Aavikkoruusu (Adenia), Adenium obesum, Osa 2 (alkaen 25.1.2025 ->)

Aavikkoruusuni kukkii juuri nyt ihanasti ja kypsyttelee samanaikaisesti siemenkotia

:pink_heart::cherry_blossom:

10 tykkäystä

Onpa kaunis :rosette:

1 tykkäys

Upea on. Onko tuo Adenium Pikotee…

1 tykkäys

Joo kyllä on :blush:.

1 tykkäys

Upea! Kyllä on sitten kaunis! Miten vanha tuo kyseinen yksilö on?

1 tykkäys

Kiitos! Ostin tämän oksapistokkaana 4,5 vuotta sitten. Eli sen tarkkaa ikää en tiedä, kun en ole siemenestä asti kasvattanut. Oksa oli silloin noin 10-15 cm korkuinen ja sormen paksuinen.

Eli ilmeisesti tämä kasvaa tosi hitaasti? Kauanko tuo kukinta kestää, ja kukkiiko kasvi joka vuosi?

Lisäys: tori.fissä joku myy noin 20 cm korkeaa aavikkoruusua kympillä. Ei paha. Melkein tekisi mieli ostaa!

On aika hidaskasvuinen. Tämä on nyt n. 50 x 50 cm. Tekee aika paljon oksia, eikä niinkään korkeutta. Nytkin yli 20 uutta pientä oksan alkua tulossa. Jotkut oksat ovat tosin tänä vuonna kasvaneet yli 10 cm korkeuttakin. Mulla tämä on kukkinut joka kesä, välillä runsaammin, mutta joskus tehnyt vain muutaman kukan. Tänä vuonna aloitti kukinnan heinäkuussa, eli kohta 4 kk ollut kukassa yhtäjaksoisesti. Kesällä kukkia oli kerralla n.60 kpl, sitten ne kuihtuvat ja lokakuussa oli vain muutama kukka, kunnes nyt taas roihahti uudelleen täyteen kukkia :pink_heart::cherry_blossom:

4 tykkäystä

Henni, osta ihmeessä :grinning_face_with_smiling_eyes: Nämä ovat niin ihania, itse olen aivan täysin hurahtanut näihin :heart_eyes:.

Millä lannoitat ja kuinka usein ?

Isoa aavikkoruusua lannoitan nyt Genesis Bloom-lannoitteella 1-2 viikon välein, koska se tarvitsee paljon ravinteita kypsyttäessään siemenkotia ja kukkiessaan. Pienet ovat kovassa kasvussa tällä hetkellä, joten niillekin oon nyt antanut tuota samaa lannoitetta laimennettuna puoleen tai kolmasosaan parin viikon välein. Oon myös antanut kaktuslannoitetta yhdessä vaiheessa. Ai niin, ja kasvupohjaan on sekoitettuna madonlantaa, jonka npk-suhde on aavikolle juuri sopivan tasainen. Jos aavikko on lepotilassa sitä ei pitäisi lannoittaa ollenkaan. Miten sun taimet voi?

Mielestäni hyvin. Olen lokakuusta alkaen kastellut taimet kerran kuussa niin että vesi tulee aluslautaselle. Pohjat korotettu niin ettei läpivalunut vesi pääse enää imeytymään. Toukokuussa ajattelin aloittaa kastelut joka toinen viikko vesi ja joka toinen viikko lannoitus. Ok ? Oletko ostanut lannoitteen VP-Lux Oy:ltä ?

Hienoa että voivat hyvin ja jos ne ovat hyvässä kunnossa, niin silloin kastelukin on varmaan niille sopivalla tasolla :blush:. Kastelu riippuu niin olemassa olevista olosuhteista (valo, lämpö, kasvupohja, ruukun koko jne.), joten vaikea antaa mitään ohjeita kenellekään. Itse kastelen isoa aavikkoa päivittäin, koska se ei saa kuivua. Muuten kukat lurpsahtaa heti. Pieniä 3 kk:n ikäisiä kastelen suunnilleen joka toinen päivä, en päästä niitäkään kuivumaan täysin. Puolivuotiailla on jo sen verran paksu runko, että ne pystyvät varastoimaan hieman vettä ja selviävät n. viikon välein kastelulla. Mulla nämä ovat lämpimässä ja kasvivalon alla, joten vettä menee huomattavasti enemmän kuin jos olisivat esim. vain ikkunalaudalla. Ja kyllä, ostin sen lannoitteen juurikin tuosta firmasta. Virallisesti näille kai suositellaan 1 x kk lannoitusta, mutta oon huomannut, että jos ne on kovassa kasvuvauhdissa, niin silloin voi huoleti lannoittaa miedosti 2 x kk ja kukkivaa jopa kerran viikossa.

Kiitos kaunis vinkeistäsi ! Itse lannoittanut Kekkilän Kukkaravinteella koska siinä lähin NPK, 12-6-19, jota olen hakenut , fosforia sais olla vissiin paljonkin enemmän. Kiersin kaikki paikalliset kaupat ja netin mutta tämän parempaa en löytänyt. VP-Lux ei silloin ollut Googlen listoilla. Tämä käyttämäsi Genesis Formula Bloom tuntuu hyvältä, tilaan sitä ennen toukokuuta.

Kiva jos olin avuksi! Itse olen ainakin ollut tyytyväinen tuohon lannoitteeseen :+1:t3:

Löysin briteistä firman root2success joka myy 4,5 l satsin rahteineen 22,50 £ elikkästen noin 26 € = 5,80 € / litra.

Poistin edellisen viestini koska nopealla lukemisella ymmärsin väärin viestin, johon alunperin vastasin :grinning_face_with_smiling_eyes:. Luulin, että kyse oli lannoitteesta mutta tarkoititkin, että sitä Genesis Bloom lannoitetta saisi tuolta edullisesti. Mutta tosiaan, Iso-britanniasta tilattaessa kannattaa varautua tullaamaan, koska se ei ole eu-maa ja siihen voi tulla tullimaksuja päälle.

Joo, näin kanssa aattelin…

Kuinka monta millilitraa olet laittanut Genesistä / litra ?
Valmistajan sivulla ohje kukkimisen tehostamiseen 1,25 - 3,75 ml / litra eli litran pullosta tulee 250 litraa valmista lannoitetta jos laittaa 4 ml / litra…pottu maksaa 18 € + rahti 10 € joten litrahinnaksi tulee noin 11 c

En tiedä mikä on suositus, mutta isolle parhaillaan kukkivalle aavikolle olen laittanut 3 ml litraan ja pikkutaimille 1 ml. Eli sitä kuluu tosi vähän.