Aitoamaryllis (Amaryllis belladonna), Amaryllis

Paras olis siis varmaan “hylätä” ne kesäksi pihalle.

Oikaisen vähän Bella Donna on Aitoamaryllis. Se ei ole Ritarinkukka… siis nänpäin se menee.

Bella Donnaa saa jo suomestakin, etenkin kesäaikaan näitä näkee myynnissä. Sinänsä ei siis enää mikään harvinaisuus.

Ulkomailta ostettaessa irtosipuleita, kasvit ovat monesti suoraan luonnosta kerättyjä, mikä ei ole hyvä asia. Kannattaa mielestäni suosia ostopäätöksissään viljeltyjä sipuleita.

Oon näköjää helmikuussa 2011 hankkinut nää belladonnani ja nyt on tullut aika jakaa ne kun purkit on niin soikeena et hyvä jos saan noi möntit irti vielä. Ens viikonloppuna ajattelin tähän touhuun ryhtyä. Tarkoittaa sitä että muutama koditon aitoamaryllis olis tyrkyllä. 

Koiruus HEP!

Samoin hep !! Laitan yv.tä vähän myöhemmin.

Nyt on soikeieksi menneistä purkeista saatu vihdoin riuhdottua sipulit irti ja sain ne jopa toisistaan erilleen. Yhdelle halukkaalle olis vielä jos joku haluaa. 

Koiruus, hep amaryllikselle :slight_smile:

No nyt on kodit kaikilla :smiley:

Minkäs laiseen multaan Belladonnan sipuli istutetaan ??

Koiruudelta saatu sipuli olikin sitt terhakka sellainen, nyt jo puskenu 3 uutta lehtee ja lisää näkyy olevan tulossa.

Kotiin jääneet belladonnat viettää kesän ulkona ja on niinkun niistä ei olis mitään poistettukaan

kuva

Yksi maailmalle lähtenyt voi myös oikein hyvin, oli jo jonkun aikaa ulkona mutta nyt jo viikkokausia sisällä, pois pahasta kylmästä maailmasta.

Täällä myös Belladonna voi oikein hyvin. Eilen siirsin sen ulos muiden amaryllisten kaveriksi lämpimälle seinustalle odottelemaan kesäisempiä kelejä :slight_smile:

Täältähän tämä aito amaryllis belladonna ketju löytyi. 

Minulla on perintönä tullutta amaryllistä, jotka taistelevat sitkeästi vuodesta toiseen elämästään. Lapsuudesta muistan, että mummulla ne kukkivat silloin tällöin; ihan omaan tahtiinsa ilman mitään kommervenkkejä. Mummu kuoli vuonna 1976, jonka jälkeen amarylliskasvusto jäi setäni hoitoon. Setä poistui ajasta ikuisuuteen 1998, jonka jälkeen kukkapurkki periytyi minulle. Olen meistä kolmesta kai se huonoin hoitaja, koska en ole saanut edes kasvustoa kunnolla rehevöitymään. Mutta henki on sipuleissa yhä. Välillä lakastutaan, välillä viherretään, hääviltä ei näytä koskaan :smiley: .Pois en silti heitä. Voihan se olla, että jonakin päivänä tapahtuu jokin loistelias käänne ja saan amarylliksen nousemaan uuteen kukoistukseen.

Mitenkäs kun muistelen että muorit otti kuulema ennen vanhaan pellatonnaa kolotuksiinsa? liekö se ollut ihan tuota itteään, oikeaa Belladonnaa?

Myydäänkö suomessa niitä sipuleita? 

Just hain postista. Azorista lähetettiin.

Amaryllis Belladonna.

Hyvin nuo on tehnyt juuret. Pesin nuo ja tökkäsin suoraan koskeaan multaan. 
Todellakin pienet sipulit, josta tulee mieleeni hyasintti.

Azoreilta lähetetty.

Oho, ne on menossa lepoon. Lepäileekö ne lämmin paikassa?