Meillä sinilevä alkaa luovuttamaan. Lopetin kasvien nestemäisen lannoittamisen (pohjassa on kestolannoite), pienensin valoitusaikaa 10 tuntiin ja teen nyt suodattimen ja pohjan puhdistamisen eri aikaan (enkä muuten enää niin usein tai hyvin kuin ennen). Eli vähemmällä hoidolla paremmin voiva allas. Jee jee!
Tuo vedenhaihdutus on muuten jännä ilmiö. Meidän 100 litrasessa on niin iso pinnan ala kun pohja on 100x30 että vettä haihtuu varmaan sen takia paljon, virtauskin on aika voimakasta pinnassa. Ennen vettä haihtui iso ämpärillinen viikkoon, nyt laitettiin altaan avonaiseen etureunaan lauta, (ettei kissat ongi enää kaloja) niin haihtuvuus putosi melkein puoleen.
Hieman hätkäytti, kun äitini synttäreiltä kotiuduttuamme huomasin akvaarion nurkassa epämääräisen mytyn, joka tarkemmin katsoen oli marmorirapumme kuori. Jätin kuoren akvaarioon, koska olen kuullut rapujen syövän vanhan kuorensa. Miestä harmitti, ettei hän nähnyt kuoren vaihtoa. Rapu on ollut meillä kolme kuukautta ja tämä oli ensimmäinen kuoren vaihto.
nyt alkaa kyllä polttamaan NIIN akvaariokuume…taas… Nyt ollut väliä kolme vuotta kun viimeksi oli oma… mistähän sitä tähän tuskaan saisikaan kohtuullisella hinnalla enemmän ison puoleisen akvaarion, lisukkeilla ja ilman kaloja :O)))
huuto.net ja sitten kauppojen ilmotustauluilla voi bongata kivoja edullisia altaita. www.aqua-web.org
Ainiin lemmikkieläinliikkeitten ilmotustauluilta myös.
Toi tuska on karmee kun se iskee
joo…niipä on… tuskaksi voi hyvin sanoa!!! Nyt kun ‘pakon’ edessä joutunut olemaan ilman edellistä 320l akvaariota…on halu kasvanut kestämättömäksi ja pitäisi saada nyt ainakin se 400l!!!
Voisin itsekin ilmoittautua akvaarioharrastajaksi. Kaksi allasta löytyy, 95 litrainen ja 30 litrainen sukarapula. Onko täällä kellään sukarapuja?
Kirsikkasukarapusia löytyy 100 litrasesta varmaan puol miljuunaa ja mehiläissukiksia enää vaan muutama.
Joskus oli vaaleansinisiä ja red sherryjä sekä rainbowsukiksia.
Keitän entisiä kiviä 10 litran kattilassa uuteen 330 litran akvaarioon, punakorvien paratiisi valmisteilla. Entinen 250 litrainen (nyt pääsi kukkien kasvatukseen valoineen) ja ulkokäyttöön kesällä on 400 litrainen.
Uskomaton tuuri, maksoi vain 30€ kierrätyskeskuksessa, just tullut ja tilanpuutteen/särkymisvaaran vuoksi hinnoiteltu.
Onko jollain halua saada albiinoja partaimumonneja, poikasia siis? Ei minulla vaan P-A:n poikaystävän kotona olisi sellaisia.
Nostan kysymystä! Poikaset ovat Lahden lähellä.
Koitin laittaa ilmoitusta akvaarion myynnistä tuonne Pörssiin, mutta en keksinyt oikeaa paikkaa . Siis jos joku Tampereen / Huittisten / Ikaalisten / Urjalan tienoilla (tai kauempanakin, hinta ei ole ihan mahdoton) miettii akvaarion hankintaa, voi ottaa yhteyttä viestillä minulle. Vesitila on 240 litraa ja paljon muuta tietoa löytyy toisesta paikasta netissä. Huom, tämä viimeisin on vasta 3-4 vuotta käytetty mutta kunto alkaa repsottaa.
eltsu, mulle kelpais monnit:) Laitatko viestiä?
Meillä on jo akvaario hankittuna, mutta kalat ja kasvit puuttuu, olisiko antaa kasveista pistokkaita?
Tällaista pintakasvia…(nimestä ei ole tietoa,siksi linkkasin kuvan)
…on vaikka kuinka,kovasti sitten leviää
Täälläpä ilmoittautuu yksi akvaristi ja kaiken lisäksi olen ihan keltanokka tällä sivustolla.
Itseltä löytyy olohuoneesta 180-litrainen seurala ja eteisestä 60-litrainen. Mulla on ollu akvaario ala-asteelta saakka ja harrastus on ollut välillä vähän taka-alalla, mutta tänä keväänä olen innostunut uudelleen taas todenteolla.
Akvaarioista löytyy mm. miekkapyrstöjä (180-litraisessa) sekä kiilakylkiä, piikkisilmiä ja taistelukala (60-litraisessa).
Pistia on yks viimesistä kasveista jota akvaarioon laitan! Ekana yks sitten kaksi sitten kohta jo akvaario täynnä sitä Miulla oli akvaharrastus hetken aikaan jäissä ja tällä hetkellä allasta pitää kotinaan kaksi kappaletta sinirapuja. Kasveja piäis sinne hankkia ja kaloja. Harkinnassa platyjä
Noi marmoriravut on kyllä kauniita. Mies olis halunnut semmoisen mutta mie en. Punaravut on myös semmoisia joita on akvaan ihan pakko saada.
Toi on niin totta!!Mulla on pistiaa riesaks asti,joka viikko otan n.kourallisen huonoja pois ja taas viikon päästä on pinta täys uusii…:((
Nyt on akvaarioon saapunut punarapu kahden siniravun seuraksi. Samalla kaupasta tarttui mukaan 6 platyn parvi jota on tarkoistus kasvattaapariinkymmeneen saakka