Mistä tuollaisia tanskalaisia naapureita saa? ![]()
Talventörröttäjien poistoa ja talvesta selvinneiden metsästystä: kyllä mä sen jonnekin tänne istutin…
Tuolla alueella tuli niin paljon myrskytuhoja, että siellä riittää kaikilla polttopuita ja monet ei halua havupuita polttopuiksi, eli semmoset jotka myy klapeja suosii koivua. Jos nuo polttopuiksi menee, niin me saadaan itse vedettyä metrin mittaiset mönkijällä ja halottua omalla hydraulihalkojalla, mutta onhan siinä todella kova työ. Puuta on nyt kumossa aika paljon ja jos ne ajoissa korjaa pois, niin niistä voisi saada muutakin kuin poltettavaa.
Savolaista metsuria ei löytynyt, oli männyt pois.
Eilen kiersin pihan ja sormet syyhyis alkaa siivoilemaan sen minkä nyt pystyy. Lunta on vielä siellä täällä. Mulla on kummiskin täällä paljon sisiliskoja, ja ne nähtävästi horrostaa maassa niiden puutarha”roskien” alla. Jos näytän maan pinnalle haravaa niin se ei tiedä hyvää sisiliskoille.Yksi lisko näyttäytyikin mulle kasvarissa. Käveli hitaasti siellä reunalla.
Törröttäjien leikkaaminen ei sisiliskoja haittais, sitä vois ehkä jo tehdä. Jättäis vaan koskematta maassa olevaan sälään. Aurinkoista ja lämmintä ilmaa on luvattu ja hirveesti tekis mieli pihalla ees jotain tehdä.
Keltakurjenmiekkapenkin siistin äsken, se on se kaikkein inhottavin keväthomma kun tarttee maan rajassa leikellä sitä maan pintaan liiskautunutta lehdistömassaa. Käy selän ja polvien päälle. Ja kunnon.
Ekaa kertaa tänä keväänä istuskelen nyt limun kera terassilla pihalla ja tuli ympärille katellessa mieleen että mitenhän sen taimivaihtotapaamisen kanssa tänä vuonna. Olis niin kiva taas nähdä penttiläisiä. Mitä mieltä kaakonympäristön kanat on, järkätäänkö?
Mukana ollaan! Ja meille voi tulla, jos kukaan muu ei innostu emännyydestä? Kaikki meni niin kivasti viime vuonna! Autolla liikun joten mulle matkakaan ei ole ongelma, jos joku muu haluaa toimia emäntänä tänä vuonna.
Olisi tosi kiva päästä taimenvaihtoon!
Kesälomakin on kesäkuussa
.
Olisi mukava vierailla pihassa jossa ei olla vielä käyty.
Nyt alkuun vihreetä valoa tullut jo neljältä eli Nuu, Henni, RitvaL ja Kurppa. Se meinaa mun mielestä sitä että nähdään taas. Ajankohtana kesäkuu olis varmaan parhain, lähetäänkö siitä.
Mun luona täällä Iitissä oltiin 2023, Kurpan luona Kotkan Karhulassa 2024 ja Hennin luona Porvoon seutuvilla 2025. Tosi mielelläni mäkin kutsun kaikki tänne uusiksi, ja onhan täällä paljon pihalla aherrettu viime näkemästä, mutta olis kyllä kiva jos päästäis käymään sellasella penttiläisen pihalla jossa ei oo aikasemmin vielä käyty (tai jossa useimmat meistä ei oo vielä käyneet).
Ketäs meitä tällä kaakonkulma-akselilla sellasia penttiläisiä on ? Luulen et se matka-aika olis maksimissaan 1,5 tuntia autolla. Esim. Imatra - Iitti väli vei sen verran suunnilleen ja se on tainnut olla pisin aika joka kellään on mennyt ? Ei siitä ainakaan taida kannattaa pidentää. Iitti-Karhula -väli vei autolla jonkin verran yli tunnin enkä sitä ainakaan kokenut mitenkään pitkäksi matkaksi.
Mahdolliset (ja toivotut) “vierailevat tähdet” eli kaakonkulma-akselin ulkopuolelta matkaavat penttiläiset joutuu ajelemaan pitempiä matkoja.
Pitäiskö tehdä aiheesta oma ketju? Ettei huku muun jutustelun alle…
Joo, ajatuksena oli tehdä oma ketju kuhan selviää että onko tarvetta. Nythän aika selvää on kai et pidetään mut pikkusen vielä on auki joten vähän vielä oottelen. Sellanen yleisluontonen juttelu on hyvä käydä täällä muualla et jää se ketju paremmin asialle. Tärkeet viestit voin sit täältä siirtää.
Ekat sormustinkukan taimet siirretty!
Toivottavasti selviävät. Oli kyllä upea päivä tänään. Olin koko viikonlopun pihalla, haravoin ja siistin perenna-alueita. Tästä tämä taas käynnistyy!
Minäkin olisin mukana, jos taimivaihto järjestetään. On liian aikaista tarjota kasveja, mutta daalian/ joriinin juurakoita voisi jo nyt jakaa, jos olisi tarve, kesällä ne olisivat jo kasvupaikoillaan.
Marjapensaiden leikkaamisessa kului tunteja. Mustaherukoiden leikkaamista hidasti ohuet, mutkaiset oksat, jotka kietoutuivat toisiinsa. Varsinaista solmujen avaamista, kun yritin poistaa leikatun oksan. Kun oli iso nippu oksia maassa, hilasin ne lehmänketjulla sidottuna pihalle odottamaan hakettamista kesällä
Maltoin viiteen tuntiin jättää penkkien siivoukset. Kasvoja kuumotti ja silmät turvoksissa pölystä tai siitepölystä.
Puolet omasta pihasta siivottu ja yksi penkki puuhamaalta.
Palstalla tein maan kääntöä eilisellä.
Sain kuorittua pintaturpeen tulevan kohopenkin kohdalta.
Tekosessa 0,8m x 2,6m penkki. Lämmittelin työmaata etukäteen läpinäkyvää muovilla ja nyt se oli sen verran sulanut että sai pistettyä lapion maahan.
Vähän jäi vielä kesken ja laitoinkin muovit takaisin päälle ettei toi multamonttu vettyis ihan mutaiseksi.
Maltilla vaan viisi tuntia penkkien putsausta. Omalla pihalla pitkä angervopenkki ja puuhamaalla Irispenkki.