Alppikärhö, Clematis alpina

Minä olen pistokaslisäyksessä onnistunut parhaiten siten, että pidän pistokkaita vedessä johon lisätty punaista lannosta jonkin aikaa ja sitten vasta istutan multaan. Viime kesänä tuli ehkä liiankin innokkaasti kokeiltua kaikenlaisella materiaalilla ja merkinnätkin jäivät puutteelliksi, joten nyt on kasvarissa kärhövauvoja joista vain aika näyttää että keitä ovat…

Kiitos vastaajille! Taidanpa sitten tehdä niin, että otan muutaman pistokkaan hetikohta ja leikkelen lopun puskan vasta kukinnan jälkeen, ja sitten lisää pistokkaita. Jospa jostain onnistuu. Mieluummin kasvattaisin pistokkaat aikaisemmin kuin myöhemmin, kun ei mulla ole talvetuspaikkoja eli joutuvat talveksi pihaan, ehtisivät kasvattaa niin hyvät juuret, että talvehtisivat.

Talvetuspaikkana voisi lavakin olla raakaa ulkoilmaa parempi ratkaisu - noilla pikkuisilla kun ei juuria hirveästi ole…

Hassu juttu: löysin kärhön puun alta, josta olen sen siirtänyt pois viime vuonna, kasvaakin paremmin kuin ikinä. Voiko se olla tosiaan jostain juuren pätkästä lähtenyt alppikärhö vai ehkä kuitenkin jo monta vuotta sitten kadonnut jackmannii? Ehkä ne eivät vaan tykänneet toisistaan?

Herranen aika, löysin ainakin 17 alppikärhön tainta kiveykseltä talon seinustalta! Siinä edessä kukkapenkissä oli aiemmin alppikärhö, siirsin sen pois toissa vuonna. Ovatpa siemenet tykänneet itää tuossa kuumassa kivikossa. Täytyy siirrellä ne siitä pois, ja nyt alkaakin sitten pohtiminen, että mihinkäs niitä nyt sitten laittaisi…? Taitaa osa riittää jakoonkin.

Nostelin taimet pois ja ruukutin ne, yksi iso taimi oli kivijalan juuressa, muut on pieniä. vahvistukon nyt ruukuissaan. Yksi vähän isompi näyttää erilaiselta, mahtaisikohan se olla lumikärhö, tekeeköhän se siementaimia?

Meillä tunnetaan siemenlevintäinen rikkis nimeltään clematis alpina. Joka vuosi hirveet määrät kitken pois. Jonkun osan ruukutan täällä käyvien muistoiksi. Mutta liika on vain liikaa…

Anopilla oli vuosikymmenet alppikärhö, ja pari siementainta se teki. Tuo määrä tuntuu niin huikealta… ehkä se hyvällä paikalla muuttuu rikkaruohoksi. Ei haittaa minua. :slight_smile: Luulen, että uusi koira-aitamme saa köynnösverhoilun parin vuoden päästä, kunhan taimet kasvavat istutuskuntoon!

Meillä löytyy hiekalta vuosittain kymmeniä taimia.

Meilläkin löytyy siementaimia ihan riittävästi. Tämä on ehkä Willyn siementaimi.  Ei ole hääppönen väri, ei valkoinen eikä  vaaleanpunainen, mutta kelpaa mulle.

ehkä Willyn siementaimi

Selasin koko viestiketjun läpi, sain ajatuksen istuttaa Türista ostamani alppikärhö autotallin viereen. Mies saa tehdä sille kiipeilypuun, peittää sitten joskus näkymää peräkärryn paikalle. Edessä perennapenkki. Aika aurinkoinen paikka, mutta eiköhän kestä. Jos laittaisin jalokärhöä vierelle, tai köynnösruusua.

Tässä nimetön alpinani. Kaunis.

Jane79, kiva kuulla että ketjun aiemmista viesteistä oli sinulle hyötyä :slight_smile:

Voi ihanuus - Propertius on hengissä, vaikka siitä ei näkynyt viime kesänä piippaakaan!

Hei, sain ostettua lopultakin pienen alppikärhötuppaan torilta, niin meinasin että miten se menisi juhannusruusun kanssa ulkorakennuksen seinustalla?

NN, kärhö tarvitsee mieluiten jonkinlaisen verkon osatakseen kiivetä. Ja jos sen antaa kasvaa useamman vuoden, siitä tulee iso ja painava.

Alppikähöä tässäkin, ihan verkossa menee… Kahden vanhan heinäseipään väliin laitoin verkon. Nyt on tällainen tuuhea puska jo. Ala osa näkyy jäävän harvaksi, mutta eteen kai voisi sitten laittaa jotain muuta.

Hei,mikä kärhö tämä on,oon pitänyt sitä alppikärhönä,mut teillä muilla on sinikukkaisena.

No, en ole asiantuntiha, mutta kyllä tuo Alppikärhöltä näyttää. Niitähän on erilaisia. http://www.harviala.fi/tuotteet/koynnokset/pienikukkaiset-karhot Tuolla on monenlaisia ( värisiä alppikärhöjä)

Ps. Omani olen ostanut nimellä: Clematis ‘Pamela Jackman’

Ja mä oon saanu alun parhaalta kaverilta Nurmosta.