Aibika (Aibika-pinaatti), Abelmoschus (hibiscus-) manihot

Onko kenelläkään kokemuksia tämän kasvattamisessa? Onko tälle joku suomenkielinen nimi, ei varmaankaan? Laitoin nyt tänne kun en muutakaan paikkaa keksinyt. Olisiko hoito samankaltaista kuin kiinareilla, kestääkö sisällä talven yli?
On ilmeisen nopeakasvuinen, mutta muuta en juurikaan tästä tiedä. Kertokaa, jos olette onnistuneet sen kasvatuksessa. Minusta ihanat malvamaiset kukat tällä joista toivon saavani nauttia tänä kesänä.

Norma, ovelannimiselle kasville VKN antoi yhtä ovelan suomenkielisen nimen Aibika.

Jassoo, no olishan tuo pitäny tietää. Raakin kuvasivulle kuukkelilla löysin, mutta onko joku koittanut tätä huonekasvina/ruukkukukkana tyyliin kesäksi ulos? Informatioonia kaipailen ihan käytännön kokemuksista. Kun ei tällä mun näpertelyllä aina pitkälle pötkitä...

Kesän kukkia 2006, sivu 1850.

Olen kylvänyt tämän siemeniä 11.6. saa nähdä tuleeko niistä mitään.

Kylvin seitsemän siementä huhti - toukokuun vaihteessa. Ensimmäiset kaksi iti 3 vrk kylvöstä. Kaikenkaikkiaan kuusi tainta tuli maan pinnalle n. kolmen viikon sisään ja viisi on hengissä (yksi katkesi koulimisen yhteydessä). Kovin vaan ovat hitaita kasvamaan. Saa nähdä menevätkö talven yli hengissä.

Mullakin ensimmäinen iti tänään, eli 5 vrk:ssa.

Ostin keväällä ne Aibikan siemenet ja pussissa luki: Abelmoschus manihot ''Sunset'' Aibika. Kun ovat tuossa ikkunalaudalla venyneet, niin olen joka kerran ohi kulkiessanut funtsinut, että mikä se kasvi lopultakin on. Ei ainakaan Aibika. Kun aikani pengoin, se selvisi. Minulla venyy ikkunalaudalla villahibiscus, Hibiscus mutabilis. Että silleen...

Mulla kävi haaveri tuon ainokaisen taimen kanssa, laitoin eilen uudet 3 siementä itämään. Mulla on myös noita villahibuskuksen siemeniä kylvettynä, vielä eivät ole itäneet.

Kolme vrk laitoin tuota aibikaa itämään ja nyt on pinnalla kaksi kpl ovat mulla olleet sellasessa pienois kasvihuoneessa missä tosi kosteaa.

Kuinkas nyt kun ovat itäneet pitääkö ne siirtää tavalliseen huone ilmaan vai antaa vielä olla tuolla?

jee pari tullut lisää esiin…

Täytyy taas peruuttaa sanomiseni. Kaikesta huolimatta se kasvi minkä Aibikana laitoin itämään ja sitten luulin villahibiskukseksi on sittenkin Aibika. Kun ne olivat n. 50 cm pitkiä niin vasta siinä vaiheessa niitten villahibiskusmaiset lehdet muuttuivat sellaisiksi kuin Aibikalla pitääkin olla. Latvoin yhden ja tuolla se latva nyt on juurinensa mullassa.

Itse annoin olla jonkun aikaa vielä koulimisenkin jälkeen minikasvihuoneessa, niillä kun näytti olevan aika heikot juuret ainakin aluksi. Vasta parin viikon päästä laitoin ne muitten kasvien seuraan

Joo en ole itsekkään uskaltautunut siirtelemään niitä mihinkään ja ovat aika valoisalla paikalla joten tuuletan ainakin kerran päivässä.Hyvin tuntuu ainakin vielä sujuvan aibikojen kanssa.Aika hyvä itävyyskin on kun seitsemän laitoin ja tähän mennessä on 5 noussut.

Mulla jäi seitsemästä siemenestä itämättä 1, eli ihan hyvä itävyys niillä. Kasvuunlähtö oli hitaansorttista, mutta kun alkuun pääsivät, niin niistä tuli aika hujoppeja nopeasti. Kasvavat tuolla aulioitten seassa ja yhtä paljon valoa ja vettä näyttävät tarvitsevan. Toisaalta, sukulaisiahan ne ovatkin...

Missä vaiheessa latvoit taimia?Tai koska otit pois minikasvihuoneesta.Ensimmäinen rupee jo pukkaan toisia lehtiä.Toivottavasti saan pidettyä elossa nuo taimet että saan ensimmäisen oma kasvatetun huonekasvin

Ensimmäinen oli sellainen 30-40 cm pitkä silloin kun latvoin. Eli suurinpiirtein 2 kk koulimisen jälkeen. Kouliminen oli muuten hankalaa, kun juuret oli niin auttamattoman herkät, mutta tein silloin kun oli yksi lehtipari sirkkalehtien jälkeen ja annoin sitten kaikkien pikkuruukkujen olla minikasvihuoneessa vielä parisen viikkoa. Siinä vaiheessa kyllästyin koko laatikkoon, kun tuntui että se oli keittiössä aina tiellä, joten pikkukasvit joutuivat isojen joukkoon. Olivat jotakin 15 cm kun vaihdoin ne isompiin ruukkuihin, joissa ovat yhä. Oikeastaan varmuuden vuoksi laitoin juurtumaan ne leikatut latvat, josko joku vaikka menisi talven yli. Näkisi mahdollisesti kukinnan ensi vuonna keväällä tai kesällä...

Tänään siirtelin aibikoita omiin ruukkuihin kun huomasin että kun ovat turveruukuissa niin juuria vilisi sielä täälä ja rupesi minikasvihuoneen katto läheneen uhkaavasti…En sitten uskaltanut kokonaan turveruukkuja irrottaa että jätin ne kohdat joissa noita juuria oli mutta vähän sitä ruukkua sinne kuitenkin jäi.

Saas nährä mitä tykkäävät huone ilmasta…

Ei ne siitä huoneilmasta tuntuneet huonoa tykkäävän. Vettä vaan täytyy antaa paljon, kun on tuota haihdutuspinta-alaakin. Ja juuria kanssa piisaa, niin että kai munkin tarttee vaihtaa vielä isompiin vaikka onkin kohta syksy.

Joo ihan henkissä tuntuvat vielä olevan.Niihin on tullos jo kahdet isot vaahteran näköiset lehdetkin, rupee tuntuu ihan positiiviselta tämä kasvattelu kun olen saanut pidettyä hengissä ja vielä kasvavatkin! =)

Näyttää suunnittelevan tämä Aibika kukkimista. Noinkohan jaksaa tähän aikaan.