2026 Kylvöt ja pistokaslisäykset

En mäkään itelleni. En tartte kun käyttö on tosi vähästä ja monien vuosien tarpeeks jo löytyy pakkasesta ja kuivattuna.

Kasvatan Ekoidea-yhdistykselle varainkeruutuotteeksi. Pääsen ite myymään ne kesäkahvilavuoron aikana toukokuun loppupuolella. Vuoro on 4 päivänä peräkkäin ja siks kasvatan noin paljon ettei heti lopu.

On mulla toki paljon muutakin sinne vietävää, viime vuoden taimikasvatuksia, jos ne vaan talvesta selviää hengissä.

3 tykkäystä

Ensimmäiset pelargonipistokkaat juurtuneet.

Ruusuliisoista ja punavaulasta pistokkaat lämpömatolle.
Mussukka otti amppelisoilikista pistokkaat.
Ja,tomaatista otin varkaan ja tuikkasin multaan.

Pitääkö todella olla kasvatusmultaa, kun laittaa tomaatin siemenet itämään?
Lähikaupassa on vain mustaamultaa.

Itellä on sekainen multa jossa on turvetta, multaa yms.

Keijunmekot x 9 turvenappeihin vuoden -24 siemenistä. Viime kesänä tuli vain vähän siemenpallukoita ja niissä olikin vain pienen pienet siemenet. Näin on kylvökausi korkattu myös täällä :slight_smile:

Sekalainen laiha multa on parempaa kuin tuhdisti lannoitettu mustamulta. Pienet taimet tarvitsee ja kestää lannoitusta hyvin niukasti.

1 tykkäys

Kiitos!

Matkalippu Pulaan hankittu, tai siis vuoden eka lautta…

2 tykkäystä

Luulen, että täälläkin. Liian aikaisin on 20 juurtunutta pistokasta mm. japaninkellosta, ruusuliisoista ja lumihiutaleista. Kevääseen on vielä pitkälti🤔

Tänään kylvetty keijunmekkoja ja chilejä. Yksi vesilasissa juurtunut verenpisaran pistokas mullassa.

2 tykkäystä

Lauantaina kylvetyissä petunioissa näkyy itämisen merkkejä.

6 tykkäystä

Minä olen vasta kylvänyt ikkunakurkkua tähän mennessä, mutta pian on aloitettava muidenkin kylvöt. Tilasin eilen Impectalta siemeniä ja ostoskoriin meni myös begonioita, vaikka en ole niitä koskaan siemenestä kasvattanut. Kesäbegoniat varmaankin ehtii kukkimaan, mutta miten on ne mukulabegoniat, jos kylvän niitä heti kun posti tuo siemenet, niin ehtiikö nekin kukkimaan tulevana kesänä?
Ajattelin jos ne siemenistä kasvatettvat mukulabegoniat olisi kuin dahliat, jotka olen saanut nopeammin kukkimaan, kuin juurakoista kasvuun lähteneet.

1 tykkäys

Pari härmesalviaa itänyt. Kylvin muutaman vanhan tomaatinsiemenen.

3 tykkäystä

Keijunmekot menetetty,taimipolte ja huonolta näyttää ahkeraliisojen kohtalo.
Tomaatista otin varkaan.

Vielähän ehtisi hyvin tehdä uusintakylvön keijuista.

Mitä kylvömultaa käytit? Minulla Greencaren taimimultaa, jota vielä ohennan vermikuliitilla ja perliitillä kevyemmäksi hötöksi. Keijunmekko on taimivaiheessa herkkä liialle kosteudelle/märkyydelle ja liian tiheälle kylvökselle, jossa ilma ei kierrä.

Kekkilän kylyvömultaa johon perliittiä reilusti.
Epäilen että liika märkyys teki tuon.
Tein uusintakylyvön vielä ku oli jo taimella ja suihkuttelin siemeniä märäksi.
No nyt uusintakylyvö tehty.

Koekylvöt tehty vanhoista jättiverbenan, heliotroopin ja laventelin siemenistä.

Pakko oli minunkin aloittaa kylvöt. Hain kaupasta turpeesta tehtyjä Jiffy pellettejä. Kokeilen idätystä Plantuissa, missä yleensä käytetään kivivillaa ja kasvatetaan yrttejä hydroponisesti. Poistin ylimmäisen levyn ja laitoin turvepelletit suoraan kastelualustalle.

Itämässä on nyt keijunmekkoa, chilejä ja pari ruukkutomaattia. Systeemissä on valo päällä 16 tuntia vuorokaudessa. Idätysvaiheessa valo on pinkki, mutta jos hatun alle laittaa korotuspalan, valo on valkoinen. Tarkoitus on siirtää taimet muualle, kun ne lähtevät kasvuun.

3 tykkäystä

Mulla oli kanssa 3 siementä tota Beaver Damia, kaikki laitoin itämään. Poltteinen paprika, niinhän se tais olla kuvaus ?

1 tykkäys

Joo, se on sellainen suippokärkinen ukarilainen paprikalajike, joka on miedosti tulinen. Lajikkeen nimi tulee Wisconsinissa USAssa sijaitsevasta pikkukaupungista, missä lajikkeen maahan tuonut unkarilainen siirtolainen on niitä kasvattanut. Minä toin lajikkeen siemeniä oman muuttokuormamme mukana Wisconsinista Suomeen.

1 tykkäys