2026 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Nuo muut mainitsemasi ovat perennoja, mutta Hirta lasketaan yksivuotiseksi.

Rudbeckiat on laaja ja monipuolinen kasvisuku.

Se hirtakin joskus kyllä säilyy, mutta lähinnä siementämällä.

Ja ainakin osa noista perennoistakin on vähän talvenarkoja.

Vaikeaa tosiaan on välillä.

Ja yksi käytännön esimerkki, jos esim. englannista etsii kurjenpolvia latinalaisella nimellä geranium, hyvin todennäköisesti saa pelargoneja. :wink:

1 tykkäys

Istuttelin rapunvierustan ruukut ulkoeteiseen. Täytin ruukut osin ruokakompostilla. Helpompi hoitaa kun multaa on paljon.

Istutustyyli sama kun ennen. Enemmän on enemmän​:grin:

Tuossa viileää ja aamupäivän aurinko paistaa, eivät veny liikaa.

8 tykkäystä

Koulimisia.

Samettikukkien, koristetupakkien ja keräkaalin koulimista ruukkuihin.

6 tykkäystä

Naapurin rouva sanoo joka kevät, ettei sammareita enää kylvä.

Äsken siellä piipahdin. Satoja taimia oli jo koulittu ja ainakin tuhat vielä koulimatta. Ihan turkkina oli iso kylvölaatikko​:grin:

2 tykkäystä

Kylvin kasvariin persiliat.

Useamman kylvön tuloksena minulla on kymmenen sammarin tainta, tänään kylvin noin kaksikymmentä uutta siementä ajatellen että kymmenen voisi itää. Ne riittäisi minulle.

Tarpeen mukaan täälläkin on sammareita kylvetty. Boy o boy -sammareista 8 eteni jatkokasvatukseen. Toissapäivänä löysin paikallisesta marketista Strawberry Blond-sammarin siemeniä ja ne oli varsin tuoreita. Jo seuraavana päivänä kylvöstä lenkkejä nousi pintaan. Kymmenen ajattelen niistä laittaa jatkokasvatukseen. Varmaankin joidenkin mielestä määrät säälittäviä :sweat_smile: . Meitä on niin moneen junaan ja hyvä niin.

7 tykkäystä

Juurikin näin :blush:

1 tykkäys

Kaikki esikylvöt on nyt tehty,paitsi alla olevat.
Muuten ikkunakurkkuja tulee ihan valtavast ollaan kohta omavaraisia kurkkujen suhteen

4 tykkäystä

Ekat avomaan kylvöt.

Palstan kohopenkkeihin kylvin silkki-ja opiumunikkoa ja pinaattia, pinaatit harson alle.

2 tykkäystä

Minäpä se keksin keinon saada lisää tilaa! Ostin Clas Ohlssonilta 3 kpl kylpyhuoneen hyllyjä. Hintaa oli 20€/ kpl eli menihän noihin rahaa, mutta eihän harrastuskuluja lasketa… :money_with_wings:

Hyllytasot ovat vedenkestävät ja päästävät valon läpi. Eli aivan loistavat tähän tarkoitukseen! Mulla on sekä ylhäältä että sivusta tulevat kasvivalot ja ikkuna on etelään päin. Nyt mahtuu koulimaan lisää sammareita! :grinning_face:

13 tykkäystä

Tänään on tullut vähän koulittua, onneksi on runsaasti epäonnistumisia, niin en ihan vielä ole Pulassa.

1 tykkäys

Tääläki koulimisia ja isompiin ruukkuihin istuttelua.
Kylymä hiki niskassa ku katon mitä vielä pitää koulia ja minkä verran on tilaa :persevering_face:

1 tykkäys

Toki kunhan laitan tomaattilautan multiin, niin sit taitaa pula kutsua …

1 tykkäys

Ihan syystä en koskaan lauttaile tai muutenkaan hajakylvä tomskuja… :sweat_smile:

Lauttailu on hauskaa :grin: eikä vie paljoa tilaa!

Nyt on kaikki sammarit koulittu ja gladiolukset istutettu ruukkuihin esikasvatukseen.

3 tykkäystä

Tänään kylvin palstalle kolmea plaatua salaattia, tillin ja persiljan.

Kutakin pikkuisen puolen metrin rivin kohapenkkien päätyihin.

5 tykkäystä

Koulin juuri 12 kpl lisää hajakylvettyjä kesäpäivänhattu Toto Goldin taimia. Niitä on jo ennestään koulittuina 45 kpl.

Tein myös paikkauskylvön kosmoskukkia, kun pluggboxiin oli jäänyt aukkoja.

2 tykkäystä

Mikähän siinä on kun aina ensimmäiset hentoset taimet kastelen hengiltä. Vahvemmat selviää paremmin, vaikka yksi keltainen luupiini oli juuresta ruskeana kun koulin niitä isompaan astiaan.

1 tykkäys