Meille mansikka ilmestynyt itsestään ja rehottaa . Eli sen istuttamisesta/siirtämisestä en tiedä siis mitään, mutta kokemus osoittanut että kuiva ja erittäin kalkkinen paikka mansikalle mieleen. Meillä se kasvaa talonsivussa, eteläpuolella kalkkimurskassa.
Minäkin olen varovasti, huulet pitkällä kantanut meidän heinäpellon laidalta ojapielestä ahomansikkaa puutarhaan ja nyt se on osoittautunut täydelliseksi maanpeitekasviksi missä vaan. Meillä se tällä hetkellä on toimessaan pikkukuusien alla. En osaa keksiä mitää parempaa maanpeitteeksi kuin ahomansikan, sillä mikä muu sekä kukkii että tuottaa hyviä marjoja että on hyvin kaunis? Puhumattakaan ahkerasta leviämisestä missä vaan - happamessa ja kalkitussa. (Ja vielä ilmainen)
Ainoana haittana, että ainakin meidän maalla ne on taantuneet melko nopeaan tahtiin. Voinevat sitä paremmin, mitä “villimmin” ne saavat kasvaa ja itse valita paikkansa.
Minäkin olen ottanut rakentamisen jaloista talteen ahomansikat. Ne kyllä todella näyttävät viihtyvät jopa ihan varjossa ja meillä happamassa maassa. Mietin tässä just yhtenä päivänä, että mitenkähän on haittaako mansikka kovalla kasvullaan mm. kuunliljoja tai kevätkaivonkukkaa? Onko parempi repiä mansikoita pois muiden kavien tieltä?
Kuunliljat kyllä tunkevat tiensä läpi ahomansikoiden, mutta muuten paikka on meillä sellainen ettei kuunlilja kovin suureksi ole muutankaan kasvanut…toinen läpitunkija on akileija.
Minulla on yhden kruunukärhön ja yhden mantsuriankärhön juurella ahomansikkaa. Nättiä, kestävää ja tuottaa makoisia marjoja. Mulla taitaa olla vähän turhan ravinteikkailla paikoilla nuo… koko on aika suuri. Mutta myös marjat ovat suurempia kuin pientareilta kerätyissä.
Minä sain viime syksynä ahomansikan siemeniä ja myös taimia. Taimet istutin puutarhaan ja siemenet kylvin saviruukkuun, jonka kaivoin maahan niin, että purkin reunat olivat maan tasalla.
Talven aikana siemenet saivat kylmäkäsittelyn luonnostaan, ja keväällä ruukkuun alkoi kasvaa pieniä mansikan taimia, jotka nyt rupeavat olemaan siirtokunnossa.
Ja puutarhaan istuttamani taimet kukkivat, tekevät marjaa ja leviävät rönsyistä hyvin.
Minäkin olen istuttanut Ahomansikkaa varsin kuivaan paikkaan koivuen alle. Hyvin leviää tosi kuivassakin paikassa. Kivikkopenkissä Ahomansikka leviää vähän liiankin hyvin…meillä ainakin lapset tykkää tosi paljon, kun metsämansikoita saa omasta pihasta.
Hain toissa kesänä muutaman taimen tien sivusta ja istutin ne kuusen alle. Sain pari kupillista ihania marjoja jo viime kesänä ja tänä kesänä on tullut vielä enemmän. Kaverina kasvaa sinivuokkoa ja yksi tikankonttikin. Olen ripotellut hieman tuhkaa lähinnä sinivuokoille. Hyvin ovat mansikat levinneet ja näyttävät viihtyvän. Mielestäni ahomansikalla on aika pienet juuret, joten ne eivät varmaankaan tukahduta muita kasveja (hyödyllisiä) alleen. Aion suosia sitä maanpeittokasvina muuallakin perennapenkissä.
Minä tein alkukesästä pienen mansikkakummun metsästä pihatielle levinneistä taimista. Aluksi näyttivät todella tekevän kuolemaa mutta nyt oikein rehevän ja kivan näköinen kumpare. Rönsyilevätkin ihanasti ja vesi kielellä odotan tulevan kesän satoa. Laitoin myös ostetuista siemenistä ahomansikkaa mutta se oli kyllä melko hankalaa touhua. Ensi kesänä nähdään kummat toimii paremmin.
Tipilintu, et tule katumaan :} Minusta mikään ei omalla pihalla ole niin kiva, kuin ahomansikat siellä ja tuolla. Ne ovat niin siron pirteitä ja nättejäkin.
se kannattaa vaan varsinkin ahomansikkaa istuttaessa muistaa, että se on aika tarkka istutussyvyydeesta: Koska kasvi ittessään on pieni, on riski isompi istuttaa liian syvään, ja jos mansikan pääsilmun vahingossa jätät maan alle niin ei auta mikään:mätänee.
Yritin joo ihan pinta multiin jättää. Nyt vaan huomasin että ne siemenestä tulleet onkin kuukausimansikkaa… Kaipa sekin on hyvää. Eikös se oo joku risteytys joka elää usein amppelissa?
Kannattaa kuitenkin vähän miettiä mihin istuttaa, mieluisaan paikkaan päästessään voipi vaikka riehaantua leviämään turhankin vallattomasti niitä saa sitten koko ajan repiä pois.
Ostin ahomansikan siemeniä ja pussissa ei sen kummemmin kasvatuksesta annettu ohjeita, muutakuin, että kannattaa sekoittaa hiekkaan kylvettäessä, etteivät tule liian tiuhaan.
Oletteko esikasvattaneet niitä vai kylvättekö maahan suoraan? Ja jos maahan suoraan, niin kumpi parempi kevätkylvö vai syksymmällä?
Mansikka-keskustelusta löydät juttua siemenkasvatuksesta. Esikasvateltu on ja uskoisin, että vielä ehdit sisälle kylvämään. Avomaallekin voit kylvää, mutta taimet ovat alkuunsa(ja aika pitkään) aikas hengetömiä, joten rikkisten kanssa saa olla sitten tarkkana
Kukkaruukun pintaan laittaisin ja hiekan kanssa menee vähän harvempaan kuin ilman. Pieniä taimia tulee PALJON ja kun niitä alkaa yksitellen siirrellä harvempaan puuha käy tylsäksi! Tai tapullele ruukun pintaan multa tiiviiksi ja kylvä lyijykynän kumipäällä siemeniä pussista poimien pikku ryhmiin ruukkuun. Jos vaikka 4 ryhmää ruukun eri puolille onnistut lykkäämään, on ne sieltä helpompi istutella kasvupaikalleen. Maistuvat yhtä hyviltä olipä kylvetty miten hyvänsä.