Akileijan tuholaiset

Meillä katosi talven aikana valkoinen akileija kokonaan yhdestä kohtaa. Viime kesänä siinä oli joku ötäkkä ja suihkuttelin sitä toluvedellä. En nähnyt mitään muuta kuin , että kasvista katosi lehdet ja rangat vain jäi pystyyn. Keväällä siitten ei ollut mitään muuta kuin tyhjä aukko. Muissakin akileijoissa oli samaa havaittavissa, mutta kuitenkin keväällä nousivat, tosin paljon pienenpänä kuin ennen.

Harmittaa tuo valkoinen, kun olin sen saanut lahjaksi, enkä ole samaa löytänyt mistään.

Nyt on mulla madot per****et siirtyneet jo vieressä oleviin syysleimuihin, ei riitä pelkkien akileijojen tuhoaminen. vihainen Tänään on pakko ehtiä ostamaan myrkkyä, madot ovat lihonneet jo huimiin mittoihin.

Muistelen viime vuonna ko. matojen käyneen pelargonioitteni kimppuun. Silloin taisin ottaa ne öttiäiset hengiltä kukkaraidilla. Niitä oli kyllä paljon vähemmän kun nyt, ja ehkä sitten ehdin viimeksi torjuntapuuhiin ajoissa, koska madot hävisivät sen siliän tien yhdellä myrkyttämisellä. Nyt niitä tuntuu tulevan kaksi uutta yhden liiskatun tilalle.. ärtynyt

Viime kesänä oli myöskin vihreitä matosia. Ne eivät kuitenkaan ihan kaikkea kukintaa estäneet, tässä yhden akileijan kukka kuin enkeli syödyssä akileijanrangossa:

Vaan nyt on toisenlainen akileijantuho iskenyt. Kukkia tuskin tulee lainkaan, nuput kuivettuvat aukeamatta. Lehtiä ei ole (vielä! ) syöty ollenkaan. Kuivuneista nupuista minulla ei ole kuvaa.

Voisiko olla paleltumavamma toukokuun yöpakkasista? Samaa vaivaa näyttäisi olevan aika monella kasvilla. Juhannusruusunkin kukat ovat jotenkin kituiliaita.

Jotensaki tuollainen oli minulla viimekesänä ja talvi teki lopullisen tuhon....

Täytyypä ilmoittautua tuhottujen akileijojen kerhoon. Eilen havaitsin, että minun kaupunkipihan akileijan lehdet on syöty. En tiedä mikä ne on käynyt syömässä, kun en siellä mitään ole nähnyt. Nuppuja on, mutta tuskinpa nekään aukeaa kun ei enää lehtiä ole. Jos se nyt on kokonaan mennyttä niin sitten vähän pännii, koska se oli kerrassaan upean näköinen kelta-vaaleanpunaisen värinen ja tosi pitkillä kannuksilla. Eikä minulla ole mitään käsitystä mistä se on paikkaan alunperin edes tullut, että voisi edes hakea siemenöitä lisää.

"Tuhkasin" koko hurmaavan ison 2 neliön kukkapenkin.

Meillä samat taudinoireet kuin Maaonni kirjoitti. Pakkasta en voi täällä siitä syyttää. Vihreät madot saivat mäntysuopavettä niskaansa, mutta kukinta on mennyttä koska nuput ovat aivan kuivuneet

akileijan nuppuja kuivattaa akileijahyttysen toukka :(
avatkaa nuppu,siellä möngertää parin millin mittaisia keltaisia toukkia!
kaikki nuput ja kukat pitäisi polttaa !

tekemättä jää minulta ,illalla saavat kaikki Provadosuihkeen?

lehtiä syövät jonkin perhosen toukat...

Krääk!  Vihreiden matojen lisäksi vielä keltaisiakin! Lähden ja pistän palamaan.

Vihreiden ja keltaisten matojen yhdistelmä lienee iskenyt meillekin, kun nuput kuivuvat ja lehdet syödään. vihainenpuhetta Sanavarastossa ei ole riittävän ponnekkaita kirosanoja kuivailemaan tän hetken tuntemuksia.. Mä en kanssa ala mitään.

Akileijat poltettu ja töistä myöhästytty. "Puolihame ja platserikansa"  ei oikein ymmärtänyt kun palaverista myöhästyneenä selitin, et ku piti akileijat ja kaikenväriset madot polttaa.  Jälkeenpäin tajusin ettei he kai edes tienneet mikä on akileija.

Availin eilen pari kuivunutta nuppua, mutta niissä ei yllättäen ollutkaan yhtään matoa sisällä. oho Lienevätkö muuttuneet jo hyttysiksi tai jotain. Voikohan noita nuppuja kuivattaa joku muukin toukan lisäks??

En muuten löytänyt yhtään vihreääkään matoa, lienevätkö muuttaneet vihreimmille laitumille. Syötyään ensin akileijat kuoliaaksi.. vihainen Tölväsin annoksen myrkkyä sekaan kuitenkin, ihan vaan jos madot vaan lymyilivät jossain.

Niin, niistä mun akileijoista vielä. Tosiaan, ongelma näyttää olevan vain japaninkääpiössä, vaikka vieressä on lehtoakileijoja. Lehdissä ei näy mitään ongelmaa, nuput eivät vain aukea ollenkaan ja kuivuvat. Nyt siellä näyttää 3 nuppua sille, että ne aukeaisi, mutta saapi nyt sitten nähdä...

Voi harmisurullinen Saman totesin juuri äsken, kun kävin tarkistamassa akileijojani, ruskeat kuivuneet nuput, eikä ainuttakaan kukkaa puhkeamassa.

Avasin sitten minäkin ryttyisen, osin kuivuneen akileijan kukan, ja löytyihän sielä kasa syyllisiä. Ihan pieniä, parin millin pituisia kermankelllertäviä toukkia ja monta. Juuri ja juuri liikkuivat, jotta tajusin niiden olevan NIITÄ ihtiään ! Ja eikun akileijan kukat keräilyyn, raa''asti poikki naps, ja uuniin.

onkoha nää ny kui yleisiä kavereita? ajattelin et kannattaako akileijoja sit ollenkaa pitää

Niin ja ennenkaikkea haluaisin tietää, että onko tämä nyt sitten jokavuotinen vaiva? Ainakin oli meillä jo viimevuonna. Ja onko mitään ennaltaehkäisyä?

Ei ole maailmanlaajuinen vaiva, koskapa parin pihan päässä olevalla pihalla on vaikka miten paljon akileijoja, eikä ole öttösiä. Tsekkasin avaamalla yhden nupun siellä eikä löytynyt. Kukatkin/nuputkin ovat kaikki mallikelpoisen siistejä ulkomuodoltaankin. Omissani oli kaikissa, voi räkä ja räiskäys, että harmitti repiä pois !

Vaikka ihan perus-akileijaa, silti niin ihania:

Onko tuo nuppujen polttamisohje jokin konnankoukku tyhmille ? Eihän ne märät mitään pala. Eikös öttiäiset kuolisi, jos ne pistää pariksi viikoksi veteen upottaen, hautaa maahan, pakastaa muovipussissa ja ovat sitten kelvollisia roskikseen ?????? Minä ainakaan en saanut niitä kasvinosia palamaan, vaikka kuinka savustuspönttöön jääneiden hiilien päälle heittelin. Pitäisi olla kunnon roihut ja istua äärellä heittelemässä vähitellen.

Mielestäni kasvijätteitä ei saisi polttaa ruuanlaitto vermeissä.
Itse olen polttotynnyrissä polttanut jossa muutakin risua ja poltettavaa hävitän, mitä en vie pannuhuoneeseen.