Aikaisin kukkivat mansikatkin.
Jokohan ahomansikan siemenistä kasvatetut taimet uskaltaisi istuttaa maahan?
Ahomansikkahan on sellainen ikivihreä luonnonkasvi, se kestää hyvin kylmää, mutta sisällä kasvatetut taimet kannattaa varmaan karaista ensin.
Anita, laitoin n.viikko sitten sinulta saamat mansikat ulos kasvilavaan. Se on semmoinen Lidl''n halpis muovinen, jossa muovikansi. Vain yöllä pidän kantta, muuten auki. Minusta taimet ovat "tukevoituneet" ja ehkä ensi viikolla laitan omenapuun juurelle.
Vielä kerran kiitos!
(ihmekukat ovat kyllä aika surkeina)
Pari päivää myöhässä tämä kuva, eli kukinta alkoi meidän korkeudella tänä vuonna siinä 26.5., varjoisella paikalla
Ai hitsiläinen - minunhan piti jo eilen siirtää ahomansikat tuolta tienposkesta tälle puolen aitaa. Saavat muuttaa tuohon keittiön ikkunan alle… kirjoittaa lunttilappua aamuksi
Meillä täällä Tampereen seudulla on ahomansikat kukkineet jo kohta pari viikkoa ja jostain syystä ovat tänä vuonna innostuneet kasvamaan lähes puutarhamansikan kokoisiksi sekä korkeudeltaan että kukiltaan. Ovat ilmeisesti innostuneet lannoituksesta, jota olen harrastanut nyt tämän pari vuotta kun olen vanhaa ja hoitamatonta pihaa yrittänyt elvyttää. Kohta pitäisi laittaa tuo alue uusiksi, jossa kasvavat. Toivottavasti eivät hermostu siitä, että joudun kaivamaan ne ylös...
Minäkin keräilen aina tuolta ojanpientareilta ja metsänreunasta ahomansikantaimia omaan pihaan. Tuhka varmaan saisi ne hyvin kukkimaan, mutta onko sitä hyvä antaa syötäville kasveille? Olen kuullut että tuhkassa on joitakin raskasmetalleja. Millä te lannoitatte mansikoita?
Kaupungissa kun ei oikein ole niitä puhtaita ojanpientareita, joilta kerätä ahomansikoita, niin piti kasvattaa itse siemenestä. Ja hyvin kasvoivatkin. Tänään istutuin 30 taimea kirsikkapuun alle ja 30 mustaherukkapensaan alle. Ahdasta niille varmaan pian tulee, mutta sitten harvennetaan.
Tarjoustalon siemenhyllyssä ahomansikka oli ainoa, joka oli lopussa… Muutkin haluavat sitä!
Mulla jäi 10 taimea yli, eli niitä saa haluava sitten taimenvaihtotapahtumassa tai sitten postitse. Pääsetkö sinä, tanu, tulemaan?
Meillä kasvaa ahomansikkaa kivasti pitkin tonttia. Tosin, mies ei juuri katsele mistä ruohonleikkurilla päästelee, joten se aina verottaa satoa.
Itse keräsin viime keväänä aurinkoiselle seinustalle ahomansikkaa talteen ja kohta ne täytyy taas siirtää pois uuden terassin tieltä, olen koittanut miehelle puhua, että josko ensin odotettais mansikat ja sitten vasta terassin tekoon. Viikko sitten oli tämän näköistä ja nyt vielä rehevämpää..
Uutta paikka olen kovasti noille miettinyt, ehkä yhden kukkatolpaksi jätetyn kannon jureen tai sitten joku toinen ihan oma paikka.
Lieneekö sillä niin väliä, mistä ne taimet alun alkaen otetaan, kunhan sitten kasvattaa marjavaiheessa ne suhteellisen puhtaassa paikassa.
Omassa metsästämme alkaa jo kohta tulla satoa. Toinen puoli oli vielä raaka.
Siemenestä kasvattamani ahomansikat ovat kasvaneet ja komistuneet. Istutin niitä kirsikkapuun alle suht harvaan toukokuun lopussa. Nyt ne täyttävät jo koko alustan. Valtavaa vauhtia ovat tuuheutuneet. Kukkia ei kylläkään vielä näy, puhumattakaan marjoista, mutta ehkä sitten joskus...
Eilen heilahti meiläkin ahomansikkaa multiin. Sain siskon pihasta muutaman alun ja yhdessä niistä on pikku raakile. Saa nähdä pääsenkö herkuttelemaan jossain vaiheessa. tykkääkö kasvaa enemmän varjossa vai puolivarjossa?
Meillä on ahomansikat aivan paahteessa ja kuivalla paikalla. Ja hyvin voivat
Meidän ahomansikkamme saavat koko päivän aurinkoa.
Minä siirsin keväällä aidan väärältä puolelta tälle puolen kolme ahomansikan tainta. Yksi on vähän pensaan varjossa, toinen suorassa auringossa mutta saa sadevettä aina kun sataa, kolmas on myös auringossa mutta hieman markiisin alla sateensuojassa - sade yltää vain jos tuulee etelästä - muuten on minun erittäin satunnaisen kastelun varassa. Kuukauden kokemuksella tuo markiisin alla kuivatteleva näyttäisi kasvavan parhaiten, mansikatkin ovat jo melkein kypsiä.
Mun täytyy sitten miettiä mansikalle parempi paikka. Nyt jää liian varjoon, luulisin.