2026 vuoden ulkopuuhia

Kuusi tuntia pihalla vähän sitä ja tätä.

Aivan ihanaa, tosi hieno sää.

1 tykkäys

Alppiruusuja kastelin ja mansikkapenkit. Muuten meni katellessa että mitähän se hemuli on istutellu kun merkki tikkuja tököttää siellä täällä. Ainakin joitain palloesikoita on nousemassa, vaalean punaiset puistolemmikitkin näyttää selvinneen hengissä ja illakot viime syksyn istutuksista. Kaikkia en muista mitä pitäis nousta, ne yllättää sittä jos jotain nousee merkkitikun viereen. :blush: Särkyneitä sydämiä näyttää nousevan vähän jokapaikkaan. Murkut vissiin kylvää mulle kukkasia ja myyrät jakaa liian isot juurakot. Ilmeisesti tietävät että olen jo vanha ja raihnainen niin auttavat. Myyrät vaan jakavat vähän liikaakin. :unamused_face:

4 tykkäystä

Jokakeväinen ulkopuuha - kasvarin suursiivous. Meni kaksi päivää, eilinen ja tänään.
Eilen tyhjensin kasvarin kaikesta ja pesin sisältä pinnat (sisäseinät ja sisäkatto). Tänään pesin ulkopuolelta. En tiedä mikä meillä on ”ilmassa” mutta yhden kesän jälkeen katto ulkopuolelta ja osin seinät on vihreän levän peittämä.
Ihan kauhea työ saada pinnat puhtaaksi.
Noin likanen yhden kasvukauden aikana.

Pesuaine oli Fairyvesi painepullossa (1 litranen) ja sitten huuhtelu puhtaalla vedellä. Työvälineet oli tiskiharja ja sinin neliskulmainen karhea ”levy”.

Nyt on kasvari säihkyvän puhdas. Pitää huomenna miettiä kasveille jotkut penkkiviritelmät. Nyt en jaksa paneutua asiaan.
Ai niin, kasvari täyttää nyt 20 vuotta!
Hankin sen huhtikuussa 2006. On yhä priima, ei vikoja. On miltei kuin uusi :hugs:

Ai niin vielä, älkää tehkö tätä virhettä niin kuin minä tein viime keväänä.
Kesä oli kuuma ja ihana mutta kuplamuovi suli kasvarin kennoihin.
En ottanut kuplamuovia pois, ajattelin että vähän varjostaisi.
En vielä tiedä miten poistan nuo jäämät :thinking:

4 tykkäystä

Vois tosiaan luulla että viidettä vuotta sulla kasvarin seinät pesemättä :thinking: Outoa !

Mut nyt taas loistaa :+1:

Olisiko kennolevyn pinta vähän huokoinen ja kun se kerää siitepölyä yms likaa, niin alkaa kasvaa “levää” yms? Fairyvesi on minustakin paras pesuaine. Hetken liotuksella lähtee liat. Täällä kerää enemmän vihertävää likaa lasikaton alapintaan, kun se pysyy muhevan kosteana.

1 tykkäys

Täällä meilläpäin en ole ainut joka kiroaa sitä vihreää töhnää. Sitä on joka paikassa, jopa alkaa talon seinät vihertämään. Onneksi lähtee painepesurilla. Lähinaapurin valkoinen talo on aivan vihreä. Meillä terassit saavat osansa myös, ovat jäänliukkaat sateen jälkeen. Olen kokeillut suolasta etikkaan, myrkyttömiä ja myrkyllisiä aineita mutta ei auta. Onneksi jos on jaksua niin lähtee kyllä pesemällä.

Kennolevyt ainakin tuntuu kyllä tosi liukkaalta, muuta roinaa ei sinne kerry.

1 tykkäys

Onko teillä paljon mäntyjä lähistöllä? Meillä mäntyjen siitepöly tarttuu katoille ja alkaa kasvaa vihreää levää kesän mittaan. Männyt on kyllä vihoviimeisiä pihapuita, kun niistä tulee jatkuvasti jotain roskaa. Meillä on omalla tontilla niitä enää tontin rajoilla, mutta naapurissa on varsinainen pöheikkö. Keväällä se alkaa kukkien kuorilla ja sitten tulee siitepöly ja sen jälkeen ne riisimuron näköiset kukat. Jossain vaiheessa vuotta sataa käpyjä ja sitten tulee niitä neulasia. Vesikourut joutuu putsaamaan monta kertaa vuodessa ja ne semmoiset vesivarkaat syöksytorvissa joutuu myös tarkistamaan ja tyhjäämään usein.

Minun pitäisi myös pestä kasvihuoneen katto ja ehkä se onkin hyvä tehdä jo nyt niin se uusi siitepöly ei tartu vanhojen päälle.

1 tykkäys

Ympäristö on sekametsää mutta on mäntyjä ja kuusia. Se siitepöly tietysti takertuu kaikille pinnoille ja voi olla yksi syy miksi joka paikka viheriöi.

Kahdessa naapurissa on iso mänty. Naapurien tammet harmittaa kun niistä putoaa ruskeita lehtiä lehtiä vielä nytkin.

Molemmat pihat lannoitettu ja kalkittu. Kitketty useampi ämpärillinen.

Pikkusen kukkapenkkien siivoilua varovasti,maa osittain vielä jäässä.

Just tulin töistä kotiin.

Nyt pääsee vihdoinkin pihalle.

Ja oli tullut pakettikin. :hugs::grinning_face_with_smiling_eyes:

8 tykkäystä

Kasvihuone otettu käyttöön ja varhaisperunat istutettu, tällä kertaa Solist. Myöhemmin vielä Annabelle

2 tykkäystä

Mitäs kaikkea tuossa on, Suokukka?

Marhanliljoja, heikinliljaa, eli lilium henryi ja kahta laatua coreopsista , sekä virginiantädykettä.

Kaivinkone tuhosi mun ihanan kirkkaan oranssin marhanliljan, niin siitä harmistuneena tilasin yhteensä lähes 30 uutta niitä. :wink: en kyllä löytänyt samaa lajiketta, se oli alkujaan latvian reissussa ostettu.

3 tykkäystä

Istutin osan daalioista. Lisää kitkemistä. Rikat talvehtineet hyvin.

On ihan varjoliljan näkönen. Pitää laittaa listalle sillä tykkään mun varjoliljoista. Listalla on jo lumikki, saa nähdä milloin saan aikaseksi. En ole tilannut enää aikoihin mitään, kun ei oo ollut tarvetta.

Varjoliljat ja marhanliljat ovat kaikki martagon ryhmän liljoja.

Eli saman näköiset täysin kuin ne perinteiset varjoliljat, eri värejä vaan.

Ovat hyvin talvehtineet ainakin täällä jo vuosia ja anopilla on niitä myös tosi paljon mökillä.

1 tykkäys

Onko niin jos varjoliljan siemenistä kasvattaa uusia kasveja niin kukista tulee lilat eli siis marhanliljan väriset…

Kyllä mulla ainakin ovat pysyneet punaisena ja valkoisina.

2 tykkäystä