Alppikärhö jatkaa ilahduttamista pitkin kesää . Aina muutama kukka on auki.
Kärhöstä kysynpi seuraavaa, kun monet ovat kertoneet tämän köynnöksen olevan sitkeä sissi joka kipuaa niin ylös kuin pääsee ja levenee hurjasti sivusuunnassa, peittelee alleen paljon…
Pysyykö tämä köynnös hengissä koivunjuurella vai imeekö koivu voimat tältä(kin)?
En ole kokeillut, mutta koska 20-metrinen koivuni vie voimat aivan kaikelta, ruohokaan ei oikein pärjää sen lähellä, niin sanoisin, että iso koivu kyllä selättää alppikärhönkin.
Komppaan Merliniä. Koivun juurella on ihme jos saa ruohonkaan pysymään vihreänä, joten on alppikärhölle varmasti liian kuiva ja köyhä paikka. Itselläni alppikärhöt eivät muutenkaan ole viihtyneet kovin kuivilla/vähänkään hiekkapohjaisilla paikoilla, vaan vaativat runsasmultaisemman alustan.
Perinteiselle sinikukkaiselle alppikärhölle luvataan menestyminen aina vyöhykkeelle VI asti.
Tässä omalla pikkupihalla alppikärhö, muistaakseni ‘‘Pink Flamingo’’, kukkii ihan valtavasti alkukesästä ja yleensä vielä pienesti uudestaan syksyllä.
Lähikuva kukista
Ja sitten tästä näkee kuinka suureksi se tosiaan röyhähtää jo kahdessa vuodessa…peittää alleen kaaren kuin kaaren hyvin nopeasti. Ihana kasvi!
Mistä olet tuon hankkinut? Näissä alppikärhöissä on se juttu, ettei mielessään näe muita kuin juuri sen perinteisen sinisen, johon on vähän kyllääntynyt, mutta tällainen Pink Flamingo muuttaakin asennetta jonkin verran
Hih, se on ihana eikös vaan! Muistaakseni ko. kasvi on Plantagenilta ostettu. On ollut useana vuonna tuota tyyppiä siellä myynnissä koska hain sitten tähän ihastuneena mökillekin samanmoisen seuraavana kesänä (mutta siellä kuivassa se ei sitten viihdykään yhtä hyvin).
On ihana Kiitos vinkistä, tämä täytyykin muistaa keväällä josko taas löytyisi Plantagenista tai muualta
Mun pink flamingo näyttää erillaiselta, se ei aukene noin auki ollenkaan:
Googlella tulee molemmanlaisia kuvia :o
^Juu, niin tulee, tämä on taas tätä…mikä näistä nyt sit on “oikeasti” se “oikea” Pink Flamingo. Ota siitä selvää. Toisissa kuvissa on tuollainen Viipun versio, pyöreämmät terälehdet ja ei aukea niin paljoa, toisissa taas ihan tuollainen kuin minulla. Pink Flamingona minä sen ostanut olen, mutta mistäs näistä tietää!
Molemmat on kauniita, ei kai sillä nimellä niin väliä.
Mun Pink Flamingo on samanlainen kuin ramseksen.
Alppikärhöni kaverimänty kaatui astamyrskyssä ja nyt elelee sitten kannon juuressa… mitenköhän laaja juuristo on kolme vuotta sitten istutetulla alppikärhöllä, jos siirrän sen?
Toinen löytöni tälle päivälle on aika veikeän värinen
Vautsi, juuri mun suosikkeja…mistä löysit??
Täältä paikallisesta puutarhamyymälästä (Viherpiste). Oli vielä ihan hyvän kokoisessa ruukussa ja hienossa kasvussa.
Korkealle kiivennyt ja hyvin levinnyt alppikärhöni on aika risuinen alaosastaan, ehkä juuri siksi, että latvat ovat ainakin neljässä metrissä. Katselin jo viime kesänä, että pitäis leikata alas ja ottaa pistokkaita. Nyt tarttisin neuvoja. Mikä on paras aika leikkaamiselle ja pistokaskasvatukselle? Ajattelin napsia pistokkaita jo nyt, kun alkaa nähdä, missä varsissa on eloa, mutta joka ainoan oksan päässä on nuppu. Ei kai se jaksa yhtäaikaa kasvattaa kukkia ja juuria? Käviskö nuppuverso pistokkaaksi, jos nappaisi nupun pois? Onnistuisiko leikkaus kukinnan jälkeen ja ehtiskö se tehdä nuppuaiheet uusiin versoihin? Onnistuisko pistokaslisäys samaan aikaan?
Kiitos kokemuksista!
Alppikärhöjä tavallisesti hoitoleikataan kukinnan jälkeen. Itse päädyin kuitenkin tänä vuonna siihen, että kevään merkkien tullessa pistin koko kasvin 60 cm korkeudesta poikki ja hyvin näyttää tekevän uutta kasvua. Meinaan tulevana aikana yrittää siten, että pidän vain 4 - 5 versoa kasvamassa enkä anna sen kerätä sellaista massaa.
Koko kasvin uudistaminen onnistuu kirjallisuuden mukaan kukinnan jälkeen ja oman kokemukseni mukaan (Suomessa) myös kevään alkaessa. Mietoa lannoitusta ja paljon vettä päälle.
Noin juhannuksen aikaan on suomalaisten kärhögurujen mukaan paras aika ottaa pistokkaita. Pistokkaat otetaan osittain puutuneista versoista.
Olen laittanut ne hiekansekaiseen multaan huppu päälle… ja olen epäonnistunut monesti enkä osaa arvellakaan, missä syy.
En kyllä raaskisi nuppuisena leikata, leikkaisin vasta kukinnan jälkeen, joka sekään ei kestä pitkään. Taivukaslisäystä voisi kokeilla, vaan jos neljässä metrissä riekkuu, niin ei kai maahan saa millään tanssilla ei laululla.