2026 vuoden ulkopuuhia

Koko päivä pihalla penkkien siivousta.

Hyvällä mallilla jo.

Nyt kanto on poissa.

Juuren pätkiä vielä siivoilin.

Pelkään että mun martagon liljat jäi jalkoihin, urakoitsija oli käynyt päivällä kun olin töissä.

Nyt illalla sitten tilasin lisää noita liljoja, koska tykkään niistä.

Tuo vuorimänty on irti maasta, oli noussut juurakon matkassa ja oikealla atsalea kenottaa.

Maa on vaan jäässä, niin en saa niitä kuntoon.

Multakuorma tulee myöhemmin.

3 tykkäystä

Pyysin havu-rodomultaa 10 kuutiota.

Vakuutukseen menevään laskuun kuului neljä kuutiota multaa, mutta maksan erotuksen itse.

Säästin luontoa ja rahaa, kun en tilaa erikseen multakuormaa. :blush:

Ja taas saa lapioida ja kärrätä urakalla, tarvitsee lisäillä vähän sinne sun tänne multaa ja verstaan takana vähän enemmänkin työmaata.

Tuhoutuneista kasveista en laittanut mitään arviota vakuutusyhtiöön, nekin kuuluvat laajan kotivakuutuksen piiriin, mutta se on aika vaikea määritellä hintaa mitä tuhoutui.

Siksi voin hyvällä omatunnolla ottaa multani samaan kyytiin, koska iso kuorma-auto sinne joka tapauksessa ajaa.

3 tykkäystä

Pääsin pitkästä aikaa markille ja risuhommiin. Trimmasin vähän syreenimajasta kaatuvia varsia. Etureunimmaisia nurmikon päälle kaartuvia oksia en vielä malttanut leikata kun pitää vielä kertaalleen nähdä niiden kukkivan :cherry_blossom:

Muutaman syyreenioksan laitoin maitotonkkaan, josko ne saisi juurrutettua.

Yksi pitkäksi sujahtanut kuusi kaatui aitan edestä. Tuli polttopuuta ja riukuaita-ainesta.

Vielä pitäis kaikista risuista hankkiutua eroon. Nyt koristavat siellä kartanokierrosta. Risuaitaa?

Vaihdoin kanervat narsisseihin.

Nypin vähän törröttäjiä (2m pitkä raparperi mm.)

3 tykkäystä

Oman pihan ja vanhanpuolen etupihan kukkapenkkejä vähän siivoilin että kevät kukkijat pääsevät kukkimaan. Seuraavana olis pihatien varren kukka-alue kun taas jaksan.

Myyrät olivat tehny paljon myyräntöitä. Koloja joka paikka täynnä ja syötyjä pehkojen keskustoja. Kylmänkukatkin ovat tainneet harventua kun kaikista puskista oli keskeltä syöty. Ja punainen jouluruusu on joka kevät syöty, ei tarte odottaa kukkasia. Valkoiset jouluruusut vieressä säilyvät aina ja nytkin näytti tulevan kukkasia.

1 tykkäys

Etelän seinustan penkin siivosin, samoin maa-artisokkapenkin. Myyrät ovat vetäneet lähes kaikki mukulat.

1 tykkäys

Lahopuuaitaa ehdottomasti :heart_eyes:

3 tykkäystä

Kukka-alueiden putsausta joka käy mulla nykyään hitaasti. Alppiruusuille kannoin vettä kun ei noista sateista tule kuin ripaus kerrallaan. Isäntä teki avannon lammelle ja osalle sain sadevesitynnyristä vettä.

1 tykkäys

Kiitos Valtsu! Kyllä mä nyt yritän tästä innostuneena jonkilaista aitaa pykätä (risun puutetta ei kyllä ole…) Lähinnä pystytolppa-aine nyt mietinnässä, löytyiskö tarpeeksi paksua ja suoraa rankaa siitä risuläjästä :thinking: Jos ei löydy niin joutuu ehkä leppärivistöä karsimaan pellonreunasta.

1 tykkäys

Mä ehdin pihalla puuhaamaan tänään iltapäivällä ehkä parisen tuntia. Tuskin niinkään kauaa. Ulkona talvehtineet ruukut kaivoin esille niiden päälle syksyllä suojaksi haravoitujen lehtien alta. Sellasta ikävää koukkimista, kävi selän päälle. Lehdet oottaa nyt kottareissa, pitää tehdä pari uutta istutuspaikkaa tänäkin keväänä ja niihin sinne alimmaksi ne pääsevät. Kottareita tarvitaan nyt kovasti kaikkeen hommailuun pihalla joten uusien istutuspaikkojen teko on ajankohtaista pian. Oikeesti, en ollut tota hommaa suunnitellut. Vakaasti luulin ettei enää tarttis uusia paikkoja perustaa, mut joku on näköjään ruukuttanut viime vuoden puolella vaikka mitä jotka tarvii nyt paikat :roll_eyes:

Ihana oli huomata että ruukuista jo monen lajin kohdalla piippoja nousi, ja jotkut niinkuin keijunkukat oli ikäänkuin talvea ei olis ollutkaan välissä - vihreinä ja runsaslehtisinä poteissaan.

3 tykkäystä

Mene youtobeen Riikkas Garden tai Tammenkoti, siellä hyvät neuvot miten kohopenkit tehdään.

Kiitos, pitääpä kurkata jos vaikka tulis vastaan jotain vinkkiä siitä miten saattasin tehdä erilailla kuin ennen. Instassa mulle tulee parista paikasta nykyään kovasti materiaalia puutarhan vinkeistä. Siellä on joitakin sellasia jotka otan jollain tasolla käyttöön, mm. istutuspaikan ja sen reunuksien teko.

Puuhaa pääsiäiseksi. :hugs:

8 tykkäystä

Piti olla vapaapäivä pihapuuhista, mutta vähän kävin mansikkapenkkejä putsaamassa.

2 tykkäystä

Pääsiäispupu on päivystänyt pensasaidan luona

4 tykkäystä

Sain pihapiirissä olevat kukka-alueet jokseenkin siivottua. Muut vähän etämmällä olevat ei niin kiireellisiä. Jatkan sittä kun taas jaksan. Huomenna pitäis sataa ja toivonkin että satais ihan kunnolla.

1 tykkäys

Tyhjensin liiteristä rivin halkoja ja “sisustin” ulkohuussin​:grin:

10 tykkäystä

Kävin eilen haravan kassa siivoamassa kylän uimarantaa lammella. Löysin muovia, säilyketölkin terävän kannen tuhkakasasta (tyhjennetty rantaviivaan kodasta :face_with_peeking_eye:), irtoroskaa ja käytettyä vessapaperia polun varresta. Olin varautunut sankolla, roskapussilla ja korilla.

Tapasin lähellä asuvan miehen mönkijän ja peräkärryn kanssa, joka oli hälytetty lapion kanssa keräämään vesirajasta ihmispaskaa. Ja huom, rannalla on ulkohuussi.

2 tykkäystä

Purin autotallista pirttipöydät pois ja keittiön vanha työtaso työpöydäksi. Nyt mahtuu tekemään.

8 tykkäystä

Tänään siivosin loput autotallista.

6 tykkäystä