siemenistä. Uusintakylvön tein myös mansikkakoisosta, kaiken varalta.

Orvokkeja isompiin ruukkuihin.
Omista siemenistä kirjosalviat ei näytä itämisen merkkejä.

Samettiruusuja kylvin, muistaakseni kohtalaisesti iti saman pussin siemenet viime vuonna.

Näinhän se on, jotkun nousee jotkut ei. Mun maurinmalvoista on itänyt vain yksi. Pakko laittaa lisää.

Maurin malvat kylyvin ja koulin astereita.

Koulin 40 daaliaa itselle. Jäljelle jääneet taimet, n. 15 kpl, koulin ja vein naapurille. Naapuri sai myös 24 valmiiksi koulittua samettikukan tainta… ja aamupäivällä orvokkiamppelin. :woman_farmer:

2 tykkäystä

Nyt on 46 tomaatinsiementä itämässä PluggBoxissa. Kolme koloa jätin tyhjäksi, jos tilaamani Taikon siemenet saapuisi ensi viikolla. Lautalla idätetyistä vanhoista siemenistä kasvaa nyt White Tomesoleja 11 kpl ja yksi Orange Strawberry. Tammikuussa idätetyt mikrot on alkaneet kukkimaan.
Lajikkeita tälle vuodelle tuli yhteensä 19.

PluggBoxiin hammastikulla asetellut itse kerätyt kesäpäivänhattu Toto Goldin siemenet ei itäneet, niin viikko sitten ripottelin ne loput siemenet roskineen muovirasiaan mullan pinnalle. Koulin sieltä tänään niitä pikkuisia taimia itämättömien tilalle ja rasiaan jä vielä runsaasti itäneitä, eli niitä voisi koulia vielä muutaman, mutta sitten pitäisi “korkata” taimihyllykön viimeinen tyhjä hylly tai siirtää petuniat jonnekin muualle.

1 tykkäys

Kylvöjä.

Samettikukat, Strowberry Blonde, eivät itäneet. Hain kaupasta uudet siemenet ja kylvin uudet samettikukat, lajikkeena Petit.

Punasipulitkaan eivät itäneet, uusi kylvöyritys himppu eri kasvualustalle.

Valkokaalit itämään.

Rairuohot kasvamaan.

Euroopan merikaalin ja Lumihiutaleen ruukutuksia.

2 tykkäystä

Mistä tilasit merikaalia? Mulla kasvoi vuosikausia ja kukki, kirvat tuhosi kaiken.

1 tykkäys

Impectalta viime kesänä.

1 tykkäys

Samettiruusu Bolero ei halunnut itää. Nyt kylvin Tangerine Gamiä.

Tuoksuorvokin siemenet poistin 5.5 viikon kylmäkäsittelystä jääkaapista huoneen lämpöön. Huomenna multaan.

Basilikat itäneet. Samettikukat turhankin hyvin.

Tänään tomaatit koulittu ruukkuihin. Minulla on sen verran vähän lamppujenalustilaa,niin tänään muuttivat sitten orvokit ja perennataimikasvustot naapurin ikkunapöydälle n 15 asteen lämpöön. Samoin keijunmekko -ruukut (ei sen enempää kuin 2 kpl) pääsivät ikkuna-amppeliin. Kylvetyistä vaaleansinisistä orvokeista ensimmäinen aloittaa kukinnan. No väri vaikuttaa kovin vaalealta :thinking:

7 tykkäystä