2026 vuoden ulkopuuhia

Mun ulkohommat tapahtui tänään kaverin kesämökin pihalla. Tehtiin loppuun uusi istutusalue.

Mun mies oli mukana rakentamassa heinäseipäistä alueelle kehikon, ja me kaverin kanssa sit pohjustettiin ja täytettiin kehikon sisus.

Kehikon valmistumista ootellessa kunnostettiin yhen koristeomenapuun ja yhen viinimarjapensaan alukset. 3 tuntia hikipisaroineen hurahti melkeen huomaamatta. No, kaveri ei oo tottunut tällaseen tekemiseen ja hänestä aika saatto tuntua ikuisuudelta :joy:

8 tykkäystä

Liljapenkkiin siirrettiin metsän laidasta varjoliljaa ..ei tiedetä miten sitä on sinne ilmaantunut mut kun sain serkultani valkeaa versiota ja sitten turust ostettua marhanliljaa niin entisestä lavakaulus pottu viljelmästä tuli liljapenkki yks kaks yllättäen..mustaa multaa ja perunalannoketta lisättiin. Mietin jo nyt et pitäisikö penkki syksyllä laittaa harson alle tai pakkaspeiton alle ?? Kolmen lavan korkea penkki on kyseessä, tietääkö kukaan kuin herkkiä ovat talven märkyydelle ?

1 tykkäys

Meillä marhanlilja on levinnyt pitkin nurmikkoa, jossa pääsee kukkiin ja osa jää leikkurin alle. Se leviää enemmän nurmikon savisemmalla kohdalla eikä mielestäni ole kärsinyt siinä märkyydestä. Valkoinen varjolilja on hiekkapitoisessa kukkapenkissä ja elossa on pysynyt sekin joskaan ei kasva yhtä rehevästi kuin “siskonsa” marhanlilja savisemmalla nurmikolla.

2 tykkäystä

Mä luulen että eivät ole kovin arkoja talvimärkyydelle.

Joskus kaivettiin siskon kanssa hänen mökillä heidän vieressä olevasta ojasta niitä kukkapenkkiin. :wink:

2 tykkäystä

Jemmattu kukkineet naisissit, hyasintit ja helmihyasintit maahan. Toivorravasti joku nousee ensi vuonna. Istuteltu kasveja.

Tarkastin tontin reunan lupiinien varalta, löytyi muutama pieni lehtiruusuke. Valitettavasti tämän kevään ilmiö on koirien jätökset siivottavaksi. Ei ole edellisinä kesinä ollut.

Koivun taimien perkuuta, hepankakkaa hain naapurista , sekä yhden ruusun istutin ja kesäkukkien sommitteluja.

Lisäksi pihan yleistä siivousta, huomenna viedään kaatikselle kuorma.

6 tykkäystä

Aivan mahtavat nuo tynnyrit! :grinning_face:

1 tykkäys

Kasteltu kasvihuoneen vanhaa pölisevän kuivaa multaa, vettä mennyt yli 200 litraa, nyt multa on jo vähän kosteaa.

Hemmetti, kunpa olisi älynnyt repiä muovit alas toisesta kasvihuoneesta toissapäivänä kun osui kevään eka sade kohdalle, mutta eipä älynnyt, nyt on sama vesirumba edessä.

1 tykkäys

Kesäkurpitsat ja kurkut sain istutettua ulos tuplaharson alle. Talvikurpitsat jäi odottamaan huomiseen vähän tyynempää säätä. Mulla on huoneessa kaksi tainta metrin kahta puolen jotka pitäis saada kuskattua pellolle ja het kohta harson alle. Pienemmät taimet ei niinkään ongelma istuttaa. Tomaattien kastelua vanhalla puolen. Vasta 52 ämpäriä ym. istutus astiaa. Ulkona odottaa laatikoita valmiina jonne istuttelen toisen mokoman suoraan ulos kun alkaa yötkin olemaan lämpöisemmät. Niihin laatikoihin parantelin mullat valmiiksi ja kaiken maailman telineitä värkättiin. :face_with_hand_over_mouth: Kylvin kesäkukkien siemeniä ja aina kun aikaa ja haluja on niin rikkaruohoja sekä koivun, kuusen ja pihlajan alkuja riittää kerätä.

4 tykkäystä

Tänään siistin perenna-alueita ja otin kukkia ylös. Tällainen lasti lähtee naapurille ja yhdelle kaverille.

Illemmalla vielä vähän vuorenkilpi-alueen reunojen siistimistä. Hyvin ovat viihtyneet tuossa ja runsastuneet.

10 tykkäystä

Minunkin pihassa alkaa olemaan joiltakin osin tilanne että olen karsinut kasveja ja antanut naapurille..Juhannusruusulle isäntä antoi moottorisahaa kun leviää ja leviää. Nyt olen jo alkanut miettiin kahdesti ruohovartisten ostoa kun tota biojätettä tulee muutoinkin jo nykyisistä eilenkin nyhdettiin monta ämpärillistä. Vuohenputkea pukkaa metsän puolelta riittämiin ja liiaksikin.

1 tykkäys

Puuhamaan nurmen ( suurimman osan) oli napuri ajanut päältäajettavalla. Kävin nyt siistimässä reunat ja mihin se ei päässyt.

Iltapäivällä oman pihan vuoro.

1 tykkäys

Taimien istuttelua,hmm,arvasin tämän.
Oon ollu huolissani taimien istuttelusta,jos en ehi laittaa ennenku pitää mennä leikkaukseen.Mussukka toppuutellu,että kyllä minä laitan,joo,kyllä laittaa.Mutta tänään laitettiin ja minä ehin istuttaa 12 tainta ku hän oli saanu maahan kolome :roll_eyes: ja nekki piti siirtää pikkusen lähemmäs reunaa.
Eikä oikeen kestä neuvvomista :face_with_spiral_eyes:
No,toivottavasti ehin laittaa kaikki omille paikoilleen

3 tykkäystä

Millon sulla olikaan se leikkausaika?

Siitä lähetään sommittelemaan. :ok_hand:

Hauska marokonmarketta oli kukkatalossa, vähän erilainen ku tavallinen marketta. :wink:

6 tykkäystä

Yhteen kasvihuoneeseen istutettu tomaatit. Toisen kasvarin mullan kastelu aloitettu.

2 tykkäystä

6 tykkäystä

5 tykkäystä

Ihastuin viime kesänä täysin noihin tummalehtisiin kesäbegonioihin.

Ne kasvoi tosi hyvin ja isoksi, kukki koko kesän ja nuo lehdet on ihanat. Eikä oo kalliita. :smiling_face_with_three_hearts::blush:

1 tykkäys