…kun ei tullut puheeksi…olisipa ollut näyttöä eli varoittavaa esimerkkiä Heksulle
No höps, minä oon fiksuna tällänny sitä just edustuspaikkaan! Ihan syynä se, kun ei muka muutakaan just silloin ollut..olen jo henkisesti varautunut siirtämään, tosin saa lukea myös siitä, että siementää kovin.(Mutta pikkasen napottaa minulla muutenkin tuo kirjatietoisuus, vähän tässä jo oppinut miten erilaista se käytäntö sitten oikeasti on..)
Yrittänyttä ei laiteta...kantapään kautta....suomalainen ei usko ennenkuin näkee....(jokaisella on oikeus omiin "virheisiinsä");-DD
Itse asiassa tulin laittaneeksi tänä kesänä kirjovuohenputkea ja rauniokilkkaa, eikös nekin kuulune samaan sarjaan ainakin siinä kohtaa, kun niistä pitäisi päästä eroon.
Mulle ei oo olemassa kasveja, jotka on pahoja leviämään, vain sellaisia, jotka on hyviä leviämään, mutta alaskankleitonia tuli kyllä vahingossa. Taimipussissa (siis kaupan) oli muuta kuin piti ja jouduin jo täällä kyselemään, mikä tää rikkis on. Siitä asti on asustanut pihanperän varapenkissä puitten välissä, mutta vähän aikaa sitten siirtelin sitä pohjoisseinustan saniaisten alle. Itse asiassa olen jo tykästynyt siihen, kun se kukkii ahkerasti valkoisena mattona lähes umpivarjossa. Mulla on kyllä kukkinut kaiken kesää, mutta siemenvarret tietysti tekevät sen loppukesällä vähemmän edustavaksi. Helppo kitkeä, jos kyllästyy, mutta taimia voi nousta, jos on antanut siementää.
Terkkuja RitvaL:lle! Minun ensimmäisen penttiheppauksen tulos omenapuun alla
Heksu, nyt on ainakin nätti. Kerro sitten kuulumisia, miten se pihaasi valloittaa
Hyvin valloittaa, siirsin nämä viime loppukesästä tähän, ja nyt molempien vieressä on, hmm, reilun ruokalautasellisen kokoinen alue pikkutaimia. Ja saman verran siellä, mistä siirsin
Heksu, toisaalta taimet on helppo kitkeä pieninä pois, jos valloittaa liikaa…
Enhän minä nyt sitä kitkemään ala (vielä), päinvastoin olen tehnyt sille tilaa monta neliötä kun olen haaveillut sellaisesta kleitoniamatosta
Ja ajattelin siirtää tuonne syreeniaidanteenkin alle…
Sitä samaa, aarikaupalla (no ei ehkä ihan) olisi tilaa levittäytyä, vaan ei ole ymmätänyt vielä ensimmäistäkään neliötä täyttää, onneksi nyt sain siihen vähän apuvoimia. Mulla on nyt molempia värejä.
Alaskankleitonia kukkii todellakin koko kesän, kasvaa melkein paikassa kuin paikassa, metsässäkin. Jostakin penkkiin kulkeutui myös toinen kleitonia…
Claytonia perfoliata -salaattikleitonia-
Lehtiä voi kuulemma käyttää salaatissa…en kyllä rohjennut maistaa vielä.
Onpa hauskan näköinen, vaikuttaako yhtä leviäväiseltä kuin alaskankleitonia?
Alaskankleitonian runsautta
Salaattikleitonia ei taida levitä ihan niin paljon kuin alaskanmalli,tai en osaa sanoa sillä olenhan voinut keväällä ne alaskankleitoniana nyppiä pois, kun olen yrittänyt pitää tuota penkkiä kleitoniavapaana. Kahtena kesänä on tuossa kasvanut, ja saa nyt ollakin, vinkeä veikko.
Saisikohan tuosta salaattikleitoniasta kerättyä siemeniä :)?
Olisi kiva lisä yrttipenkkiin.
Minäpä kurkkaisen onko siellä mitään jäljellä, minusta ei ole niin runsaskukkainen kuin kaverinsa…enpä taas ajatellut lehtiä pidemmälle…pöh!
Mulla on varmaan nuo salaattikleitoniat kuolleet kuivuuteen, vaikka siemenpussissa kyllä käskettiin karuun paikkaan kylvämään, mutta rajansa kai kaikella. Toivottavasti ehtivät siementämään, jos ensi vuonna olisi paremmat olot. Ne muutamat alaskankleitoniatkin ovat aivan henkihieverissä, mutta onneksi nyt on tullut vähän vettä.
Hupsan, pitäisköhän mun vielä yrittää siirtää tuo alaskankleitonia pois tuolta uudesta kukkapenkistä? Nyt vasta tänne tulin, ja luin hyvästä leviämisestä. Ihana se kyllä on! Niin on kauniisti kukkinut ihan koko tämän helteisen kesän. Herkkä ja kaunis. Olisi tietysti omiaan jossain omenapuun alla, missä sen saisi leikkurilla pidettyä aisoissa.