Aitoviikuna (Viikuna), Ficus carica

Laitoin kuivatusta viikunasta palat multaan ja nyt on yksi taimi saavuttanut vuoden iän ja 30 cm korkeuden. Sillä on ehkä kaveri, ellei se ole haarautunut heti alkuun, leikkaanko pois? Lähteekö pistokas kasvamaan paremmin mullassa vai vedessä? Milloin uskallan viedä kasvariin? Sillä on aika pienet lehdet, onko se jotain sellaista lajia, vai suureneeko ne siitä vielä? Pitääkö latvoa ja milloin? Ja oliko sopivaa aloittaa tämä otsikko, varmaan jossain huonekasvipuolella olen aikaisemmin siemenkasvatusta ihmetellyt. Onpa paha kyselyikä :slight_smile:

Mikähän Viikuna on kyseessä, onko se aitoviikuna? Pitäisi tuohon otsakkeeseen saada tieteellinen nimi myös   

"Noin viisi metriä korkeaksi kasvavaa paksurunkoista aitoviikunaa (F. carica) kasvatetaan varsinkin Välimeren maissa maukkaiden kukkalapakoidensa, viikunoiden, vuoksi. Sillä on sormihalkoiset, nahkeat lehdet. Kypsät viikunat ovat päärynän muotoisia, ja niissä on jopa 70 % sokeria"

Jaa juu, ei taitanut kuivahedelmäpussin kyljessä ihan tieteellistä nimeä olla, mutta jos nyt tuota aitoviikunaa veikkaisin, lehdet ei kyllä vielä mitenkään täsmää näkemiini oikeisiin puihin, mutta siis satotoiveissa sitä kasvattelen. Eli toivoisin, että olisi se aito.

Laitetaanko otsikkoon nimeksi aitoviikuna, ja jos vaikuttaa tulevan jotain muuta niin muutetaan sitten otsikkoa ? Kiinnostava kokeilu, ei taida kovin monia muita viikunan kuivatusta hedelmästä kasvattajia olla

Sopii. Kaupasta en kasvia löytänyt, enkä siemeniä, vaikken kyllä kauheasti yrittänyt. Vanhoissa keskusteluissa oli useampikin viikunaa kasvattanut, mutta liekö heille koskaan satoa tullut tai edes puut hengissä pysyneet. Talvettaminen tässä taitaa jatkossa ongelmaksi tulla.

Ainakin Järvenpään Pihapalvelussa oli myytävissä ihan sellainen ihmisenkokoinen viikunapuu ja luin jonkun saaneen pysymään hengissä jopa kylmäkasvihuoneessa suojattuna talven yli. Se sitten menettää lehtensä syksyllä ja näyttää kuolleelta jonkin aikaa, mutta ei pidä huolestua.

näyttääkö yhtään viikunalta, olen etsiskellyt tälle nimeä, kun lappu hukkui jo viime vuoden keväällä kun pistin siemenet itämään. oli talven kellarissa ja teki uudet lehdet nyt keväällä.

Kyllä se näyttää viikunalta :slight_smile: Mun viikunasta ei viikunaa tullut, onnistuin sen kuivattamaankin lopulta. Täytyy yrittää joskus uudelleen.

Viikunani ovat hyvin kasvaneet, alkukesällä oli tauko kasvussa kun vaihdoin mullat.

Mun viikunani ovat heränneet kevääseen jo, vaikka ovat +10-15 asteessa edelleenkin ja saavat pysyäkin siellä viileässä kevääseen saakka. Länsi ikkuna antaa näille vähän valoa.

Mun aitoviikunassa (ficus carica brown turkey) on nyt sitten vissiin noita kukkalapakoita, mitä Nuun laittamassa tekstissä mainittiin.

Millä ilveellä mä saan ne isoiksi? Onko vihjeitä aloittavalle viikunanviljelijälle???

Nimimerkillä: Tiedoton kukkalapakka

Eikös kellään ole viikunankasvatusneuvoja antaa?

Teen sitten itse tieteellistä tutkimusta ja tulen raportoimaan miten kävi lapakoille (ihana sana )

muoks. Kävin lukemassa viikunasivuilta, että viikunat kypsyvät vasta seuraavana kesänä kylmässä ilmastossa. Samoin on mun sitruunapuulla, paljon on raakileita, mutta värin saavat luultavasti vasta ensi kesänä.

Ei ole kukkinut vielä taitavat olla vielä niin nuoria mulla vielä.

Tarvitsisin idätysohjeita rautalangasta . Olen yrittänyt aitoviikunaa suoraan hedelmästä otetuista ja kuivatetuista siemenistä ilman tuloksia, 
ja nyt otin paketista kuivatun viikunan , leikkasin sen 4 osaan ja nakkasin multaan joskus viime vuoden joulukuun puolesvälissä,
mutta vielä ei ainakaan näy mitään. Mites tuota kastellaan, ettei ne viikunan palat mätäne?

Homma hanskas , kiitos Jadetsu :hehe:

Nostanpa  tämän ylös, sillä minulle on tulossa espanjasta aitoviikuna pistokaat ja aikomus parvekkeella kasvattaa. 

Kauanko muilla on kestänyt itämisessä? Laitoin tänään kuivatusta viikunasta muutaman siemenen multaan.

Minun viikuna pistokas  on alkanut versomaan. Ei tuo varsi ole nuin lyhkänen, vaan kuva otettu ylhäältäpäin.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/ad8ff166-6e7a-4e55-9e1d-9af6.png

Aitoviikunan lehtihangassa on joko varas tai kukan alku.
 Minulla ei ole kokemusta aitoviikunasta  ja siksi ihmettelen tuota.:thinking:

Eipä näytä kukkivan,  vaan ilmeisesti työntää herneen tai niin google näytti kuvan.

Sain kans 4 pistokaspuunpätkää aitoviikunasta, ja 3 niistä tekee lehteä.
Aikas ihania <3