Aitoamaryllis (Amaryllis belladonna), Amaryllis

Minun Belladonnat ei ole vielä työntänyt mitään. Tarkistin juuria ja kyllä siellä oli valkeat juuret kunnossa.

Olen ihan täpinnöissä, kun näin vihdoin vihreetä. :hugs: Toinen vielä lepäilee.

Oho’ onpa tärähtynyt kuva tai tarkentaminen ei ollut kohdalla.

Koska suomesta ei löydy kunnon ohjetta Belladonnasta, niin piti etsiä kansainvälisien sivuilta apua.

Eli Belladonna pitää lepoa koko kesän ja auringon pitää lämmittää sipuleita, jotta ne saa riittävästi energiaa.
Syksyn sade innostaa Belladonnat kukkimaan ja tuoksu on “huumaava”.

Toinenkin on herännyt. :hugs:

Nyt ne kumpikin työntää juuria ruukun pohjasta. Nätit lehdet on tulleet, mutta vielä ne on pieniä lehtiä, mutta eikös Belladonnan pitäisi ensin työntää kukkanuput?

Okay. Yksinään höpötän täällä.

Aitoamaryllis Belladonnat teki vain lehtiä. Täytynee keväällä istuttaa syvemmälle.
Sipulit on todellakin niin pieniä kuin hajusintillä. Todella kapeat lehdet n. 2cm.

Et sinä ihan yksinäs ole Pepi’ kyllä täällä aina luetaan…
Paha sanoa tuohon mitään oleellista kun ei ittellä ole moista elättiä. :slight_smile:

Niin sen verran vain osaan ehkä jotain kokemuksestani sanoa, lieneekö se sitten väärä vai oikea on silti oma kokemukseni, että harvemmin olen kuullut kenenkään ilakoivan B.D:an kukkimisestaan palstoilla joilla olen vieraillut suomenmaassa, mutta älä silti luovuta!

nuo sipulit näyttävät lehtineen oikein tiitteriltä, jospa ne vielä innostuisivat kukkimaan. Taidat olla nuoremmuuttas’ (oletan) paremmin kielitaitoinen kuin minä. Oletko kenties lukenut ja saanut selville esim. netistä millaisessa maa-aineksessa nuo luonnossa kasvavat?

Minä lukasin tänään ohjeita ulkomaiden sivulta, kun suomesta ei löydy kunnon ohjetta.
Sipulit istutetaan oikein kuivaan multaan ja kaulakin pistetään piiloon. Multa voi olla esim kaktusmulta.

Nyt kun syksy on ohitse, niin nuo lehdet kuolee kevään loppupuolella ja sipulit menee lepoon. Sipulit pitää sijoittaa aurinkoon päin, koska sipulilla on runsaan juurissa vettä, niin se kestää hellettä.
Alkusyksyllä voi huijata sipulia, että vettä sataa ja se innostuu kukkimaan.

Nyt en muista missä vaiheessa pitää antaa lannoitetta, koska sipulien pitää kasvaa oikein runsaasti. :slightly_frowning_face:

Madeiralla olen katsellut, että sipulit ovat kokonaan peitossa. Sipulit kerää nyt lehdistä voimaa ja kukkivat sitten ilman lehtiä myöhemmin. Näin olen päätellyt, koska kukkiessa en nähnyt olevan lehtiä lainkaan. Minullakin on tuolla sekalaisten sipuleiden joukossa jokunen Bella Donna, mutta kukkimaan en niitä ole saanut.

Kaivelin joulu istutuksista kaksi amaryllis sipulia ja laitoin ne samaan koriin ja kukka aihiot leikkasin poikki ettei ala siemeniä duunaan. Nyt ne on autotallissa ja mietin kuin ne jatkossa parhaiten pärjää… viime vuonna unohdin kaikki 7 sipulaa kellariin ja kesällä nakkasin ne kompostiin.

Minä leikkasin ne pitkät todella kapeat lehdet lyhemmäksi, kun ne lehdet kaatuilee, jos en anna vettä joka päivä. Nyt ne on nätit.
Täytyy muistaa kuitenkin, että Amaryllis Belladonnalla ja Ritarinkukalla on eri hoito niillä kummallakin. Toinen tykkää helteestä ja toinen viileästä.

Voi hurja miten Belladonnat työntää juuria ruukun pohjasta. Kuinka korkea ruukku niillä pitäisi olla? 
Aiemmin istutin ne uudestaan ja pelkästään kaulat näkyy. Täytynee istuttaa nuo isompaan ruukkuun. 

Hyvin uusia lehtiä  pukkaa, joten luulisi niiden nauttivan. Ennen kesäkuuta pitäisi nuiden lehdet kuolla, jotta pääsevät nauttimaan lepoa.
Jos hyvin käy, niin nuo kukkivat elo - syyskuussa. :blush:

Nyt ilmeisesti belladonnat alkaa menemään lepoon, kun lehdet menee keltaiseksi. Lepo alkaa yleensä toukokuussa. 
Aiemmin istutin ne kummatkin korkeaan saviruukkuun. 

Luulin, että ne menee lepoon, kun tuli keltaisia lehtiä, mutta ne pukkaa uusia lehtiä. :thinking:

Ja taas minä kirjoitan tänne.

Tässä on aidot amaryllit.  Ne on pienessä ruukussa. Oho kuva hieman kärsinyt, kun muokkasin pinemmäksi.

Erotin sivuversot ja nyt ovat pienessä ruukussa kummatkin. Vielä kolmas on tulossa, mutta saa vielä kasvaa emon sylissä.

Yleensä kesän lopussa, koska ne tykkää helteestä.

AmarineBellavidan kun vein takaisin viileälle ikkunalle, niin nyt se työntää jotain. Pitäisiköhän viedä ne aidot Amaryllitkin sinne.

AmarineBellavida on risteytetty amarylliksen ja nerinen kanssa.