En mäkään itelleni. En tartte kun käyttö on tosi vähästä ja monien vuosien tarpeeks jo löytyy pakkasesta ja kuivattuna.
Kasvatan Ekoidea-yhdistykselle varainkeruutuotteeksi. Pääsen ite myymään ne kesäkahvilavuoron aikana toukokuun loppupuolella. Vuoro on 4 päivänä peräkkäin ja siks kasvatan noin paljon ettei heti lopu.
On mulla toki paljon muutakin sinne vietävää, viime vuoden taimikasvatuksia, jos ne vaan talvesta selviää hengissä.
Keijunmekot x 9 turvenappeihin vuoden -24 siemenistä. Viime kesänä tuli vain vähän siemenpallukoita ja niissä olikin vain pienen pienet siemenet. Näin on kylvökausi korkattu myös täällä
Luulen, että täälläkin. Liian aikaisin on 20 juurtunutta pistokasta mm. japaninkellosta, ruusuliisoista ja lumihiutaleista. Kevääseen on vielä pitkälti🤔
Minä olen vasta kylvänyt ikkunakurkkua tähän mennessä, mutta pian on aloitettava muidenkin kylvöt. Tilasin eilen Impectalta siemeniä ja ostoskoriin meni myös begonioita, vaikka en ole niitä koskaan siemenestä kasvattanut. Kesäbegoniat varmaankin ehtii kukkimaan, mutta miten on ne mukulabegoniat, jos kylvän niitä heti kun posti tuo siemenet, niin ehtiikö nekin kukkimaan tulevana kesänä?
Ajattelin jos ne siemenistä kasvatettvat mukulabegoniat olisi kuin dahliat, jotka olen saanut nopeammin kukkimaan, kuin juurakoista kasvuun lähteneet.
Vielähän ehtisi hyvin tehdä uusintakylvön keijuista.
Mitä kylvömultaa käytit? Minulla Greencaren taimimultaa, jota vielä ohennan vermikuliitilla ja perliitillä kevyemmäksi hötöksi. Keijunmekko on taimivaiheessa herkkä liialle kosteudelle/märkyydelle ja liian tiheälle kylvökselle, jossa ilma ei kierrä.
Kekkilän kylyvömultaa johon perliittiä reilusti.
Epäilen että liika märkyys teki tuon.
Tein uusintakylyvön vielä ku oli jo taimella ja suihkuttelin siemeniä märäksi.
No nyt uusintakylyvö tehty.
Pakko oli minunkin aloittaa kylvöt. Hain kaupasta turpeesta tehtyjä Jiffy pellettejä. Kokeilen idätystä Plantuissa, missä yleensä käytetään kivivillaa ja kasvatetaan yrttejä hydroponisesti. Poistin ylimmäisen levyn ja laitoin turvepelletit suoraan kastelualustalle.
Itämässä on nyt keijunmekkoa, chilejä ja pari ruukkutomaattia. Systeemissä on valo päällä 16 tuntia vuorokaudessa. Idätysvaiheessa valo on pinkki, mutta jos hatun alle laittaa korotuspalan, valo on valkoinen. Tarkoitus on siirtää taimet muualle, kun ne lähtevät kasvuun.
Joo, se on sellainen suippokärkinen ukarilainen paprikalajike, joka on miedosti tulinen. Lajikkeen nimi tulee Wisconsinissa USAssa sijaitsevasta pikkukaupungista, missä lajikkeen maahan tuonut unkarilainen siirtolainen on niitä kasvattanut. Minä toin lajikkeen siemeniä oman muuttokuormamme mukana Wisconsinista Suomeen.