Tähän aitaotsikkoon laitettuja kuvia erilaisista aitaratkaisuistanne katselin mielelläni
Ehheh! Siis katselisin mielelläni tässä kuvia aitaratkaisuistanne! Sekä hyvistä että huonoista kriittisin arvioin
Köynnöksiä verkkoaitaan?
Onko kellään antaa suosituksia tai kokemuksia siitä, miten monivuotiset köynnökset voisi sijoitella pitkän verkkoaidan varrelle ja mitä plussia ja miinuksia ajatuksessa on?
Maa on hiekkaperäinen, mutta toki paranneltavissa ja suorassa auringonpaisteessa. Vain etelätuuli ja jonkin verran itä-koillistuulet osuisivat suoraan aitaan, koska se tulee olemaan itä-länsisuuntainen.
Miten usein kannattaa panna aidan pystytuet, kun miettii köynnösten painoa? Muitakin huomioitanne lukisin tässä mielelläni. (Koetan tässä kehitellä sitä naapurin kanssa yhteistä aitaa. Hänellä on ollut mielessään verkkoaita tälle rajalle)
Verkkoaitaa kivempi mielikuvavaihtoehto voisi olla harvempisilmäinen betoniverkkoaita....
Monivuotiset köynnökset jurovat aikansa ja ensimmäisinä vuosina saisi laittaa yksivuotisia kesäköynnöksiä - krassia ja vaikka mitä. Kukoistaessaan voisi olla todella ilo silmälle.
Köynnksissä on melkoisesti vääntövoimaa, jotan tanakasti saa verkon pingoittaa. Näitä kuvia olen jo kerran näyttänyt, menköön uudestaan. Niissä tosin ei ole köynnöksiä mutta voisi olla!
Tämä hatara rimavirielmä oli loppukesästä aivan sykkyrällä pelkästäään päivänsinen voimasta...
Ei ole kokemusta muuta kuin sotkuisesta elämänlankakasasta yhden aitametrin kohdalla. Ideat kyllä kelpaisivat, esimakua ongelmastani on täällä. Tuollaista verkkoaitaa on tontin ympärys kokonaan. Toisella puolen joutomaata, jonka esteettisyydestä ei huolehdi kuin luonto itse Toki jos aidan toiselta puolelta kurkkii naapuri, on motivaatio näkymän peittämiseen varmasti suurempi...
Kasvimaan kohdalla olen ajatellut hyötykäyttää aitaa herneiden tai vattujen tukemiseen. Osan aitaa peittää ruusupensasaita. Muuten olen vaipunut epätoivoon; tuntuu että jos metrin saan aitaa peittoon, on siinä vieressä sitten kuitenkin kaksi metriä näkyvissä. Siksi ajattelin tuossa kuvassa näkyvässä kohden käyttää kukkapenkkiä ohjaamaan katsetta pois aidan korkeudelta.
Miksi naapuri suunnittelee verkkoaitaa? Eikö joku peittävämpi tai kauniimpi ratkaisu olisi joka tapauksessa parempi? Esimerkiksi nuo muiden ehdottamat puiset aitaratkaisut, tai pensasaita?
Verkkoaidan syynä on pieni ja vilkas koira Olen tässä "rauhallisesti" miettinyt vaihtoehtoja ja elämän suuria totuuksia:
- Verkkoaita sopii mielestäni yllättävän hyvin tällaiselle kuivalle kankaalle, koska se ei itsessään vie huomiota rakennettuun ympäristöön. Betoniverkkoa voisi ihan oikeasti miettiä.
- Tässä tapauksessa kukaan ei periaatteessa katso aitaa läheltä.
- Perustaminen on melko helppoa: maa on aidan alalla aivan tasainen ja maa hiekkaa.
- Tolppiin voi nyt panostaa paremmin ja käyttää ne kenties joskus puuaitaankin
Meillä on verkkoaita koko pihan ympäri (n. 3000neliötä). Varsinaisen kaunishan se ei ole, mutta näin isolla alalla loppujen lopuksi aika huomaamaton. Meilläkin laitettiin kunnon tolpat ajatuksena, että jossain vaiheessa niitä sitten voitaisiin käyttää ihan oikean aidan rakentamiseen. Kokemuksista sen verran, että jos siihen köynnöksiä meinaa laittaa, pitää verkko olla melkoisen järeää. Varsinkin jos köynnösten rankoja ei ole tarkoitus joka syksy karsia pois. Kuiviin oksiin jää yllättävän painava lasti lunta, ja verkko venyy pikkuhiljaa rumille pusseille. Edellinen aita oli lammasaitaverkkoa, ja sen kanssa kävi juuri niin.
Pystytukien sopiva väli riippuu verkon jäykkyydestä. Meillä on 1,2m korkeaa kanaverkkoa, ja tolppaväli 2,5m. Tuohon yhdistelmään ei kyllä kestäisi laittaa krassia kummempaa.
Betoniverkosta ainakin meidän kääpiökoira menee läpi. Samoin lammasaidasta, ja sellaisesta vihreästä muovipäällysteisestä
Laitan kuvan sellaisesta tiheästä betoniverkosta, oletteko tämmöiseen törmänneet?
A.i.k.a, kiitos kannustuksesta Itse en missään nimessä haluaisi vihreää verkkoa, koska se on niin poikkeavaa ja paistaa kauas, mutta tummaa tai metallin väristä kyllä, koska sitä ei tosiaan huomaa helposti kaukaa katsottaessa. (Taatusti vihreä verkko sopii johonkin toisen tyyppiseen ympäristöön, mutta avoimella mäntykankaalla se tosiaan poikkeaa liikaa)
Betoniverkkoihin en vielä ole törmännyt. Olen väistellyt takapihan altaalla olevaa verkkoani tähän mennessä ihan onnistuneesti. Ainakin tuo meidän verkko seisoo itsensä varassa muuten, mutta pani isäntä entisen pihakiikun entisiä tukiputkia maahan lisätueksi sille, kun sen heitti täysi japaninhumalalasti-ukkospuuska -yhdistelmä altaaseen kerran. Meidän verkosta puikkelehtivat oravat läpi ja pikkulinnut käyvät ruuduissa istumassa - näky, mikä joka kerta sykähdyttää
Eli siis tukeen pitää suhtautua todellisella pieteetillä.
Tietääkö joku ulkomuistista, onko noita rakentamisen apuverkkoja olemassa eri levyisinä versioina?
Sanna-M hei, tuolla kivikkokuvassasi näkyy korkeaa verkkoaitaa. Miten verkko on kiinnitetty tolppiin?
Piti oikein käydä katsomassa, en olekaan ennen aidan sille puolen kurkannut. Metallikoukuilla tms. näyttää olevan.
Kiitos, että teit lenkin minun takiani Jos meille tulee verkkoaita, tulevat kuitenkin tolpat mitä luultavimmin puusta. Mahdollisimman usea kiinnityskohta varmaan pitää sen pidempään suorana.
Kyllä meille on tulossa sittenkin lauta-aita siihen naapurin kanssa yhteiseen rajaan. Nyt on meillä etsinnässä rakennustyömaiden purkulaudat, jottei tarvitsisi ostaa kovin paljon uutta lautaa. Perustukset niillä metallipiikeillä ja väri luultavasti taitettu valkoinen. Taitaa alkaa tapahtua jo ihan piankin jotain valmista, koska kesälomat alkavat molemmin puolin rajaa pikku hiljaa.
Meille päin se aita varjostaa etelän rajaa ja pitää sitten seurata, miten se vaikuttaa rajaseudun kasvivalikoimaani. Saanpahan uutta varjoisampaa paikkaa pihaani, mitä ei todella liian kanssa ole tarjolla.
Takapihalle tekemäni koira-aitaus on ruma. Yritin sitä jo peittää Clematiksilla, mutta surkealla menestyksellä. Olen jo pitkään himoinnut pisteaitaa vanhoista heinäseipäistä tuon rumiluksen eteen. Ongelmana on vain ollut seipäiden huono saatavuus. Mutta nyt vihdoin sain niitä! Laitoin kokeeksi pystyseipäät jo paikalleen, jotta näkisin vaikutelman. Minulla on sellainen kutina, että siitä saattaisi tulla ihan kiva . Ajattelin laittaa poikkiseipäät ruuveilla kiinni pystyseipäisiin. Onkohan huono idea? Jos taas laitan kaksi pystyseivästä ripi rinnan, niin sitten nuo olemassaolevat maalatut topat ovat jo liikaa. Eli koko verkkoaita siltä osin olisi poistettava, enkä viitsisi millään ryhtyä siihen hommaan, kun nuo kasvien istutusastiatkin olisi poistettava.
Teen siis vain tähän kohtaan tuon "näköesteen", mitä ajattelette? Onko hyvä idea ollenkaan teidän mielestänne. Tässä kyselen, kun taas tarvitsen vähän vahvistusta ja jonkun toisen mielipidettä.
Tän sorttinen siitä olisi aikomus tulla. Otin kuvan autosta, kun on jonkun vieraan piha-aita. Olen tätä jo pitkään kuolannut, kun on kovasti nätti (ilman kukkia).
Oletpa kuvannut upean aidan! Ei kai tuosta voi rumakaan tulla! toimeen vaan
Siinä on taas heinäseipäitä raiskattu, mutta sepä onkin vaan oma omituinen mielipiteeni. Teidän muiden onneksi kai.
En nyt ihan ymmärtänyt Paulastiinan kommenttia ilman perustelua.Tässä minun: Heinäseipäät ovat toki tuhannesti kauniimmat pelloilla kuin ne valkoiset isot muovipallukat. Eli tästä tullaan taas siihen, että koska noita heinäseipäitä ei enää tarvita, monet ovat ne valitettavasti joko polttaneet tai jättäneet suuliinsa lahoamaan. Minusta on hienoa, kun nämä "vanhat tavarat" saavat taas käyttöä jonkun puutarhassa milloin köynnöksen tukena, milloin aidanpätkänä. Ja sitäpaitsi, onhan monet muutkin vanhat tavarat ja esineet löytäneet uuden tehtävän.
Taisit ymmärtää ihan oikein :) Arvostan heinäseipäitä liika paljon käyttääkseni niitä mihinkään "toisarvoiseen" koristeluun, ja valitettavan harvoin näkee niitä sellaisissa rakennelmissa, jotka oikeasti olisivat ilo silmälle. Tuosta memulin kuvastakin näkee, että heinäseipään pituus ei riitä aidakseksi, ja lopputulos on töpön näköinen. Silti, kaikin mokomin, itsekukin saa käyttää heinäseipäänsä kuten parhaaksi näkee, en minä siitä suutu .