Löytyykö joltain aleksanterinpalmu ja sen kuvia huonekasvina... kun nuo netin kuvat on vähän liian isoista palmuista... ei saa ihan oikeata kuvaa millainen se on huonekasvina...
Onko joku kasvattanut siemenestä miten on onnistunut? Millaisella hoidolla se pärjää parhaiten? Olisi kiinnostavaa kuulla kun siemeniä varmaankin itselleni siunautuu kohta... (noniin Euffis nyt se "haaliminen" on alkanut)
Alkuperäinen kirjoittaja: Pikkupallero
Näköjään tämäkin keskustelu meni väärään paikkaan… oli myös paikka erikseen palmuille… jos joku ystävällisesti osaa siirtää? (vai oliko mahdollista?)
Kyllä löytyy, tosin vasta syyskuussa itäneitä pieniä taimia. P.elegans kuuluu helpoimmin idätätettäviin palmuihin kuten kuvasta näkyy, itivät jo matkalla. Kuten muidenkin palmusiementen kanssa siementen tuoreus on tärkein asia. Idätysvinkkejä: liota siemeniä 1-3vrk, lämpötila n.30C, materiaalina kevyt aines kuten turve tai kookoskuitu, kastele aines ensin sopivaksi, kosteus on sopiva kun puristat ainesta nyrkissä ja vain pari pisaraa tippuu, laita materiaali minigrip-pussiin ja siemenet sekaan, sulje pussi. Jos siemenet on tuoreita, itävät kuukauden sisällä, mutta itäminen voi viedä rutkasti pidempäänkin. Pitäisi kirjallisuuden mukaan sopia hyvin huonekasviksi. Vaatii yllättäen paljon valoa ja trooppisena palmuna tarvitsee paljon ilmankosteutta. Mun taimet on vielä sirkkalehtiasteella ja tuntuvat kasvavan hitaasti. Hyvä kasvatusmateriaali on kevyt ja vettäläpäisevä esim. multa ja perliitti 1:1. Ruukku on hyvä olla pitkä ja kapea, koska juuret tähtovat kasvaa alaspäin.
heI! mistä te olette hommanneet noita siemeniä?? kun itse olen ihan hulluna palmuihin ja voisin tilata kun joku sopiva sivulöytyisi