Siirtelin juurtuneita pistokkaita kennostoon ja tein tilaa uusille taimille yläkerran aulaan.
Ruusuliisoissa, lumihiutaleissa, värinokkosissa ja hopealangoissa juuria. Japaninkellot vielä jurottavat, niissä kestää kauan.
Siirtelin juurtuneita pistokkaita kennostoon ja tein tilaa uusille taimille yläkerran aulaan.
Ruusuliisoissa, lumihiutaleissa, värinokkosissa ja hopealangoissa juuria. Japaninkellot vielä jurottavat, niissä kestää kauan.
Japaninkello, minulle miljoonakello, juurtuu 3 viikossa huoneenlämmössä melko hyvin. Onnistuu lisätä myös siemenistä, mutta uusi sukupolvi on aina arvaus, miltä näyttää.
Viime vuodelle lisäsin sekä pistokkaista että siemenistä. Lopputulos oli väriä lukuun ottamatta sama, mutta luulen, että pistokkaiden mukana tuli sisälle kirvoja vaikka huuhdoin pistokkaat mäntysuopavedessä hetken. Kirvoja oli sitten koko loppukauden ajan sisällä.
Tälle vuodelle lisäsin miljoonakellot siemenistä. Saa nähdä, minkä värisiä niistä kasvaa. Siementen itävyys heikkenee nopeasti, mutta vielä iti myös vuoden 2024 kesällä kerätyt.
Mä tuun käymään kylässä vähän myöhemmin. Tänä vuonna en meinaa viipyä kauaa ![]()
![]()

Siellähän se Karvari kaasuttelee ![]()
Niin sinä nyt luulet
asumaanhan me sinne jäähään ![]()
Vihdoinkin ehdin käymään läpi mun siemenet. Suunnittelin vähän tulevia kylvöjä.
Mulla ei ole muuta tomaatin siementä kuin yellow ole. Oisko kellään lähettää muutama siemen jotain? Haluan partsilla ruukussa kasvatettavia pensastomaatteja, jotka eivät kasva liian korkeiksi. Löytyisikö kellään?
Omia ylimääräisiä taas löytyy ruotsalaista wanhaa kantaa olevaa salkoruusua, erittäin kestävä ja monivuotinen lajike. Nyt jos kylvää niin saattavat jo tänä kesänä kukkia.
Kehäkukan siemeniä löytyy myös, tämä kanta on alunperin Egyptistä, lomamatkalla kerättyä ja ihan peruslajikkeelta näyttää.
Eli näitä olisi tarjolla jos jotakuta kiinnostaa.
Mullon jotain ruukku- ja pensastomskuja. Haluutko listan vai laitanko vaan tulemaan ![]()
Laita jotain! Mutta ihan maksimissaan 10 siementä kiitos! ![]()
Käskystä ![]()
Mullaki löytyy,mitä haluat?
Tästä se taas lähtee. 17.12. kylvetyt pelargonintaimet ovat vielä turvepoteissa. Tarttis alkaa siirtää niitä ruukkuihin. Yhden jo siirsin, koska samaan pottiin testimielessä kylvetyt orvokinsiemenet itivät ja näkyvät tuossa taustalla. Tokmannilta ostettu ale-calamansi (kumkvatti) on pitänyt värinsä talven yli kasvilampun alla.
Muuten olen vasta kylvänyt lumihiutaleet, tähkälaventelit, keijunmekot, koruköynnökset ja orvokit. Kymmeniä lajeja sitten myöhemmin. Laventelit, koruköynnökset ja orvokit jo hieman vihertävät.
Mulla on ensimmäistä kertaa käytössä lämpömatto ja termostaatti, joka säätää mullan lämpötilan noin 26°C:en.
Olen hiljalleen pääsemässä eroon harsosääskistä. Tilasin ennen joulua harsosääskipetopunkkeja, jotka levitin ruukkujen pinnalle ja joka ainoaan multapussiin, jotka mulla oli kylvöjä varten hamstrattuina sisätiloihin. Kuvan taustalla näkyvissä kelta-ansoissa on varmaan sata sääskeä kummassakin. Viime aikoina niitä on lennellyt enää yksittäisiä silloin tällöin.
Kiitos Karvari, tuo Yellow Ole taitaa olla sulta alunperin! Nuu ehti jo vastata ensin, ja mä en tarvitse montaa siementä (pöytätilan vähyydestä johtuen) joten Nuun siemenet riittää tältä erää! ![]()
Karvari, tehäänkö niin et laitan sulle listan niistä mitä mä lähetän Hennille, ja sit jos sulla on vielä muita niin lähetät ne?
Mä ootan tässä lekurin soittoa kotona eli kattelen heti ton siemenjutun, varmaan jo pian saat multa tietoa ![]()
Muos, ai Henni olikin jo ehtinyt kirjottaa tossa ennen. Hmm…
Jos se on “vain” pöytätilasta kiinni, niin pitäisikö lähettää porukalla pöytä, ja perään lisää siemeniä? ![]()
Mä mietin jo tässä lisäkasvivalojen hankintaa. Se antaisi lisää mahdollisuuksia…. ![]()
Tänään oli postilaatikossa Hyötykasviyhdistyksen siemenluettelo…