Aavikkoruusu (Adenia), Adenium obesum, Osa 2 (alkaen 25.1.2025 ->)

Oletko kysynyt Hankkijalta? Niillä on erilaisia lannoitteita ammattilaiskäyttöön.

Kiitos Henni kysymästä ! Nettisivuilta ei löydy mutta tarvii käydä katsomassa paikan päällä.

1 tykkäys

Yaralla on ammattikäyttöön tarkoitettuja kastelulannoitteita joista oon löytänyt omaan tarpeeseen sopivan typettömän lannoitteen kurpitsalle syksylle. Säkki tietty maksaa aika paljon mutta siitä myös riittää useiksi vuosiksi.

Kannattaa tsekata onko Yaran tuotteissa jotain joka olis mahdollisimman lähellä tuota sinun tarvetta. Hankkija myy noita.

1 tykkäys

Ok, kiitos !

Nyt kaikki 4 tähän asti selvinnyttä saivat oman ruukkunsa. Puutarhakaupasta löysin Kekkilän Kukkaravinteen, NPK 12-6-19.

4 tykkäystä

Genesiksen albumin nimeä lainaten: “And then there were three”. Yksi kuihtui pois, lopuilla kolmella nyt n. 3 cm varsi.

6 tykkäystä

Hienosti edistyy! :seedling:

1 tykkäys

Tervehdys taasen ! Kaikki 3 kasvaneet paljon, nyt korkeus n. 7 cm.
Ihmetyttää 2 taimenen kuivuneet alalehdet, kolmannella ei mitään ongelmia. Kaikki samalla ikkunalla ja kasteltu saman verran. Olen antanut mullan kuivua kokonaan ja sitten kastellut niin että pojasta tullut ylimääräinen vesi pois, pohjassa korokkeet eli eivät “ui” ylimääräisessä vedessä.

5 tykkäystä

Hienosti edistyy! Voiko tuo alalehtien kuivuminen olla ihan normaalia ja asiaan kuuluvaa? Esim. kiinanruusu ja pasuunakukka kasvavat ihan samalla tavalla, varsi muuttuu puumaiseksi ja alalehdet karisevat.

Näin itsekin ajattelin yhtenä vaihtoehtona. Huoli heräsi koska suurin ja komein on säilyttänyt kaikki lehtensä…

Heippa! Kiva nähdä täällä muidenkin siemenestä kasvatettuja aavikkoruusuja! Minulla on kaksi kpl 3,5 kk:n ikäistä aavikkoruusua. Lisäksi kylvin juuri muutamia lisää. Ne ovat juuri alkaneet itää :).

3 tykkäystä

Toivottavasti selviävät jatkossa, itse istutin 8 siementä joista 6 iti. Enää jäljellä 3 jotka kasvavat hurjaa vauhtia.
Mistä sait siemenet ostettua ? Itse piti ostaa Espanjasta saakka kun Suomesta ei löytynyt.

1 tykkäys

Tervehdys ! Taas runsaassa kuukaudessa kasvaneet paljon, kaikilla korkeutta n. 10 cm.
Lokakuun alusta huhtikuun loppuun ajattelin kastella kerran kuukaudessa, onko OK ?

7 tykkäystä

Sä taidat olla täällä se Aavikkoruusuihminen, me muut seurataan mielenkiinnolla sivusta miten sujuu. Annat meille tänne tietoa :+1:

1 tykkäys

Täällä ilmoittautuu yksi adeniumien kiduttaja. Sain yli kymmenen vuotta sitten joltain penttiläiseltä siemeniä ja minulla kasvaa niistä neljä kasvia. Ne on olleet todella huonolla hoidolla itään ja länteen suuntautuvilla ikkunoilla ja kastelukin on ollut satunnaista ja mullat vaihtamatta. Ne on elossa ja kasvaneet rumiksi eivätkä ole kukkineet. Joka kevät olen suunnitellut niiden ulos vientiä, mutta se aina kesällä unohtuu. Ehkä ensi vuonna muistan vaihtaa mullat ja viedä ainakin kaksi kokeeksi ulkoilemaan.

Latvoakin näitä voisi.

6 tykkäystä

Tilasin siemenet Saksasta ja Madeiralta. Isossa 4,5 vuotiaassa aavikkoruusussani oli kesällä runsaasti kukkia ja nyt siihen on kehittymässä siemenpalkoja. Eli jos kaikki menee hyvin niin kohta saatan saada siemeniä ihan omasta takaa :smiley:

2 tykkäystä

Tässä on mun 4 kk: n ikäinen. Sillä on korkeutta n. 12 senttiä juuresta lehden kärkeen. Kastelen pintamullan päivittäin kevyesti suihkuttelemalla. Nämä pienet pitäisi ilmeisesti pitää lämpimässä ja hieman kosteassa vuoden ympäri pari vuotiaaksi asti :blush:

6 tykkäystä

Tämä on 3 viikon ikäinen, se on kasvanut todella nopeasti. Sille on tulossa jo toinen lehtipari sirkkalehtien lisäksi. Muut pikkutaimeni ovat paljon pienempiä kuin tämä.

8 tykkäystä

Jostain luon että itäminen saattaa kestää kolme vuotta aavikkoruusuilla huh. Lieneekö totta… :thinking:

Tuollaisesta en ole kuullutkaan. Siemenet itävät itse asiassa varsin helposti ja nopeasti, kunhan tarjolla on riittävästi lämpöä ja kosteutta. Kaikki istuttamani siemenet ovat itäneet 1,5-3 vrk:n kuluessa lämpömaton päällä kosteassa talouspaperissa muovilla peitettynä.

4 tykkäystä