Ei ole mullakaan, annesurfs. Ei akileijoissa eikä missään muissakaan ![]()
Ihan niin kuin me oltais kohtalotovereita monessa asiassa, Anita! :O)
Niinpä tuntuu ![]()
Ei niitä ulos kylvettyjä todellakaan sisään enää tuoda.
Ulkona itävät sitten kun itävät. Eikä mullakaan vielä ulkokylvöksissä mitään näy, yhdessäkään.
Lämmittämättömässä kasvarissa jotka pitää kylvöksiään (=esim. Kurpitsa?)ovat jo saaneet varmaan ihailla itäneitä taimia -mutta saavat myös olla tarkkana etteivät kylvökset pääse kuivamaan!
Tilasin Englannista pari tainta akileija Black Barlowia. Nyt jänskättää, milloin ne tulee! (Samalla kuin jouluruusut ja ne kaksi “mustaa” iiristä.)
Leviääkö akileija kukkapenkissä? Mun kylvöistä on noussut vasta yksi taimi joten alkoi mietityttää tuo kysymys. Jos muut siemenet eivät idä, niin varaanko penkkiin sille isomman alueen vai täytyykö keksiä jotain muutakin istutettavaa… varasin akileijoille aika ison alueen.
Moonlight, akileija leviää siemenistä - mutta ei välttämättä juuri kukkapenkissä eli sen siementaimet ilmestyvät milloin mistäkin. Voit toki siirtää siementaimia haluamaasi paikkaan ja siten huolehtia siitä, että penkissäsi on akileijaa. Mutta jos nyt sait vain yhden taimen aikaiseksi, ehkä kannattaa laittaa penkkiin jotain muuta, vaikkapa jotain kesäkukkaa - esim. sinisievikkiä tai unikkoja, jotka itävät hienosti maahan heitettyinä ja kevyesti peitettyinä - ei tarvitse esikasvattaa. Ensi vuonna voit sitten laittaa kesäkukkien tilalle akileijaa joko pihalta löytyvistä siementaimista tai uusista siemenkylvöistäsi.
Parhaat akilleijat löysin viime kesänä herukkapensaiden alta. Siis hyvinkin varjoisalta paikalta.
Kiitos valopää! Täytyy vielä tiirailla tuota astiaa mihin akileijat kylvin. Jos siellä vielä näkyisi elämää. Jos ei niin täytyy taas vetää mietintämyssy päähän.
Mitenkähän käy, kun Black Barlowilta oli taittunut niskat eli kukka ja vähän vartta irronnut matkalla, ja iskin sen märkään istutusmultaan. Voiko juurtua, vai onko turhaa?
Akileijan siementaimia nousee sieltä täältä. Eikä tietenkään aavistustakaan, minkä, kun eivät ole emonsa juurella. Mutta en valita, en! Nouskoon ja täyttäköön maan
Paitsi että on tunnustettava, että yhden taisin tänään jo vahingossa hävittää ![]()
Anita, ja siirrettyä niitä ei saakaan ja jos vaikka kuinka perkaa pois, niin vähän päästä on samassa paikassa uusi ja innokas kasvamassa.
Saa ne akileijatkin, jos ihan pikkuruisina siirtää. Niissä on semmoinen kunnon paalujuuri, joka pitää saada kokonaisena matkaan. Nimim. “akileijojen(kin) juoksuistuttaja” ![]()
ahaa, minä sitten vaan tajuan akilleijan olevan väärässä paikassa, kun se peittää jo puoli penkkiä. Siksi olen todennut, että ei liiku.
Minä olen ja kuullut, että akileijat ei tykkää siirtämisestä, mutta onneksi ne on melkein kaikki vielä niin pieniä, että ainakin osan niistä aion siirtää, kunhan saan penkin tehtyä. Osa saa puolivarjoisen paikan kasvina jäädä paahteiseen penkkiin
Minä kun haluan niitä kaikkialle
Ja jaetuista tai siirretyistä akileijoista viime kesänä LinneaH:lta saamani Black Barlow kukki pitkään ja kauniisti ja on nyt niin terhakkaa, että…
Minulla kaikki siirretyt akilleijat ovat lähteneet hyvin jatkokasvuun. Myös ne, joista paalujuuri on lähtenyt vain osittain matkaan. Viime kesänä siirsin isoja akilleijoja hellekelissä ja osasta kellastui lehtiä, mutta uudet kasvoivat hyvin pian tilalle.
Kuuluukos akileijakin tosiasiassa varjoisen paikan kasveihin? Minulla kasvaa nimittäin kuivassa, koko päivän aurinkoisessa penkissä
joten kannattaisikohan testata sen menestymistä muuallakin..? Tuossa paahteisessa paikassakin pärjää kyllä mielestäni ihan hyvin, leviääkin mukavasti ![]()
Ainakin tuo perus lehtoakileija kukkii hyvin varjoisemmassakin paikassa, mutta syväjuurisena kyllä pärjää paahteessakin.
Oikein tuuheat akilleijamättäät ovat nousseet kurtturuusuaidanteen varjon puolelle. Maa on alituiseen lehtikatteen peitossa, multa kevyehköä, en koskaan kastele kurtturuusujani.
Samoin hyvin terveet akilleijat ilmestyivät talon länsiseinän pätkälle liiterin oven lähelle, missä oli hyvin pitkään lankkujen ja pitkien lautojen varasto ja nuo kasvustot jäivät sinne puiden alustalle.
Kyllä siis minun tulkintani mukaan akilleija on vähintään puolivarjon kasvi :}
mulla rupeaa ensimmäiset akileijat kukkimaan,jessss!!!!!![]()
olisko kellään taas laittaa akileija kuvia, ne kun on mun lemppareitani
.