Minulla on ahomansikka perennoiden aluskasvina. Tänään söin kourallisen kypsiä mansikoita.
Tässä Anitan tänä keväänä siemenestä kasvattamat (vielä kiitos) mansikat omenapuun juurella. Niissä on jo nuput!
Hienoa, Eleonora!
Minä laitoin omani paljon tiheämpään ja nyt ne ovat kasvaneet ja tuuheutuneet niin, että ensi kesänä saa jo ruveta harventamaan. Ja ne kukkii! Olin ihan varma, että satoa tulisi aikaisintaan ensi kesänä, mutta taidetaanpa syödä omia ahomansikoita jo tänä kesänä. Ihanaa!
Hienoja olivat Anitan ahomansikat! Kivasti siistissä ympyrässä pensaan juurella. *kiitos vain eilisestä kestitsemisestä*
Heippa, miten onnistuu tuon ahomansikan kasvatus ruukussa parvekkeella/kotona? Ei omaa pihamaata satu olemaan ja jo aika hyväkokoisen sain lahjaksi. En haluaisi että menisi hukkaan… Kotikasvatusvinkkejä tarvitaan…
Tigridia, kokeile sitä ahomansikkaa. Sehän kestää hyvin ääreviä olosuhteita ja on kuitenkin nätti ja tuottaa vielä vähän syötävääkin.
Mansikoita tulee kuitenkin enemmän kuukausimansikasta ja siitä on muutenkin pidempään iloa.
Molemmat ovat kuitenkin hyviä ja molempia voi sitten tilaisuuden tullen istuttaa puutarhaankin.
Ensimmäinen metsämansikka meni suuhuni tänään. Oman maan mansikka, mikäs sen parempaa!
heip,
onko jollain vinkkiä, mistä saisi (tarha)ahomansikkaa - en ole taimikaupoissa nähnyt… vai pitääkö metsistä ja pientareilta siirtää, mutta eikös se ole periaatteessa luvatonta?
exotic gardenissa on siemeniä myytävänä. Voihan sitä tietenkin luvan kanssa siirtääkin.
Valkokukkainen, laitoin yksäriä!
MIkä vuodenaika ois paras käydä ojanviruksilla ryöstöretkellä? Vai suositteletteko siemenestä kasvatusta?
Kuusiaidan alle ajattelin HERKULLISEKSI maanpeitokasviksi.
Täysin arvaamalla sanoisin, että nyt olisi hyvä aika, kun yleisestikin nyt on hyvä aika istuttaa ja siirtää kaikkea. Siemenkasvatuskin onnistuu. Keväällä kun esikasvattaa taimet sisällä ja laittaa sitten ne minikokoiset taimet maahan, ne kasvavat yllättävän nopeasti ja antavat satoa jo samana kesänä. Kuusiaidan alus saattaa kyllä olla hieman pimeä paikka ahomansikalle. Kasvattaa varmaankin hyvät lehdet, eli sikäli varmastikin ajaa asiansa, mutta sato saattaa jäädä vähäiseksi. Minulla on ahomansikkaa aurinkoisessa paikassa nuoren kirsikkapuun alla ja varjoisammassa vanhan mustaherukkapensaan alla. Auringossa marjaa riittää, mutta varjossa paljon vähemmän.
Mulla on kukkapenkissä tietääkseni ahomansikkaa pilvin pimein yhdessä kohtaa.En ole varma onko se juuri ahomansikka,mutta mansikoita se tekee (pieniä sellaisia) ja rönsytaimia ihan sairaasti.Olen monet kerrat jo rönsyjä heitänyt pois kun penkki täyttyy muuten niistä kokonaan.On hyvä maapeittokasvi ja saa syötävääkin.
Nypin mökiltä mukaani kolme ahomansikan tainta kotiin eteläisessä Euroopassa ruukussa kasvatettavaksi. Koska täällä on kesällä melkoisen lämmin (yölläkin +20 heinä-elokuun), pistin ruukun pohjalle niitä mitä lie silikoonivesipalleroita, päälle multaa ja pinnalle soraa, jota vähän sotkin mullan kanssa.
Nyt kuukausi myöhemmin pienin kolmesta taimesta on melkein kuollut. Kaksi isompaa alkoivat puskea uutta lehteä, mutta keskikokoisella sekin näyttää olevan tauolla. Kahden pienimmän lehdet ovat pahast reikiintyneet/repeytyneet ja erityisesti pienimmän lehdistä ei ole enää juuri mitään jäljellä, vaikka kakis jäljellä olevaa vielä ihan terveen vihreitä ovatkin. Epäilin jotain elukkaa, mutta se tuskin on syynä, sillä isoimmalla pirteimmällä taimella on kolme täysin koskematonta lehteä. Mistähän tuo reikiintyminen voisi sitten johtua? Liikaa vettä? Liian vähän? Valoisassa ovat, mutta eivät suoraan auringossa.