Kiitos Araminta ja Tuomipihlaja! Hillitsen lapiokättäni siis syksymmälle! Leikkasin kärhön eilen niin että se yltää nyt vain omenapuun alimpiin oksiin asti.
Satues, Sinun viime vuoden keväällä lähettämät alppikärhön taimet kukkivat nyt .
Tietääkös joku milloin alppikärhöjen silmut muodostuvat?
Huhtikuussa huomasin alppikärhössäni pullottavat silmut, mutta eivät ne ole tähän päivään mennessäkään avautuneet. Uutta kasvustoa pukkaa maanrajasta…
Onko keväällä joku asia mennyt mönkään, vai tuleeko silmut jo syksyllä kuten esimerkiksi syreeniin tulee?
En tiijä mönkään menemisestä mutta niin ne on miullakin, molemmat sininen ja valkonen, ja valkonen pukkaa kukan-nuppua mahottomasti vaan ei hirveesti lehtiä näy.
Kyllä mulla ja eilen tyttärellä oli alppikärhöt jo isossa lehdessä.
Tosin ne jo kukkiikin täysillä.
En osaa sanoa mikä tuollainen ilmiö on.
Mulla on pihan toisessa osassa myös täydessä kukassa ja lehdessä.
Eli joku vika on, mutta onko vika talvessa vai menikö keväällä jokin pieleen. Sitä tässä mietin.
Mielestäni joihinkin pensaisiin tulee silmun aiheet jo syksyllä.
Miun piti oikeen käyä vilkasemassa postin hakureissulla sinistä joka on ihan varjon puolella, siinä näkyy olevan myös nuppuja paljon, mutta ei lehtiä kun vaan siellä täällä, silmut on kyllä. Höh.
Minä leikkasin syksyllä kaksi valtavaa kasvustoa maata myöden. Nekin kasvavat jo kovalla teholla. Näitä ei ole vielä katkottu ja kasvavat kuten näkyy hyvin.
Syksyllä laitettu pistokaskin yrittää parhaansa.
Pistokas on tuo valkea kukkainen.
Viime vuonna taimimoisiosta ostettu country rose kukkii komeasti.
Kaunis tuo country rose.
Sitä kun pihalla joskus nostaa katseensa, voi yllättäyä näkemästään. Kuvittelin, ettei se alppikärhö, jonka joskus istutin luumupuun alle, sitten jaksanut montaa kesää yrittää. Ei päässyt ikinä metriä korkeammalle. Jostain syystä se nyt kuitenkin on luumupuun latva sinisenään. Kärhö on onnistunut hiipimään ylös salaa, koska puun juuressa kasvaa korkeita yrttejä ja vieressä juhannusruusu.
Just koneelle tullessani sanoin miehelle, että pitää leikata alppikärhö alas, kunhan lopettaa kukkimisen. Alimmat kukat on jo kahdessa metrissä, kun on kasvanut pienestä asti kilpaa pihlajanvesan kanssa. Kivaltahan se näyttää, kun kukkivat yhtä aikaa, mutta alkaa kukinta olla jo liian korkealla. Luulisin, että on ihan hyvä aika leikata, ehtii vielä virittäytyä kukkimaan ensi vuonnakin. Vai onko jollakin muunlaista tietoa?
Viime kesänä leikkasin ihan alhaalta poikki kun taloa maalattiin ja nyt on melkein enstisissä mitoissa. Kukkii nyt vaikka heinäkuussa leikkasin.
Mie olen omani laittanut ainakin kaksi kertaa alhaalta poikki, kasvaa sen jälkeen entistä paremmin eikä ole alhaalla yhtään huonoa.
Eihän sitä korkealta kukkivaakaan henno leikata, kukinnan jälkeen ehtii hyvin kasvattaa uudet versot kesän 15 kukintaan. Kärhö on syöppö ja juoppo, alppikärhönkin kastelu keväällä on hyve.
Ihana tuo country rose!
Kuolleen kärhön tilalle hommattiin tänään alppikärhö. Vissiin aika suosittu kun melko tyhjää oli alppikärhöjen kohdila. Muutamia avonaisia kukkia ja PALJON nuppuja.
Meillä kasvetaan ja voidaan hyvin :)
Jippii!! Se alkaa kukkimaan sittenkin :)