2026 vuoden ulkopuuhia

Mua on sitten huijattu ja olen melkein uskonut että väri vaihtuu…

Risteytyykö noilla eri värit keskenään, tietääkö kukaan? Eli voiko varjo- ja marhanliljat tuottaa jälkeläisiä? Entä valkoiset ja pinkit varjoliljat keskenään?

Ainakin mulla on ollut vierekkäin valkoiset ja punaiset, ja pysyneet ominaan.

1 tykkäys

Tällä viikolla päätin laittaa parvekkeelle puuritilät. Nyt on vieläkin lihakset kipeät.

Testasin kestääkö terassimatto, kun sen päällä oli raskas puuritilä kasa. Kyllä kesti puolivuotta eikä mitään jälkeä näkynyt. Päätin ritilät laittaa sen maton päälle.

1 tykkäys

Taas piti väsyttää itsensä kunnolla pihapuuhissa. Pesin pation lattian, vaihdoin yhden laudan saunan alareunasta. Maalasin yhteen kertaan huussin oven ja sen vaihdetun laudan. Paikkailin kuumaliimalla puuhamaan tuolia.

2 tykkäystä

Pesin noet saunarakennuksen ovista ja kulmalaudoista. Maalasin huussin oven toiseen kertaan.

Tänään osaan myös vaan olla ja nauttia lämmöstä.

Pihasauna lämpeni jo viime viikolla, taas kohta lämmityspuuhiin.

Mukava haahuilu ilma ja sain myös jotain tehtyä pihalla.
Pesin ulkokeittiön perusteellisesti, se olikin se suurin työ. Vein myös pehmusteet tuoleihin ja kyllä tarkeni siellä istua jopa vähän pidempäänkin.

Huomenna pitäisi olla melko samanlainen päivä niin saisi ehkä isommat ruukut siirrettyä oikeisiin paikkoihin.

Vein daaliat ja cannat kasvariin. Saavat nyt pärjätä siellä kunnes on istutusaika. Lämpöpuhallin on säädetty 6 asteeseen niin eiköhän se riitä.

6 tykkäystä

Siirto istutin yhden lipstikkapuskan. Oli kuulema väärässä paikassa. Nurmikonleikkuun tiellä, niin joutuu ympyrää ajamaan sen ympärillä. :blush:

Jouduin jakamaan neljään osaan. Yhden osan ruukutin tyttärelle. Kolmelle katottiin yhdessä paikat ettei tarte taas siirtää. Meillä vaan kun lapiolla kaivaa niin tahtoo aina olla kiviä enempi kuin oikeaa maata. Onneks tuo puska taitaa kasvaa minkälaisella paikalla tahansa. Isännälle ehdotin että vois mennä latomaan puita pinoon niin minä saan ährätä ihan rauhassa istutuspuuhissa. Juoksuttelin vähän muitakin taimia missä vain oli edes vähän maan pinta sulanu.

Kastelin mansikkamaat ja alppiruusut sekä leikkelin alppiruusuista joitain oksia. Olivat vissiin ottaneet osumaa viimekesän puunkaatosavotan aikaan.

1 tykkäys

Vähän kastelua ja tutkintaa, mitkä ovat hengissä.

Tätä olen nyt työstänyt.

Siinä on jo hortensioita, joitakin havuja, muutama alppiruusu ja jaloangervoja ennestään, nyt olen vähän laajentanut sitä.

Tämä alue on pihapiirin ja mustikkametsän rajamailla.

Ja tähän vasemmalle olen suunnitelut herukkapuskia.

Se on nyt aika aukee ja aurinkoinen suurimman osan päivästä.

10 tykkäystä

Leikkasin marja-aronia aitaa, poistin vain oksia joissa ei ole näkyvillä silmuja. Olivat leikatanneet syksyllä sähkösahalla ja paljon tuli vioittumia varsiin.. Akkusahalla sain pulkalla vedettävä kuorman täyteen, nyt on käsivarret kipeinä.

Onko sinulla ennestään lamoherukkaa? Hyvin pintaa peittävä koristepensas. Itsellä autotallin edustalla,jossa ei mikään muu ole kunnolla menestynyt. Ihan nätti ruskavärikin.

1 tykkäys

Edellisessä kodissa oli lamoherukkaa. Se levisi ihan valtavan isoksi kasvustoksi. Nättihän se on, ainakin syksyllä, nyt ei ole niin isoa tilaa, mitä se vaatisi ollakseen edukseen.

Haluan syötäviä, siksi sitä mustaherukkaa himoitsen, se on mun lempimarja. Täällä olleet vanhat puskat oli niin äkämäisiä ja muutenkin huonoja ja huonossa paikassa, että poistin ne kaikki.

1 tykkäys

Minä olen lisänny mustaherukkaa omalta tontilta löytyneistä taimista. Nytkin yksi kasvaa ihan hullussa paikassa. Mustaherukkaa pitää olla paljon, toinen on hunajamarja. Aivan valtavasti tuli marjaa kahdesta pensaasta viime vuonna. Niitäkin saa lisättyä kun ottaa pistokkaita. Sitä yritän parhaillaan.

1 tykkäys

Laajensin kukkapenkkiä; kuorin lapiolla nurmikon pois. Vielä jyrsintä ja uutta multaa. Oli niin kylmä tuuli, ettei tullut hiki. Selkä on kyllä aika jämäkän tuntuinen tällä hetkellä.

8 tykkäystä

Maalasin kolmannen kerran huussin oven.

Kompostimultaa kaivoin lehtikompostista lavakauluksiin.

Vain vähän vasta sulanut.

5 tykkäystä

Kylmä viima täälläkin. Oon saanut jonkun pirun kevätflunssan ja tököttänyt sisällä vaan ja suunnitellut kaikkea.

Tässä tuo sama työn alla oleva metsänreuna toisesta suuntaa. Näyttää paljon rehevämmältä näin päin.

Edessä vasemmalla tuo lehdetön pensas on kesähortensia bougie, se voi helposti kasvaa jopa 5 metriseksi.

Tässä oli siis tänne muuttaessa avo-ojat koko tontin poikki. Olen laittanut niihin salaojaputket ja pikkuhiljaa täyttänyt risuilla, haravointimoskalla, ym, ym ja osin ja aiemminkin mullalla. Nyt siihen on lapioitu useampi kuutio jo multaa kaiken päälle.

8 tykkäystä

Nyt on ollut aika ankara talvi kasveille, saa nähdä mitä taas on kuollut.

Ulkomaalaista alkuperää olevat katajat on ainakin isoilta osin ruskistuneet, kun taas nuo kotimaan kasvatit on täysissä voimissaan.

Osa alppiruusuista on myös saanut kunnolla siipeensä, osa taas ei. Enkä edes tiedä miksi, kun ei oo edes huonoimmissa kasvupaikoissa ne pahiten ruskistuneet.

Viime vuoden kurjenpolvi taimista osa on jo hyvässä kasvussa, paikoin ei näy mitään, eli kattellaan tuleeko sieltä jotain.

Nyt on myös jotkut ruusuista kuivunut ja kärsinyt talvivaurioista osittain, mitä ei aiemmin oo ollut.

Ehkä se ohut lumikerros, pitkän pakkaskauden kanssa oli turmioksi, ei täällä silti kovaa talvimärkyyttä ollut ja kovimmat pakkasetkin -25 luokkaa.

1 tykkäys

Saatiin isot painavat laastinpaljut (20 kpl) multineen siirrettyä omille paikoilleen.
Nyt sitten odotan että multa kuivahtaa ja sitten voi kääntää ja lannoittaa.
Istutuksia en vielä mieti. Multaa yhteen paljuun menee 1,5 säkkiä.

Kaikki talon ympäriolevat terassit on nyt puhallettu ja harjattu, tavaraa siirretty. Nurkat näyttävät taas siisteiltä. Terassipesua en harkitse vielä.

Ulko-olohuoneen sain siivottua ja pestyä. Tavaraa taas siirtyi omille paikoilleen. Pehmusteet ovat vielä ainakin vappuun sisällä.

Alkaa olla aika hyvällä mallilla. Talvelta suojassa olleet tavara”kasat” on purettu ja omilla paikoillaan.

3 tykkäystä