2026 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Kylvin muutaman härmesalvian.

Eilen kylvin taas chiliä, tämän vuoden kylvöistä on yksi sirkkalehdillä ja yksi näyttää niskalenkkiään, muut eivät itäneet. Joulukuussa itivät hyvin mutta heitin taimet pois kun niissä oli ripsiäisiä. Ajattelin vielä tänään kokeilla, laitan kaikki loput siemenet multaan. Kurkku iti kahdessa päivässä, ei siis mullan vika.

Oletko kokeillut idätyslauttaa lämpimässä paikassa? Voisi itää paremmin ja on helppo seurata, tapahtuuko mitään.

Olen kokeillut eri multia, lauttaa, ei onnistu muuta kuin yksi hyvä alku.

En ole vielä kylvänyt mitään vaikka sormet syyhyää ja uusi taimihyllykin on valmiina. Jouduin hankkimaan uuden hyllyn, kun edellinen Ikean Omar-hylly löysi pysyvän paikan ja on lastattu hillopurkeilla. Tilasin ihan kasveille tarkoitetun, missä tulit led-valot mukana.

Valojahan mulla olis ollut ihan riittävästi, mutta ei lisä pahaa tee, kun loppukeväästä joutuu kuitenkin levittämään taimia pöydillekin.

4 tykkäystä

Mistä tuon tilasit ? On varmaan siis ihan taimikasvatukseen tarkoitetut ja riittävät valot ? Haluisin tutustua tarkemmin.

Tilasin vevor.com sivustolta. Siellä on useita eri kokoja. Shop the Best Selection of Pots & Planters | VEVOR EU

Vähän pelotti tilata, kun en tiedä kyseisestä firmasta mitään. Valot ja ehkä hyllykin on tehty Kiinassa, mutta paketti lähti Tsekistä. Hyllyn rakenne ja sähköosat vaikuttavat ihan laadukkailta.

1 tykkäys

No nyt on kylvötilaa! :grinning_face:

1 tykkäys

Onko jollain hyviä kokemuksia ns. ikkunakurkusta?

Ei oo kokemuksia koska tartten ikkunan edustat niille taimille jotka tarttee pitkän esikasvatusajan. Mut jos sitä tilaa on, niin sehän on kuin lämpimässä kasvarissa kurkkua kasvattais. Lajikkeeksi joku itsepölyttyvä lajike.

Multa on jotkut ystävät kyselleet oonko kasvattanut ikkunakurkkua, ja kun heitä oon valistanut ettei oo kyse mistään uutuuslajikkeesta vaan taviskurkusta jota kasvatetaan sisällä huonetiloissa niin kaikki on olleet sen olosia et heitä on petkutettu.

Mikä mahtaisi olla hyvänmakuinen ja kompakti lajike?

Minulla ollut Amppelikurkku ‘Hopeline’ F1, suosittelen ihan hyvin tullut kurkkuja Tarkoitus olisi ensi viikolla kylvää kurkkuja sekä muutama tomaatinsiemen

1 tykkäys

Tässä kuva

7 tykkäystä

Tuleeko tuollaiseen kurkkuun helposti kirvoja?

Oon kahtena keväänä kasvattannu,hintsusti tullu satoa.
Mulla muistaakseni oli Passandraa.Ongelmana oli että kurkut ei kehittynny,pikkusen kasvovat ja sitten pehemenivät.
Kasvarissa Passandra tuottaa mahoton.
En osaa sanoa kirvaongelmaan,mullei ainaskaan tullu kirvoja,eikä kasvarissakaan oo ollu vaikka paprikoissa olis ollu.

Kokeilin joskus tuota Hopelinea kasvarissa,huonolla menestyksellä,teki muutaman kurkun.
Tarvii varmaan valtavan multatilan :thinking:
Kasvatin isossa amppelissa.

Ei ole ollut kurkuissa kirvoja. Kurkut kasvarissa kasvaa isoissa ruukuissa ainakin 20l. Viime kesänä oli Hopeline ja Baby ja ylituotantoa oli , muita kurkkuja en enää kasvata . Pitäähän ne myös keretä syödä. Muutama avomaankurkun taimi oli ulkona

1 tykkäys

Mä kylvän tänään chilit. Oon siemenpussit käyny läpi ja heitin kaikki 2020 vanhemmat siemenet roskiin. Paljon jäi lajikkeita edelleen.
Tänä vuonna en laita itelleni yhen yhtä chiliä tai paprikaa, mut näköjään kylvän kummiskin melkeen 40 chilin siementä… :sweat_smile:

4 tykkäystä

Moikka kaikille! Tammikuu ja uusi kasvatusvuosi! Vastahan pakkasin ruukut ja muut talviteloille. Tänään ekat kylvöt, eli perinteisesti orvokit, latva-artiskokat ja kelloköynnökset. Siitä se :smiling_face:

5 tykkäystä

Minen laita tänä vuonna yhtään chiliä.

2 tykkäystä