meillä on kolme satsia poikasia, sitten poistin kaikki piilot, niin ei tule enää:)
Jotain ihania kierrekotiloita ilmestyi alkutalvesta, vaikka ei ole mitään uutta akvaariossa, mistä lie tullu, mutta ne on nättejä:)
Joku juttu niillekki pitänee keksiä, ku niitä tuntuu olevan koko ajan lisää, liika on liikaa.
Partamonneille käytössä oli hammasharja-abortti, eli piti pestä savikippo aina. Sitten sain tytöt ja pojat eri akvaarioihin.
Mun monni ukko suuttu jo siitä, että piilojen suu aukot käännettiin joko ylöspäin tai etulasiin:)
Välillä kyllä ihan kasvatan nuita poikaia, ku kaverin punakorva niistä niin tykkää.
Löysin täältä tällaisenkin ketjun. Täällä myös yksi akvaario harrastaja. Kotoa löytyy tällä hetkellä kaksi allasta. Toinen on 900l tankki ja toinen 100l poikas allas.
Tuossa tuo isompi allas joku aika sitten kuvattuna. Minulla on muuten kasvamassa sinileukakirjoahvenen poikasia jos joku on vailla =)
Kaunis. Mulla on ollut kolme allasta samaan aikaan, 250l, 110l ja 50l. Nyt ei yhtään. Iso ois tallessa ja pienin myös. Välillä tulee mieleen, että jos perustais uudestaan, mut vielä olen jättäny.
Kuinka suureks kasvaa tämä sinileuka?
Minulla on altaita ollut pian 30 vuotta. Välillä ollut vuosi-pari että purkit ollut paketissa mutta aina ne pitää uudelleen laittaa. Joskus oli kerralla kolmisen kymmentä allasta kotona, plus töissä sata allasta lisää . Se on jo elämäntapa, vähän niinkuin nuo koiratkin .
Sinileukakirjoahven uros kasvaa noin 12 cm ja naaras vähän pienempo. Hirmusen lempeä ja kaunis kala..paitsi tietty kun kutee niin pitää poikasistaan huolen silloin. Sopii seura akvaarioon hyvin.
Tässä kuvassa toi meidän uros.
Olikos toi kirjoahven semmonen, joka tekee semmosia kuplapesiä? Siskolla oli kirjoahven ja muistaisin jotain tuommosta. Vai oliko se labyrinttikalan ominaisuus? Noi kirjoahvenet on kyllä kauniita otuksia.
Labyrintti kalat (rihmakalat/taistelukalat jne) tekevät kuplapesiä. Kirjoahvenet kaivavat joko kuopan, tai munivat onkaloihin. Meillä näitten kutu onnistuu aina sata prosenttisesti…poikasia tulee paljon,mutta annan niiden olla jolloin luonto hoitaa normaalin poistuman. Muut siis syövät pois.
Tammikuussa otin satsin poikasia kasvamaan ja nyt niitä on tuolla aikamoinen läjä ,jotain 1,5cm kokoisia. Eivät siis vielä valmiita uuteen kotiin,mutta kevään aikana =)
Jahans, täällä visssiin ei saa pahemmin myydä,mutta mainitsen että tuo minun “pikkuinen” 860l allas on myytävänä.Jos tiiäette että joku on vailla niin saa huikata.Kerron sitten tarkemmin yskityiskohdat =). En millään siitä raaskisi luopua ,mutta pakko.
Kaikkee sitä tulee luvattua jälkikasvulle ja nyt on akvaarioharrastus alkamassa. Poika on ruinannut kääpiökynsisammakoita ja joululahjaksi ostettiin sitten 54l akvaariosetti, johon olisi tarkoitus laittaa kaksi sammakkoa asumaan. Tänään sinne laitettiin vedet, pohjahiekkaa, kiviä, juurakoita ja muutamia kasveja. Netistä luin kaikenmaailman ohjeita akvaarion kypsyttyelystä, mutta kaupassa sanottiin ettei se ole tarpeen ja ne sammakot voisi laittaa sinne jo ensi viikolla.
Onkohan tuollaiset kypsyttelyt ym. tarpeen näille sammakoille vai onko se jotain hifistelyä? Kun noita akvaarioaiheisia keskustelufoorumeita lukee, niin ihan kauhistuu, että onko kaikki niin monimutkaista ja meidän noviisien homma on ihan tuhoon tuomittua.
Poika on luvannut hoitaa akvaarionsa itse, mutta pelkään pahoin, että minun on huolehdittava siitä, tai muuten meillä on pian jonkin sortin levälampi.
Genesee, miun kokemuksen mukaan se jää sun hoidettavaksi muutaman viikon päästä, sorry vaan !
Saatte pitää mua vaikka minkälaisena mutta lapset vaatii kaikenlaista eikä niiden toiveita tarvitse, eikä pidäkkään aina toteutaa!
Ainoalleen tulee antaneeksi kaiken mitä se haluaa.
Poika ei halunnut joulahjaksi mitään, mutta on puhunut pitkään, että haluais jonkun akvaario- tai terraariolemmikin. Tää lapsi on jo lukion ekalla ja on kasvatellut tähän asti huoneessaan kenttäsirkkoja ja saanut ne lisääntymäänkin, joten jotain toivoa on, että ainakin yrittää huolehtia sammakoistaan. Minun pitää kuitenkin vahtia hommaa, niin että se lähtee käyntiin ja rutiinit tulee tutuiksi.
Itse oisin kans halunnut nuorena akvaarion, mutta en uskaltanut sitä hommata kun kaikki vaikutti niin monimutkaiselta ja ois vaatinut enemmän rahaakin kuin mulla oli käytössä.
Ei akvaariot ole mitään ylempää salatiedettä… vaatii puhtaanapitoa ja raikasta vettä. Kun kerran saa veden bakteeritasapainon toimimaan niin sitten onkin enää kyse tuon kokoisessa akvaariossa 4-6 kertaa vuodessa osittainen veden vaihto pohjasakkojen poiston yhteydessä.
Mul on ollu joskus 3akvaarioo 300l 500l ja 603l Kiekkokaloja, Lehtikaloja, Tapparakaloja, Kardinaalitetroja, Helmiripsimonneja, Leväbarbeja,Helmipartamonneja…Kasveja Miekkalehtii, Jaavansammalta, Jaavansaniaista, ymmm… Alkaa nimet unohtuu ku on jo vuosia-aikaa akvaarion harrastuksesta.
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Miun sydän itkee verta. Juuri möin 2kk sit meiän 900l altaan pois. Ei mahtuis uuteen kotiin . Akvaarioita ollut yli 30v. Ja ammatti myös
Koko illan oon lukenu netistä kaikenlaista akvaarioista ja sammakoista ja nyt pää on aivan sekaisin. Vesi kai täytyy näille vaihtaa osittain parin viikon välein ja kyseessä on siis 54 litraa, eli pieni lipaston päälle sopiva purkki, johon voi kai just ja just laittaa pari kääpiökynsisammakkoa. Settiin kuului suodatin, mutta sitä ei voi säätää ja sen virtaus saattaa olla noille sampeille liian kova. Sammakoita voisi pitää ilman suodatintakin, mutta sitten sitä vettä joutuu lantraamaan jatkuvasti, joten pitänee etsiä säädettävä suodatin.
Semmonen 900 litrainen olis aivan mahtava, mutta mua on aina pelottanut mahdolliset vesivahingot noiden akvaarioiden kanssa. Alakerrassa takkahuoneen yhteydessä ois kyllä tyhjillään oleva 3x7m uima-allas, johon sopisi muutama tankki, jos harrastus alkaa kiinnostamaan. Siellä ei ois väliä vaikka vähän vesi loiskuisikin . Sinne altaan pohjalle on kyllä aika kiipiminen, joten en ole edes ottanut sitä taimikasvatuskäyttöön vaikka se on monta kertaa ollut mielessä.
Näin siistiltä se akvaario muutamine kasveineen näyttää tällähetkellä.
Yhtään ei siis tiedetä onko homma tehty mitenkään oikein, mutta eiköhän sitä saadaa oppia kantapään kautta...
Mitä isompi akvaario sen helppohoitoisempi. Kotivakuutus kannattaa tarkistaa että kattaa myös akvaarion. Lastulevylipaston päälle ei kannata laittaa pientäkään, painaa jonkin verran.
Alkuvaiheen leväogelmassa ennenkuin tasaantuu on karvalehti hyvä kasvi. Kasvaa nopeasti ja käyttää ravinteita pois. Toisaalta hävisi täältä taas kokonaan kun tuli puutos.
Tehtiin uusi oviaukko ja akvat päätyivät samaan tyhjään pojan huoneeseen. Kunhan väki vähenee niin vain 500-litrainen saa jäädä.
Tuo teräskoukku mikä näkyy on plekon ruokintalaite. Kesäkurpitsapala kelluu muuten. Isommassa on melkein 30-senttinen krokotiilipelko, lonkuttaa tyhjää koukkua mielenosoituksellisesti.
Onko noi ns ulkosuodattimet Eheim:in suodattimia,?
Ainankin joissakin malleissa oli lämmityskierukka niiden sisällä.
Uutena maksoivat ns mansikoita.
Alkuperäinen kirjoittaja: David2