Tyyni iltapäivä niin laitettiin kaaret ja harsot valmiiksi kurkku, kesäkurpitsa ja talvikurpitsapenkkeihin. Rikkojen ja ylimääräisten poistoa minkä jaksoin.
Aamulla aloin kantamaan kasvarista kukkia jotka istutan etupihan paljuihin.
En päässyt kovinkaan pitkälle, aina piti keskeyttää ja tehdä muuta välissä.
Välityönä kun mieheni oli sopivasti siinä niin hän käynnisti lehtipuhaltimen ja sain talon ympärys siistiksi.
Kukkien kanto sitten keskeytyi taas kun jatkoin paljujen multien muokkausta.
Aloin eilen valmistamaan isot laastinpaljut (22 kpl)istutuskuntoon. Kippasin koko paljun kottikärryyn, talikolla suurimmat juuret pois ja sitten lisäsin lannotteita ja käänsin mullan kunnolla sekaisin. Multa takaisin paljuun. Hitsi että se täysinäinen palju painaa, tietysti kun multa märkää ja multaa on ison säkin verran ja ”lite på”. Eilen aloitin ja tänään sain valmiiksi paljut.
Ja ettei olisi päivä ilman haasteita, ainahan pitää olla jotain tapahtumia, kädet täynnä tavaraa - käännyin ja kompastuin lapioon. Tietysti menin kunnolla nurin ja vasempaan käteen kunnon pitkä haava. Verta tuli oikein kiitettävästi.
Huhuilin miestäni avuksi ja hän puhdisti haavan ja laastaroi sen. Eihän meillä tietenkään ollut isoja laastareita vaan noita pieniä. Jälkihoidoksi hän haki pakkasesta hernepussin ja siinä sitten piti pitää jäinen pussi kädessä haavan päällä kunnes herneet oli sulanut, käsi tietysti koholla.
Ja koska sormet liikkui niin ei murtumia eikä tarvetta mennä ensiapuun.
Ulkotyöt siirtyvät kunnes haava on ummessa tai ainakin niin ettei haava vuoda.
Tosi kurja, ja niin turha tapaturma sulla siellä.
Sattumoisin mullakin täällä kipeä sattumus. Öljysin kaikki puutarhakalusteet tänään pihalla, ja illalla kannettiin mun miehen kanssa kalusteet kattojen alle suojaan ens yön sateelta. Kansituolia kun lähettiin kahestaan nostamaan niin sen selkänoja rojahti voimalla alas ja suoraan mun päähän. En muista millon olis niin paljon sattunut. Verta ei tullut mut aikalailla samantien päälakeen nousi kunnon kuhmu. Sarjassa kurja ja turha tapaturma. Ilmankin ois voinu elää.
Niinhän se on, ihan sama mitä puuhailee, aina on -RISKI - että jotain tapahtuu.
Voin kuvitella että sun päähän sattui ihan kamalasti ja varmasti jonkin kirosanan kanssa.
Muutaman taimen rykäsin kukkapenkkiin pois verannalta ja kitkentää hieman lisäksi ja kastelua, pitää näin toipilaana tehdä tunti kerrassaan. Isäntä samoin teki …alkaa oppimaan ettei revittely ole hyväksi.
Pppuuuhhhh,molemmille Chalille ja Nuulle.
Ei vielä mulle tänä vuonna ”törmäyksiä”
Ja tämän ku sanoin niin varmaan jotaki sattuu ![]()
Tsemppiä Chalille ja Nuulle!
Onpa upeat näkymät tuolla Tyrissä, sinne kun vielä joskus pääsisi! ![]()
Lämpökompostorin tyhjennys tänään. Ja kohta pitää tomaatin taimet laittaa kasvariin. Ovat niin mitättömiä että pakko ostaa muutama kukkiva taimen.
Ja varovainen pitää olla ettei tuu vammoja.
Chali, onko jäykkäkouristusrokotus voimassa?
Verenvuodot tyrehtyy ja kuhmut laskee. Eiku kohti seuraavia sattumuksia ![]()
Chali, miten sun käsi voi ?
On jäykkis voimassa ![]()
Tuonne turiin on paljon bussimatkoja.
Osa jopa yhden päivän reissuja, että ei maksa niin paljoa ja ei tarvii hotelliin jäädä yöksi. ![]()
Käsi sykkii ja kipuilee. Vuotaa vähän, niinhän haavat kai yleensä.
Sääreen näköjään tuli ”asfaltti-ihottuma” joka on julmetun kipeä sekä vasen lonkka näköjään otti myös osumaa.
Mitä ei tekisi kasvien puolesta ![]()
![]()
Mieheni lähti hakemaan leveämpää ja suurempaa laastaria
Saa nähdä mitä sieltä tulee ![]()
Nuu sanoi hyvin - Kohti seuraavia sattumuksia
![]()
Aamusta kylyvin pavut koti kasvimaalle,vielä sipuli puuttuu.
Sitten penkkien putsausta,kyllä huomaa että viime kesänä olleet huonolla hoijjolla.
Ja sama jatkuu,en varmaan pysty siivoilemaan ku vasta loppukesästä ![]()
Istuteettiin miesystävän kasvariin tomaatit, kurkut ja paprikat.
Tänään
- Tein kasvimaan lavat valmiiksi (rikan kitkentä, mullat)
- Istutettiin sipulit, porkkana, peruna, kurkut
- Tehtiin kehys viiniköynnökselle ja istutettiin se
- Kaivoin kasvikaapin ja viiniköynnöksen ympäriltä maat ja salaojitin tiilimurskalla sekä hiekalla
- Kaivoin talon alta maata ja peittelin sähkö- ja putkinousuja
- Tasattiin terassinedusta ja kylvettiin nurmikko
- Kitkin vuohenputkea yms ruusupuskan juurelta, voikuķkia nurmikolta
Hyvä päivä ![]()
![]()
![]()
Mulla ei nyt puutarhahommat etene ihan niinkuin haluaisin. Olen minä jo istutellut petunioita ja kantanut kaikki kesäkukat taimipurkeissaan ulos kasvihuoneesta talon seinustalle hyllyihin. Kasvihuone pitäisi vielä siivota, että voin istuttaa tomaatit maitopurkeista paljuihin. Palstaakin pitäisi päästä valmistelemaan ja sinne istutushommiin.
Mulla menee vapaapäivien iltapäivät raksahommissa mieheni apuna. Otettiin urakaksi uuden tallin ulkovuoraus kivilaatoilla. Onneksi miehellä menee aikaa kivien valmistelussa, niin voin sillä aikaa tehdä puutarhahommia. Minä levitän laastia kiviin mieheni levittäessä sitä seinään. Kun kerros kiviä on seinässä, pesen roiskeet teräsharjalla. Aika kova homma tuossa on, mutta eiköhän tää saada tehtyä tämän kesän aikana.
Hienoa jälkeä! ![]()
Mä en edes tiennyt että tollasiakin laattoja ulkoseiniin on olemassa. Upeita, siitä tulee Todella Hieno !





