Aloittelijan huolia

Ihmettelen tässä, aloitteleva viherpeukkunen,  että mitenkähän onnistuu mullan ja kevytsoran hommaaminen ihanan ison (9 m2) parvekkeeni tarpeisiin, kun en omaa autoa enkä korttia. Ei sellaisia isoja multasäkkejä arvaa selässään kanniskella. Tietääkö kukaan Turun seutuvilla puutarhaliikettä joka säälliseen hintaan toisi kotiin saakka säkit ja muut tykötarpeet?

Käyhän kevytsora ruukkujen pohjalle salaojitukseksi, kun en halua ruveta tahalleni ruukkuja särkemään sirpaleita saadakseni oho ?

Vielä yksi kysymys: onko kukaan nähnyt myytävänä sellaisia tosi reilunkokoisia sinkki/peltipaljuja. Siis ei kovin korkeareunaisia mutta muuten hyvänkokoisia, ei pikkupiiperoita?

Kiitos sille joka viitsii opastaa Parveketonttua hymy

Kevytsora ainakin käy hyvin salaojitukseksi parvekeruukkuihin, mutta Turun seudun asioista en muuten tiedä paljon mitään.

parvekelaatikkoon ei loppujen lopuksi ihan niin hirveästi mene multaa varsinkin jos laitat kevytsoraa ihan kunnolla sen pari senttiä. Kanna yksi pienempi säkki kerrallaan lähimmästä kaupasta? Mulla on kanssa autottoman ongelma, mutta aion saada siihen autolliselta kaverilta apua.

Just näin viime viikolla tiimarissa ihan hyvän kokosia halpoja sinkkihommeleita. Erityisesti silmään iski sellainen vadin mallinen jonka halkasija oli jotain 25 ja syvyys ehkä 15.
Mun tiimari on sitten Joensuussa joten en yhtään mene lupaamaan että löydät omastas. Muuten sinkkipaljuja tuppaa löytymään varsikin pääsiäisen aikaan kaikenmaailman halpahalleista ja isommista tavarataloista ainakin. Onnea metsästykseen.

Multapussien yhteisosto, jos mikä, olisi mielestäni hyvä tehdä useamman naapuruksen kesken yhdessä varsinkin kerros- ja rivitaloissa, missä kaikilla ei ole lihaksiin tai kuljettamiseen liittyvää mahdollisuutta itse lähteä säkkejä vetämään perässään pitkin kujia ja katuja. Tavallinen sora on hyvä salaojitukseen ja sen voi säästää ruukun pohjalta ja säilyttää vadissa tai muussa ämpärissä parvekkeella tai varastossa, missä nyt kelläkin mahtuu olemaan. Itselläni on kuistin alla nyt vadissa pihasoraa, jonka siilasin talteen laatoittaessani viime kesänä etupihaa.

Olisi ihan mielenkiintoinen liikeideakin joillekin se, että sesonkikausittain kulkisi jakamassa multaa ja hevonpeetä suoraan pihoihin. Henkilöautojen peräkontit on rakennettu niin, että mikään ei ole niin vaikeaa kuin puolivelton multasäkin vetäminen yläviistoon pois autosta, repimättä muoveja hajalle lukitusmekanismeihin.

Minä olen suunnitellut laittavani porakivistä rakennettuun kukkapenkkiin altaan toiseen päähän.Minua huolettaa mitä laitetaan alle että se kestää talven ja routimisen ,ettei tarvitte ensi keväänä uudestaan laittaa. Penkki on n.2mx 4,5m eli aika pieni allas laitetaan. Allas on muovinen. Osaisiko joku neuvoa jotenkin?

Meillä on pysynyt jo pari vuotta hyvässä kunnossa sellainen musta puutarha-allas kun laitoimme sellaista salaojahiekkaa sen alle. Paikka on hyvin routiva muuten mutta allas on saatu pysymään ihan millilleen oikeassa asennossa tuossa rännin alla niin, että yli virtaava vesi lirisee poispäin rakennuksesta ja siitä sitten salaojaan päin.

Kaivoimme ison kolon ja laitoimme hiekkaa, ja sitten laitoimme altaan ja ujutimme hiekkaa sen ympärille, välillä kastelimme letkulla (tiivistys) ja lisäsimme hiekkaa. Kallistuksen katsoimme oikein vatupassilla.

Nyt kun tästä kevyt sorasta kokkuaporkkien salaojituksena on puhetta niin kertokaas miten estätte sen soran valumisen pois purkin pohjareiän kautta? Ainakin minun ostamissani esim.saviruukuissa on reiän läpimitta >1cm (riippuen ruukun koosta)ja kekkilän kevytsora jota minä käytän ei ole kuin ½cm/kikkare? olen laittanu purkin pohjalle pienen palan sanomalehtipaperia estämään soran ulos valumisen purkkia nostettaessa mutta onko muita parempia ideoita?

Minun niksit tuohon salaojituksen karkaamiseen on moninaiset: Ruukun pohjimmaiseksi laitan tilkun kangasta (isännän entistä paitaa) tai vanhaa tiskirättiä (se reiällinen rätti kyllä hajoaa ajan kanssa, mutta on kestänyt suht hyvin seuraavaan mullanvaihtoon asti). Joskus myös talous- tai wc-paperia (kylvöksille) tahi just sitä sanomalehteä. Joskus olen laittanut ruukunsirpaleen pohjareiän päälle ja sitten kevytsoraa, nyttemmin vain hiekkaa tai sepeliä.

kokkuaporkkien, sanat solmussa kukkapurkkeja tarkoitinhymy

Sorat vanhaan sukkahousunlahkeeseen tai polvisukkaan (sellaiseen ohueen…) ja solmu toiseen päähän. Siellä pysyvät, multa ei sekoitu soraan ja on helppo uusiokäyttää!! Multamantalta on tämä mahtava idea - tällaisen nerokkaan virityksen löysin kun nostin tappamani pelargoninraadon pois purkistaan ruukun pesua varten. :))

Nyt menen kysymään naapurista, olisiko heillä rikkinäisiä sukkahousuja(kin). Ovenkarmit ja vanhat tiilet olenkin jo kerjännyt heiltä pois kuleksimasta.

Toisaalta, voisin mennä välillä eri naapuriin, ettei tuota naapuria ala pelottamaan ja mene yöunet.

Eipä taida olla hommaa johon ei avuksi kävisi sukkahousut! Liekö arvannut sukkisten keksijä, mihin kaikkeen niitä käytetäänkään? Mutta tuo idea oli kyllä loistava, pitääpä plagioida täälläkin... juuri meni yhdet sukkikset rikki ja otin talteen, kun arvelin että taatusti niille jotain "puutarhallista käyttöä" vielä löytyy... ja näin

Mitä mieltä olette, voiko männyn käpyjä käyttää salaojitukseen? Olisivat kevyitä ja toimivat muuten varmasti hyvin mutta mätänevätkö puolessa vuodessa? pihallamme riittää niitä ja olisivat ilmaisia kun kevytsora maksaa niin paljon. pihaltamme en viitsisi kaikkea soraakaan käyttää. Pääsisin samalla käpyistä eroon.

Kyllä minä olen kesäkukkkapurkkeihin laittanut männynkäpyjä, ihan hyvin on toiminut salaojituksena, kun vielä vierestä löytyy mäntymetsää...ei merta edemmäs kalaan...

Minä olen laittanut maalla kuusen käpyjä, kun saunan takana sähkötolpan nokassa on käpytikan ruokapaikka ja tolpan juurella on talven jälkeen iso kasa niitä. Helppoa käydä keräämässä

Männynkäpyjä käytin ennen melkein kaikissa kesäkukkaruukuissa kun niitä pihalla oli tuhottomasti, hyvin toimi.

Hei! :slight_smile:

Suunnittelen juuri parveketta uuteen kuosiin ja mietin, sopiiko yrtit ja petunit samaan laatikkoon? Siis voiko yrttejä sitten käyttää? (Jostakin luin joskus, että petunien kasvatuslannoitus on kovin myrkyllistä touhua).

Noista myrkyistä en tiedä mitään, mutta käsittääkseni yrttejä ei lannoiteta kovin paljon, kun taas kesäkukat yleensä vaativat kunnon lannoituksen kukkiakseen hyvin. Et kertonut, mitä yrttejä tarkoitat, mutta itse laittaisin kyllä yrtit ja kesäkukat eri purkkin tai laatikkoon.

Annemaria: Mikä estää laittamasta yrttejä ja kesäkukkia samaan ruukkuun? Ostokukkia ei kannata syödä, niissä saattaa olla esim. kemiallisia lyhenteitä ja/tai kasvinsuojeluaineita, mutta kyllä ne siinä sulassa sovussa kasvavat.

Eikä ne aineet niistä kukista mullan kautta niihin yrtteihin siirry. Enemmän miettisin veden ja valon tarpeet sopiviksi, eli että kukilla ja yrteillä olisi samat vaatimukset niiden suhteen.

Jos vielä käyttää niitä yrttejä, niin ei se kesäkukkien ylläpitolannoitus ongelmaksi muodostu, rohkeesti vaan suunnittelemaan ja kokeilemaan.

Pipu ja tagetes, Kiitos! :slight_smile:

En ole koskaan lannoittanut petuneita ja aina ovat kukkineet loka/marraskuulle asti.

Nyt olisi uusi huoli:

Mikä kärhö menestyisi säleikössä tuulisella etelä/länsiparvekkeella (II) ilman kuivien kukkien pois nyppimistä?

Säleikön eteen tulee suuri hyllykkö, eli en pysty hoitamaan kärhöä kuin kastellen. Olen nyt ihastunut kärhöihin, mutta toki laitan säleikköön sellaisen joka siinä (ilman hyvää hoitoa) menestyy.

Säleikkö on parvekkeen kaiteella, ei siis seinän vierustalla.