Agaaveni viereen oli kasvanut pieni agaaven poikanen. Irroitin sen muutama päivä sitten ja tökkäsin sen heti kaktuksille sopivaan kukkamultaan. Yritin irroittaa sen emonsa vierestä varovasti, mutta niiden juuret olivat ihan sotkussa/kiinni toisissaan, joten jouduin väkisin katkaisemaan joitakin sen juuria. Nyt sen lehdet lurpattavat...mistähän se johtuu? Vauva-Agaavessani oli jo yli viisi lehteä. Olisiko minun pitänyt laittaa poikanen vesilasiin vaikka sille oli jo juuret kehittyneet?
Sairaalasta sain tänään ihan luvalla katkenneen agaaven lehden. Pätkin sen noin kymmeneen osaan, ja ajattelin huomenna laittaa hiekkamultaan samalla tavalla kuin anopinkielen. Lähteeköhän näin kasvamaan? Onko kellään kokemuksia?
En ole kyllä kokeillut lehdestä kasvattamista, mutta tuota pikkupoikasen irrottamista pitäisi kokeilla. Voi olla, että vesilasiin laitto auttaisi asiaa tai mites olisi muovihuppu taimen päälle?
Mitä on kasvin lisääminen enkuksi, yritin kuukkeloida lisääminen lehdistä mutta en löytänyt. Agave on mehikasvi ja nehän kyllä lähtevät usein lehdistä kasvamaan kai…
Luulenpa, että toimii samalla tavoin kuin aaloenkin lisääminen. Aaloet ainakin juurtuvat, siis sellaiset pienet, toisistaan irrotetut, oikein hyvin myös kosteassa mullassa. Pitää vaan tukea alussa pystyy, jotteivät kellahda kumoon ennen kuin juuret kasvavat.
Minä olen lisännyt vain jättiagaven poikasia ja hyvin ovat lähteneet kasvamaan vaikkei kaikissa ole alussa ollut yhtään juurta. Liika märkyys on haitaksi kuten yleensä koko kasville. Kannoin sen juuri sisälle ja surkuttelin kun oli aivan läpimärkä viimeöisen sateen jäljiltä.