Mikä siinä on, kun lehtien reunat kuivuu ruskeaksi. Olen suihkuttanut vettä joka päivä, jotta ötökät eivät siihen iske. Lehtiä putoilee, mutta tekee uusia lehtiä. Saa nähdä onko hedelmä tulossa siihen tyveen, kun siellä on joku “pallo” lehden ja varren välissä.
Viikko sitten huomasin, että siellä oli vihannespunkit, mutta eivät kerinneet tehdä verkkoa, kun suihkutin myrkkyä niihin. Myrkky on lehdille turvallinen.
2 niistä pistokkaista lähtivät hyvään kasvuun ja saan niistä satoakin (ehkä) jossain vaiheessa.
Koko kesän olen pitänyt viikunaa ulkona ja ruokkinut vedellä jossa sitä vaaleenpunasta . Nyt pilkottaa
pari viikunan alkua oksissa .
En vaan tiedä, paljonko tuo kasvi kestää pitää ulkona, että pitääkö ottaa sisälle vasta, kun hallayöt
tulee.
Nää kasvaa ruukussa ja terassilla, että ovat vähän suojassa.
Otin kaupan viikunasta siemeniä, kolme niistä on itänyt ja ovat vajaan kymmenen senttiä korkeita. Onko kenelläkään kokemusta kuinka nopeasti kasvavat ja kuinka korkeaksi? Jostain luin että talvella niiden pitäisi olla hyvin viileässä ja pimeässä. Tuo pimeys minua kummastuttaa. Taitaa olla satotoiveet turhia…
Viime talvena viikuna pudotti lehtensä, oli viileässä. Keväällä leikkasin sen matalaksi ja oksat pois. Nyt se on noin 40 senttiä korkea ja lehdet vielä vihreänä ja pienempiä kuin viime vuonna. ajattelin kokeilla pysyykö lehdet talven yli lämpimässä. Jostain olen lukenut että kukka on hedelmän sisällä ja se tarvitsee jonkun tietyn pölyttäjän jolla on pitkä ase minkä se työntää kukan sisään, muuten ei tule hedelmää. §Mietinkin nyt että onko tuo totta ja onko kaupan viikunasta otetut siemenet tuollaista lajia… :) Ei sitä tietenkään leikata saisi jos odottaa satoa.