Aitasuunnitelmat

Mua nyt vaan yksinkertaisesti kiinnosti tämä asia. Ymmärrän kyllä kantasi. Ja koska olen näissä heinäasioissa aivan ummikko, eli tumpelo ja tohelo, on kaikki näkökulmat aina kiinnostavia. Tuo liian lyhyistä aidaksista jäi minua nyt mietityttämään, sillä olen itse tykästynyt juuri tuohon kuvaan.. Pitäisikö ne tosiaan olla piiiitkät?

Minusta Memulilin kuvaama aita on ihan kiva, seipäätkin on jätetty kokonaisiksi eikä leikattu "töpöiksi". Noita heinäseipäistä tehtyjä aitaversioita näyttää hyvin olevan monenlaisia. Heinäseipäät toki ovat parhaita juuri heinäseipäinä, mutta itse tiloja 20 vuotta kierrelleenä olen nähnyt suuret pinot lahonneita seipäitä, itse olen niitä töissä myös paljon padanlämmitykseen käyttänyt, joten itse arvostan myös seipäiden uusiokäyttöä puutarhoissa tai vaikkapa aitarakenteina, jopa koristetikkainakin, paljon enemmän kuin vesipatojen lämmityksessä. Niin ja on niitä seipäitä itsellänikin varattuna näihin "vääriin" tarkoituksiin. Paulastiina, ymmärrän myös sinun kantasi asiaan.

(Eh. Paulastiina. Nyt pitäisi rohkeasti aloittaa uusi otsikko heinäseipäästä. Olen samaa mieltä kanssasi, sydämestäni :slight_smile:

Minä tykkään kuin hullu puurosta heinäseipäistä ja niistä saa tosi kivoja aitoja. Mielummin katselen niitä pihoissa kun jossain lavon kupeessa lahomassa tai saunahalkopinossa pätkittynä. Näin meitä on moneksi

Nyt tehdään ihan oma otsikko heinäseipäästä, jookos.

Kiva kuulla erilaisia mielipiteitä tässä asiassa. Tämähän on vasta suunnitelmaa. Illalla minulle tuotiin seipäät, ja kun tuojat oli kahvitettu, menin pihalle "kokeilemaan", miten onnistuisi noiden pystytys (ei nääs satanut!). Ajattelin ensin vaan laittaa nuo pystypuut maahan rautakangella, mutta enpä malttanut olla tekemättä lisää. Hakiessani oikeaa kaltevuutta (oli muuten aika hankalaa), sidoin aidakset väliaikaisesti rautalangalla, jotta pysyisivät kohdallaan. Vajaa neljä tuntia tässä hurahti ja otin kuvan illalla puoli kaksitoista. Nyt sitä on parempi tarkastella ja huomata viat ja puutteet. (Vielä on siirrettävä koiraverkko tästä edestä tuonne taakse, ja klematikset myös on siirrettävä taaksepäin.) Tuumailen tässä, että pitää muutamaa pidempää seivästä vähän pätkäistä ja ...sanokaapa tekin korjausehdotuksia, sillä nyt se vielä on mahdollista. Eli auttakaa minnuu

Tosi kiva idea aurinko seiväsaita! (Kuva on taas rakeinen, eilen osa kuvista oli jo parempia, lieneekö ukkosilma kuvissakin vikana?!) Kannattaa muuten miettiä ennen kuin seipäät painaa maahan tämä lahoamisongelma eli joko polttaa päät, lamennettu tervaus tai kyllästysaine seipien päihin, niin saa vahvan aidan, käytiin viime perjantaina Kauppilan umpipihalla Laitilassa (näkemisen arvoinen kohde, talo oli meidän talon ikäinen eli 1867, siksi yhtäläisyyksiä oli paljon, tosi kiva katsella, kannattaa käydä kauempaakin) niin piti sanomani, että siellä kiersi vanha riukuaita, jossa oli mustaksi poltettu se pää joka painuu maan sisään, näin tehtiin ennen vanhaan.

Tuohon seipäiden pituus ehdotukseen, itse katkaisisin aika saman pituisiksi tulee kauniimpihymy!
Kaunista naurua Kaunista naurua Memulille Työniloa!

Nyt täytyy ottaa hiven sanat takaisin, kyllä tuo pieni eripituisuus minkä nyt näkee kuvassa tekee muuten aitoutta, ajattelin tässä, että jos ne ovat jotain 50 cm eri pituisia, mutta eivät kai sentään.
Kaunista, kun eivät mene millilleen samaan kohtaan AITOA KAUNEUTTAnaurua!

No sain vahvistusta tälle pähkäilylleni, jotta olisiko sittenkin ns.luonnollisemman näköinen eripituisena, kun se ei ole muutenkaan tehty kaikkien sääntöjen mukaan, vaan ihan näppi- ja silmätuntumalla. Mutta vaikka se onkin vähän tuommonen luomu, niin omasta pihasta katseltuna minä tykkään siitä nyt jo ihan kauhiast ja pelkään jo etukäteen, koska se lahoaa. Seipäiden päät oli kyllä joskus käsitelty jollain suojalla, mutta ei taida riittää. Olisi pitänyt kuumentaa päät ja tervata ne, mutta taas olin liian hätäinen. En siis viitsi purkaa enään. Nyt vain funtsin, miten saan nuo kärhöt irrotettua tuosta verkkoaidasta..

Tämä on vielä kovin ei-valmis, mutta se päätty Jepun-hauvelin aitauksen porttiin. Portti on jäänyt auki.Eli verkkoaita kiertää kuusiaidan läheltä ja on aika iso alue. Otin kuvan aamulla, mutta kovin huono, toivottavasti erottuu.

Ja juu, ja seiväsaidasta puuttuu vielä oikeasta yläkulmasta pala, kun en viitsinyt enää sahailla yöllä.

Voi jummi jammi kuinka hieno (täytyy lainata mieheni sanoja..."se sopii siihen kuin sialle otsatukka", näin hän sanoo aina kun olen tehnyt käsilläni jotakin super-mageeta asetelmaa, silloin mulle tulee tällainen olo: naurua sydän kukkanen, tällaista oloa Memulillekkin haluan siis toivottaa aidan tekoon).

En tiedä paikkaa parempaa, johon tällainen aitaus sopii, se todella SOPII Memulin rehevään pihaan, saat olla IkiOnnellinen tällaisesta tiluksesta.

Mie tykkään kanssa. Parempi käytössä kun polttopuina.

Aita on tosiaan hieno ja sopii Memulin pihan tunnelmaan oikein hyvin.

No kiitos kun tykkäätte, minulle tuli taas jatkamisen ilo! Tässä vähän selvennystä tästä kohdasta. Tuon Tuivion takana on vielä tilaa, eli nurmialue, jossa vielä tälläinen kuvassa oleva räätikäslaatikko. (Noita ensin aseteltuja keppejä ei kannata katso, sillä ne ovat kaarevassa muodossa ja olivat hankala toteuttaa, joten oikaisin tämän kohdan, näkyy seuraavassa kuvassa.)

tässä ihan liki kuva. Viiva on tuo uuden aidan paikka, jonka oikaisin suoraan, mutta silti vinosti. no-jaaNuo Klematisympyrät pitää siirtää ja otaa tuo kolmioon jäävä aitaus pois ja siirtä se kulkemaan heinäseiväsaidan takaa. Laitan yhden Klematislaatikon tuon portin ja aidan kulmaan ja jonkun levähdysistumapaikan uuden aidan eteen. -ehkä. Pitää tarkastella ja miettiä, kun ensin aita on valmis. Mutta nyt minua askarruttaa se, että olenko latonut seipäät liian korkeaksi, eli pitäisi aidaksien olla matalammalla ja velä vähän enemmän kenossa vasemmalle?

Memuli, minusta tuo aita on juuri sopivan korkuinen, älä vaan mataloi sitä tuleehan siihen kärhöjä jotka tarvitsee tukea. Tuolla vinoudella se ei ole risuaidan näköistä vaan kauniimpi.

Voi kiitos nemesia! Niin minä itsekin ajattelin, nyt kun olen tarpeeksi kauan tarkastellut tätä hahmotelmaani. Eli jos ei sataisi, niin saisin tehtyä sen loppuun asti. Löysin vielä yhdestä kirjasta kauniin sermin mallin, sovellan sitä ja käytän siihen ohutta seivästä ja pajua, innosta puhkuen odotan koska pääsen töihin käsiksi! Ja sitten sen vesitynnyrin naamiointi vielä...

Jaa nemesialta piti vielä kysyä, koska olet kärhöihminen, kuten myös temskukka (komian kärhökiviaidan omistaja) ja monet muutkin teistä, että pystyykö kärhö ottamaan kiinni tuohon vinoseipääseen (vaikka ohjaamalla sitä siihen ympärille), vai tarvitseeko se ohuemman tuet, verkon, narun tms? Minullehan tuo kärhö on ihan uusi tuttavuus, ensimmäistä kesää.

Memuli, kuka tuo viimeisimmän kuvasi kärhö on? Mulla kastaa samannäköistä ja olis kiva saada sille nimi.