Alaskankleitonia on kova leviämään kukkapenkissä ja peittää herkästi pienemmät kukat alleen.
Lähikuva kukasta.
Jösses, täällä kasvoi tuota yhdessä kukkapenkissä ihan vaivaksi asti toissa kesänä. Tein hiki hatussa töitä että sain sen pois. Luulin rikkaruohoksi.
Hii, onhan se: kasvi, joka on väärässä paikassa. Ilmiselvä rikkaruoho siis.
Heips!
Ovatko kaikki sitä mieltä, ettei kannata istuttaa varta vasten alaskankleitoniaa? Mun tekisi mieli laittaa sitä sireenipensasrivistön alle kasvamaan. Siinä ei ole mun mielestä mitään vaaraa, että pääsisi leviämään väärään paikkaan - paitsi naapurin puolelle . Oon yrittänyt koko kesän metsästää tätä karkulaista taimimyymälöistä, muttei ole löytynyt. Olisikohan se vinkki mulle olla hankkimatta ...
Minusta voit ihan hyvin syreenien juurelle tuota laittaa. Lähinnä perennapenkeissä se saattaa vallata muilta liian paljon tilaa.
En minäkään muista koskaan tuota nähneeni taimistoilla myynnissä, mutta kyllä sitä yleensä löytyy kirppareilta ja taimienvaihtotapahtumissa. Vanhoilla omakotialueilla sitä löytyy myös ja samoin siirtolapuutarha-alueilla.
Alaskankleitonia voisi olla omiaan pensaiden alle. Ei ainakaan meillä ole levinnyt edes toivotulla tavalla. Voi olla, ettet saa sitä taimimyymälöistä: kannattaa kysyä harrastajilta! Tai tilaa siemeniä esim. Jelittolta.
Kiitos tiedoista! Pitänee ruveta väijymään naapureiden pihoja entistä tarkemmin
Onkohan alaskankleitonia myrkyllinen? En ainakaan löydä mainintaa mistään...En taida kuitenkaan viitsiä itse toimia koekaniinina. Laittaisin sitä tuohon lasten leikkipaikan taakse, jossa voisi levitä ihan rauhassa.
Enpä usko että on myrkyllinen, joskus kuulin jostain että jotain kleitoniaa eskimot (tai muut tosi pohjoisen asukkaat) syövät koska siinä on paljon vitamiineja.. joten kun tuota alaskankleitoniaa pihassa oli silloin pilvin pimein niin tuli maisteltua lehti silloin ja tällöin. Ei lähtenyt henki eikä siitä näemmä päässyt syömällä eroon...
Kiitos Aronja! Toimit koekaniinina mun puolesta. Kleitoniat saavat sitten meillä uuden paikan ja turvallisen matkan päästä muita perennoja!
Minulla on alaskankleitoniaa purppuratuomien alla imiköiden ja kevätkaihonkukkien kanssa sulassa sovussa...tai ainakin melkein...muutaman kerran olen viimeisten kymmenen vuoden aikana ottanut ja raastanut kleitoniaa vähemmäksi. Ei se siitä ole moksiskaan ollut. Joinakin kesinä se vähän innostuu liikaa ja kasvaa varsinkin kevätkaihojen päälle. Sitä on mielestäni helppo kitkeä pois ja se on herkällä tavalla kaunis. Täyttää mukavasti aukkopaikkoja ihan omatoimisesti.
Harhailija.
Mikälaisessa maassa ja paikassa se noin hyvin viihtyy? Paikka johon sitä haluaisin on aurinkoista, kuivaa ja kivikkoista. Mäntyjä ja muuta sekalaista kasvaa. Istutuskuoppaa voi tietysti parannella.
Siementääkö alaskankleitonia pitkienkin matkojen päähän?
Mulla on siementänyt ihan vain ympärilleen, mutta on tietysti mahdollista, että esim. muurahaiset kuljettelee siemeniä.
…ne ja moni muu elukka. aika usein kummiin paikkoihin joutuneista saa “syyttää” puutarhailijaa: savisien märkien jalkineiden pohjissa vaeltaa epälukuinen määrä siemeniä. hyvään maahan päätyessään ne aloittavat iloisen kasvun.
Mietin vaan, että onko se alaskankleitonia tosiaan sellainen kasvi, jota ei pidä pihalleen ottaa, niin kuin monet sanoo. Kuinka “paha” se on verrattuna muihin “pahiksiin”?
jos ottaa riittävän isoja pahiksia, ei ole pahis,
ruma toki kukinnan jälkeen, joten ihan paraatipaikalle ei heikkohermoisen pidä laittaa
Siis isojen pahiksien lähettyville alaskankleitoniaa pikku pahikseksi, niinkö?
ei se mielestäni ole pahis mutta ei niin kaunis kukittuaan,
metsäisen puutarhan aluskasvillisuutta,siihen virkaan omiaan
Oppikirjoissa kertovat, että kukkii koko kesän…? No minulla ihan vajaan kahden kuukauden kokemus, taukoa pitäessään melkoinen räpsä mutta kohta näyttäisi kukkivan taas. Jatkaneeko samaan malliin?