Ahkeraliisa, Ruusuliisa, Impatiens walleriana

Eikö ruusuliisasta vielä ole laitettu palstaa alulle? Ei voi olla totta.

Juuri äskettäin pistelin ruusuliisan pistokkaita jugurttipurkkeihin juurtumaan ja nyt he jo kukkivat ikkunalaudalla kevätauringon paisteessa. Ahkeria ovat, ahkeria.

Ompa siun omat hyvän näköisiä. Miun omat vähän kärsi ahtaasta kasvupaikasta, mutta kukkivat kuitenkin.

Päivänhattu, tosi hyvän näköiset pistokkaat sulla! Minkä värisiä nuo kukat on? Jostain syystä en saa millään tuosta kuvasta väriä selville... Itselläni on vaaleanpunaista, mutta ei vielä kukista tietoakaan. Kuvassa viimevuotista kukintaa:

Kai nuo mun ruusuliisat on jotain sellaisia ruusunpunaisia. Mulla oli viime kesänä erisävyisiä punaisia, oranssinpunaista ja liilahtavanpunaistakin, mutta nuo, jotka säästin talveksi, olivat selvästi vahvakasvuisimpia ja elinvoimaisemman oloisia. Kukat eivät tunnu olevan läheskään yhtä kerrattuja kuin sinulla, MarjaBee!

(Hehe, taisin itse mupeltaa kuvani käsittämättömän näköiseksi, kun kokeilin Photoshop Pro´ta kuvaani, jonka alkuperäisversio tuntui hieman haalealta... Latasin tuosta ohjelmasta 30 pv:n kokeiluversion ja ollaan pidetty sen kanssa hieman hauskaa perhepiirissä - tehty pojista vihreäkasvoisia ja punasilmäisiä zombieja sun muuta... )

Kurpitsan ruusuliisan kukka on kauniin säännöllinen muodoltaan!

Ainokainen talvesta tähän saakka selvinnyt ruusuliisa näytti värinsä. Laitoin syksyllä samaan ruukkuun punaista ja valkoista ja tällainen nyt kukkii:

Hyvän värinen!

Ruusuliisat näyttää nyt tältä.

Kahtena keväänä olen yrittänyt kasvattaa ruusuliisoja siemenestä, mutta ei vain onnistu, eli eivät idä, vaikka kuinka hyvin hoitaisin. Nyt yksi ainoa pikkutaimi on tullut pintaan ja sitä nyt yritän pitää hengissä. Kadehtien katselen kuvianne!

En miekään koskaan siemenestä ole onnistunut. Omista ei ole edes siemeniä koskaan tullut.

Minun ruusuliisa avasi ensimmäisen kukkansa, tykkään tosi paljon. Löytyisikö keltään valkoisen tai tummanpunaisen ruusuliisan pistokasta, tätä vaaleanpunaista olisi vaihtariksi.

Miten ihmeessä saatte ruusuliisan siemenet itämään? Olen vuosikaudet yrittänyt, mutta eipä onnistu Yksi vaivainen taimi oli noussut, jota hoivailin, kunnes eilen huomasin sen olevan chilin taimi.

Minä en ainakaan ole ikinä onnistunut siemenistä lisäämään ruusuliisaa.

Mulla on ollut jo vuosia se yksi ja sama kasvi josta otan pistokkaita ja muutenkin nuorennan... Jossain vaiheessa nakkaan sen vanhimman roiskon aina kompostiin, kun on varmasti jo juurtuneita nuorempia alkuja.

Minä sain muistaakseni viisi ruusuliisan tainta siemenistä tänä vuonna. 

Aika huonosti ruusuliisat on meilläkin itäneet. Tai jos itävät, taimet kuukahtavat pienenä. Useamman pussillisen olen yhteensä kylvänyt. Tämän palstan ykkössivulla oleva ruusuliisa on vuosi sitten kylvetty. Viime keväänä sain kaksi ruusuliisan tainta, joista sitten tuo yksi talvehti. Valkoinen kaverinsa ei talvesta selvinnyt. Tänä vuonna kylvin kaksi pussillista siemeniä. Toisesta pussillisesta ei tullut yhtään tainta, toisesta iti kolme. Niiden kolmen pitäisi olla punavalkoraidallisia.

Sen sijaan pistokkaita en minä ole saanut menestymään ainuttakaan.

Minun ruusuliisa talvehti vanhassa akvaariossa kasvilampun alla. Siitä olen sitten ottanut pistokkaita pitkin kevättä, hyvin juurtuivat ihan kosteaan taimimultaan laitettuna.

Mun viime vuonna Kurpitsalta saatu ruusulissu vietti talvensa myös lampun alla kasvaariossa, mutta en ole siitä vielä raaskinut edes pistokkaita napsia kun eilen vasta muutti rappusille "telttaan" oikeata aurinkoa ihmettelemään.

Minä sain pussillisesta yhden hyvän,yhden kohtalaisen ja kolme tossa sinnittelee elämästään.

Kyllä sulla Hoyabella on juuri tuon kaunottaren pistokkaita, mikäli ne lähettämäni ovat edelleen hengissä...

Minkä pituisena niistä pitäisi latva napsasta poikki että tuuheentuisi ja laitettiinkos se katkaistu latva suoraan multaan vai veteen.