Aavikkoruusu (Adenia), Adenium obesum, Osa 2 (alkaen 25.1.2025 ->)

Englannin firma kertoo sivuillaan justiinsa tämän 1,25 - 3,75 ml / litra ja VP-Lux sivuillaan 1,25 - 4 ml / litra…taidanpa aloittaa toukokuussa 3 ml…kiitos Aavikkoruusu…

1 tykkäys

Tuo kiinnostas,mutta tuntuu olevan kinkkinen kasvatettava :thinking:

Eikö tuo pärjää samalla lannoitteella kuin muutkin kukat… Ostoslistallani on Picotee, taidan luopua ajatuksesta.

Periaatteessa aavikkoruusu on vähän vaativampi ja todella herkästi kaikkeen reagoiva hoidokki, eikä välttämättä sovellu ihan aloittelevalle kasviharrastajalle. Kannattaa hieman tutustua hoito-ohjeisiin ennen hankintaa. Mutta toisaalta se on tosi helppo, kunhan saa järjestettyä sille mieleiset olosuhteet, eli tärkeimpänä paljon valoa ja kastelun säätäminen olosuhteiden ja kasvukauden mukaan. Itse en tiennyt näistä mitään kun ensimmäisen hankin ja kyllä se silti pysyi hengissä ja kukkikin :grinning_face_with_smiling_eyes: Eli normihoitokin usein riittää siihen että kasvi viihtyy. Nämä ovat muualla maailmassa arvostettuja ja arvokkaita kasveja. Hienoista suurista yksilöistä saatetaan pyytää satoja tai jopa tuhat euroa. Näitä voi myös kasvattaa bonzai-tyyppisesti juuristoa ja oksia muotoillen. Mielenkiintoinen kasvi kaikin puolin :blush:.

3 tykkäystä

Kevättervehdys kaikille ! Tilasin VP-Lux:ilta potun Genesis Bloomia ja eikun kukoistamaan !

2 tykkäystä

Sain VP-Lux ohjeen: “Lähtisin varmuudenvuoksi annostamaan 0,5ml/litra, helpompi nostaa tarvittaessa, jos menee liikaa, seuraavat kastelukerrat pelkällä vedellä. Lannoita joka 3. kerta, suositus Aavikkoruusun lannoitukseen on kasvukaudella, muuten pelkällä vedellä.” Kerroit Aavikkoruusu että taimille annat 1 ml / litra, ajattelisin että antaisin juurikin tuon 1 ml / litra joka toisella kastelukerralle…ok ?

1 tykkäys

Annoin pikkutaimille alkuun 1 ml/litra ja niiden kasvaessa lisäsin annostelua. Nyt sitä menee 2 ml/litra joka kastelukerta. Lisäksi huuhtelen välillä kasvupohjaa pelkällä vedellä ennen kastelua lannoitevedellä, koska luin jostain että lannoitejäämät voivat kertyä juuriin ja haitata niiden toimintaa. Pidin taimet kasvivalon alla, lämpimässä ja kosteassa kasvupohjassa koko talven, joten ne eivät menneet lepotilaan, vaan kasvoivat koko talven. Siksi myös lannoitin niitä läpi talven. Molemmat viime vuonna touko-kesäkuun vaiheessa istutetut taimet kukkivat jo 10 ja 11 kk ikäisinä. Laitan tähän kuvat niistä. Olen syksyn ja talven aikana istuttanut lisää taimia ja osa niistäkin on jo nupuilla. Mulla alkaa kohta olla melkoinen adeniumpuutarha täällä :grinning_face_with_smiling_eyes:

8 tykkäystä

Kyllä ovat sööttejä. :growing_heart:

1 tykkäys

Upeita ovat, aavikkoruusu! :heart_eyes:

1 tykkäys

Mun kasvatuksessa jotain vikaa kun ei näille ole tullut pullomahaa…ovat vähän yli vuoden vanhoja ja lokakuusta toukokuuhun kastelin kerran / kk vedellä…eilen aloitin Genesis Bloomilla 0,5 ml / litra…tarttee vissiin laittaa 1 ml / litra…

4 tykkäystä

Hienostihan ne ovat selvinneet ekasta talvestaan! Hyvää työtä oot tehnyt! Onko sulla kasvivalo käytössä? Jos ei vielä ole, niin omasta kokemuksesta suosittelisin hankkimaan sellaisen. Runsas valo on varmaan kaikkein tärkeintä aavikkoruusuille. Ne eivät oikein pääse kukoistamaan Suomen pimeissä olosuhteissa ilman sitä. Pysyvät vain hengissä säästöliekillä. Pelkkä eteläikkunakaan ei talvella riitä, koska aurinko ei yleensä paista moneen kuukauteen. Nämä tarvitsevat suoraa auringonvaloa useita tunteja päivittäin viihtyäkseen ja varsinkin kukkiakseen. Jos mahdollista, niin vie sun aavikot ulos auringon paisteeseen kesällä ja pidä multa koko ajan kosteana (muttei litimärkänä) paahteessa. Ota yöksi sisälle, ellei ole yli 15 astetta. Vesi on se, jota varastoimalla se kasvattaa runkoa. Jos kastelee harvoin, se ei pysty varastoimaan vettä riittävästi, eikä runko paksuunnu. Omiani olen kastellut koko talven n. joka toinen päivä, mutta ne ovat olleet lämpimässä paikassa ja runsaassa valossa. Vähässä valossa ja viileässä (sisällä tai ulkona) kannattaa antaa mullan kuivahtaa kasteluiden välissä. Kasvupohjan tulisi olla myös sellainen, että vesi valuu suoraan läpi eikä jää seisomaan. Tavallinen kukkamulta on liian tiivistä. Itse olen käyttänyt kaktusmultaa 1/4 osa ja loput perliittiä, kookoskuitua ja madonlantaa samassa suhteessa. Nämä ovat vain omia kokemuksiani, jotka ovat itsellä toimineet. Eivät siis mitään ainoita oikeita toimintatapoja ja jokaisen pitää varmaan löytää omiin kasvatusolosuhteisiin soveltuvat tavat. Kokeilemalla ne kyllä löytyy!

2 tykkäystä

Kiitosta taasen Aavikkoruusu ! Minkälainen kasvivalo sinulla on käytössä ? …mitähän kasvit tykkäisivät jos laittaisi päiväksi kasvihuoneeseen…?

1 tykkäys

Mulla on täyden spektrin led-kasvivalo. Kasvihuone on aivan loistava aavikkoruusuille! Mahtavaa, jos sulla on sellainen noille onnekkaille taimille tarjota :blush:. Siellä on lämmintä ja valoisaa. Laita ihmeessä ne sinne aurinkoisina päivinä, niin alkavat takuulla kasvaa kohisten :blush: Kannattaa varmaan totuttaa ne asteittain uusiin olosuhteisiin, eikä viedä heti ensimmäisenä päivänä koko päiväksi aurinkoon. Nämä rakastavat sellaista 25-35 asteen lämpötilaa, joka järjestyy kasvihuoneessa. Kesällä ne voivat olla siellä öisinkin, mutta ota aina takaisin sisälle, jos tulee viileää (15 astetta tai vähemmän) tai sateisia jaksoja, niin kasvu ei häiriinny. Kasvihuonelämpötiloissa (25-35) pidät vaan mullan kosteana ja lannoitat, etkä anna kuivua koppuraksi, niin viihtyvät varmasti! Avaa kasvihuoneen ovi jos sisällä menee yli 35 asteen, nämä eivät myöskään viihdy kauaa missään 40 asteen kuumuudessa.

1 tykkäys

Tervehdys taasen !
Nyt kun aloitin lannoituksen Genesis formula bloomilla niin ovat kasvaneet valtavasti mutta kaikki 3 näyttävät kasvavan aivan omaan suuntaansa…kuvan nimessä kasvin tämänhetkiset korkeudet. Joka toinen kastelu vedellä ja joka toinen Genesiksellä.

Jotenkin tuo “vääräselkä” näyttäisi “aidoimmalta”…

6 tykkäystä

Ovatpa pullistuneet hienosti. :flexed_biceps:

2 tykkäystä

Eikö nuo kasvaisi suorempaan jos niitä kääntäisi.. Hienoja ovat. :thinking:

2 tykkäystä

Ovatpa ottaneet kunnon kasvuspurtin! Ja yksi on haarautunutkin upeasti! Entä jos viet ne ulos päivisin, niin saisivat suoraan ylhäältä päin valoa ja ehkä oikenisivat? Tai sitten kasvivalo suoraan yläpuolelle?

1 tykkäys

Olen vienyt aurinkoisina lämpiminä päivinä kasvihuoneeseen…~35 C

1 tykkäys

Poistettu :blush:

.

4 tykkäystä

OHHOH !!! Kyllä jonkun kelpaa esitellä kasveja, ovat kyllä VALTAVAN upeita, kateeksi käy…

1 tykkäys