Aitasuunnitelmat

Hieno! Ajattele kuinka upeat perennapenkit saat tuohon aidan viereen ja taakse muutama kärhö.

Komea aita! Kuule, tehkää siihen käyntiportin ylle köynnösportti! Valkoinen kivannäköinen systeemi ja siihen köynnöksiä.

Punavalkoinen köynnösportti :slight_smile:

No minäkin meinasin ensin sanoa että polkkakarkin näköinen köynnösportti, mutta ehkä ei sentään. pomppivaa naurua

Onpa Sandilla upea uusi aita! Kyllä se porttikin siitä pikku hiljaa muotoutuu kun jo noin pitkälle on päästy.

Nii-in, puna-valkoinen. Punainen köynnös valkoisen aidan puolelle ja valkoinen köynnös punaisen aidan puolelle. Puna/valkolehtisiä tai -kukkaisia.

Wau! Siinähän se onkin! Köynnösportti, joka korostaa aitojen eroa - toivottavasti mukavalla tavalla :smiley:

Tuon kulmauksen kasvuolosuhteet ovat yllättävän hyvät ja köynnöksiä pystyy ohjailemaan sen verran sopivasti, että kulma pehmenee.

Oikein törkeän siisti ja nätti aita!

Kieltämättä todella hieno ja vielä hienompi tulee kun saat portin ja siihen ne köynökset paikoilleen.

Ihana. Sitten kun tuuhettuu, voitko laittaa vähän jakopalaa. Sopisi kuin nenä päähän tuohon minunkin tontin laitaan :slight_smile:

Minä jo kaipailinkin aidankuvia - siitä tuli Todella Hieno. Voi kun olisi routimaton hiekkapiha, ei olisi aidan - sun muidenkaan rakennelmien - tekeminen semmoinen ongelma…

Eilen mallailtiin vielä vaakapuuta sadesuojaksi niille pystypuille, mutta käsin sahatut vanhat puut ovat sen verran pikkuviistoja, että niiden yläpuolelle pantava lauta hiemanko korostaisi viistouksia :}

Kävisikö pellihatut?

Eikun tarkoitin pystylautoja, en tolppia. Tolpat on viistottu, muttei lautoja.

Olen harkinnut lauta-aitaa tontin takalaidalle. Kaava vaatii valkoisen puuaidan. Vaihtoehtoina ovat itse tehty tai elementteinä ostettu. Löytyykö teiltä kuvia valkeista lauta-aidoista, hintatiedot myös kiinnostaisivat hintavertailua varten. Mitä valmis aita maksaa per metri, ja paljonko hintaa tulee itse tehtynä?

Ja onko kellään kokemusta vinyyliaidoista, onko ne niin hyviä kuin mitä mainoksissa väittävät?

Ja onko kokemusta seuraavasta: www.gogate.eu

Minusta määräys valkoisesta lauta-aidasta ei ole hyvä. Täällä on paljon lateksilla tms valkoiseksi maalattuja aitoja joiden väri on jo muutama vuosi maalaamisesta jo hiukan harmaantunut. Jalkakäytävältä pihanäkymän suojaa hyvin kuusiaita ja nyt pitäisi uusia appiukon jo 70-luvulla tekemä puuaita. Silloin piti köyhäillä kaikessa, hain metsänreunoista haapaariukua ilmaiseksi , ne kuorittiin ja puu vähitellen harmaantui kauniisti. Haapa onkin hyvin kestävää puuta. Pystytolpat tehtiin tavallisesta kakkosnelosesta joka vähitellen lahosi alapäästä.

Silloin naapuritonttikin oli rakentamaton ja nyt toisen omistajan kanssa olen sopinut aidan uusimisesta. Haapaa ei taida enää saada ja haen sahalta hiukan vajaakanttista betonilautaa. Kestopuiset pystytolpat ruuvasin jo viime vuonna lattarautoihin ja laudat naulataan tolppien molemmille puolille vaihdellen. Ehkä emme tätäkään maalaa, annamme harmaantua.Sahalauta imisi kyllä paremmin maalia mitä höylätty.

Kuvasta näkyy vanhaa aitaa ja omatekoista porrasta, kaikki on tehty vähitellen, tontin korkeuseron vuoksi olisi ollut liian kallista ja hankalaa tehdä portaan ja pinnat laatoista ym hintavasta materiaalista. Tieltä korkeuseroa on noin kymmenen metriä.

Ihan tässä vaan ilmoitellaan että tänään rakennettiin kasvaripolun päähän pergolaporttia,pystyyn se saatiin mutta ainakin puolet vielä tekemättä ja maalauksen sun muut teen joskus. Siis arvatkaa vaan olenko töpinöissä, se tuli vähän niinkun vahingossa kun siitä joskus puhuin niin tänään alkoi tapahtumaan ja nyt se on paikoillaan…tralllalllaa ihanaa… kevät huumaa varmaan…

Metalliverkosta tehty, kivillä täytetty tuulensuoja-aita (mallia Turun moottoritie?) on mietinnässä. Mitä metalliverkkoa ovat, n 6x6 cm silmäkoko. Olen nähnyt pyöreän verkon sisään laitettyja kiviä, korkeutta 60 cm. Pitäisi olla leveämpää verkkoa, 120 cm...

Ja onkohan se liian tekninen ratkaisu luonnonpuutarhaan? Maasto on kallioista ja kivistä eikä mitään pystytolppia tai muuta aitaa saa pystytettyä. Oikean kiviaidan tekoon ei riitä voima ei kroppa.Täyttäisin rantakivillä ja kivikkokasveja harjalle, ehkä joku kiinankärhökin selviäisi hengissä. Eli naamioida on tarkoitus.

Tämä on Irlannin näytepuutarhasta.

Myö tehtiin yksille messuille tolpanjalat “kivikoreista”, minkkiverkosta pyöreät kehikot ja tolppa siitä keskeltä. Minkkiverkossa on kyllä aika pieni silmäkoko, onnistuisiko kääntää siitä raudoitusverkosta joka on sellaista harmaata ilmeisesti sinkittyä ja silmäkoko suunnilleen tuo mikä noissa Irlanninkin koreissa. On muuten hyvännäköinen tuo ja olisi ihan hieno hyödyntää kivikoreja tosiaan muutenkin kuin tukimuurina.